|
|
| 1. sor: |
1. sor: |
| - | <p>Az 1960-as években Magyarországon Varga Tamás
| + | == SZERKESZTÉS ALATT == |
| - | matematikus és munkacsoportja, köztük C. Neményi Eszter jelentős változást
| + | |
| - | eredményező <span class=dvv>új matematikatanítási módszert
| + | |
| - | dolgozott ki, amelyben a matematikatanulás kezdetét a kisiskolás korra hozta
| + | |
| - | előre. Igen eszközigényes kreatív matematikatanítás ez, mely komoly
| + | |
| - | szervezőmunkát is igényel a tanítótól.</span>Oka
| + | |
| - | ennek az volt, hogy a felmérések azt mutatták, hogy a diákok, bár elég jól
| + | |
| - | számolnak, gondolkodásuk merev, nem elég kreatív, problémafelismerő,
| + | |
| - | -kezelő és -megoldó képességük alacsony színvonalú. Nem szeretik a
| + | |
| - | matematikát, és sok kudarc kíséri a matematikatanulási folyamatot.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p> Azóta többször is megújult a
| + | |
| - | Varga-féle módszer. Indulásakor kísérleti jellegű volt, majd tantervvel
| + | |
| - | kiegészítve országos kiterjedésűvé vált. 1986-ban a harmincéves
| + | |
| - | tapasztalatot és a követővizsgálatok eredményeit felhasználva korrekcióra
| + | |
| - | került.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A módszer hatása leginkább a tanulók
| + | |
| - | tanuláshoz való pozitív hozzáállásban és a kreatív gondolkodás fejlettségében
| + | |
| - | nyilvánult meg. A matematika érthetővé, s ezáltal élvezhetővé vált a
| + | |
| - | gyengébb képességű gyerekek számára is, ugyanakkor szárnyalni engedte a
| + | |
| - | felfedezés örömét kereső tehetséges tanulókat. </p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A politikai rendszerváltás /1989/ szükségessé
| + | |
| - | tette a magyar oktatásügy átható vizsgálatát, a módszertani eljárások, az
| + | |
| - | oktatási dokumentumok, köztük a tantervek felülbírálását. Egyetlen egy területe
| + | |
| - | az oktatásnak nem esett olyan egyértelműen egységes pozitív megítélés alá,
| + | |
| - | mint az általános iskolai matematikatanítás: <span class=dvv>a
| + | |
| - | Varga-módszer a legjobb,</span>minél kevesebb
| + | |
| - | változtatással mentsük, örökítsük át az utókor számára. A szinte évenként
| + | |
| - | módosuló alaptantervekben szilárdan megállta a helyét ez a matematikatanítási
| + | |
| - | szemlélet, s csak a csökkentett matematika óraszám miatt kesergett a tanítók
| + | |
| - | nagy része. Míg a dokumentumokban virágkorát élte a Varga-módszer, mely
| + | |
| - | éppen ezt a gyakorlatias irányzatot képviseli, a való életben, az
| + | |
| - | osztálytermekben másképp alakult matematikatanításunk sorsa. Csak néhány száz
| + | |
| - | tanító, óvónő, főiskolai tanár, szaktanácsadó haladt tovább azon az
| + | |
| - | úton, melyen a vargai örökség elindította, s dolgozik, alkot, töretlen hittel
| + | |
| - | és lelkesedéssel, annak érdekében, hogy a kisgyermekek <span class=dvv>szeressék és értsék</span> a matematikát.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A Varga-módszer kreatív, felkészült, magát
| + | |
| - | állandóan továbbképző, önálló döntésekre képes, <span class=dvv>alkotó tanítót</span> feltételez, aki jártas
| + | |
| - | a különböző <span class=dvv>matematikai témák</span> ban aki az óráira megtervezi, megszervezi a tanulók <span class=dvv>
| + | |
| - | tevékenységeit</span>, biztosítja a <span class=dvv>
| + | |
| - | többféle érzékeléssel</span> való <span class=dvv>
| + | |
| - | tapasztalás</span>t, kidolgozza az <span class=dvv>
| + | |
| - | absztrakció</span>további lépéseit,
| + | |
| - | kitalálja és biztosítja az <span class=dvv>eszközök</span>
| + | |
| - | sokoldalú használatát, igazodik a gyerekek megnyilvánulásaihoz,
| + | |
| - | beszédértéséhez, messzemenően figyelembe veszi a kisgyerekek <span class=dvv>
| + | |
| - | életkori sajátosságait, </span>engedi a <span class=dvv>
| + | |
| - | vitát, örömteli légkört</span> teremt. </p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p>A majd negyven esztendős fejlesztő
| + | |
| - | munka eredményeképpen kialakult, ma is sok iskolában alkalmazott Varga-módszert
| + | |
| - | a legjobban a módszertani alapelveken keresztül tudjuk megismerni.</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h2>A módszer bemutatása az elveken keresztül</h2>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h3>Módszertani alapelveink</h3>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv>Valóságon alapuló cselekvő tapasztalatszerzés ből
| + | |
| - | kiinduló tanulás</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>környező valóság</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>emlék, emlékkép</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>sokféle érzékelés</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Eszközök használata</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Egységes és széles alapozás (matematika tanítása)</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Életkori sajátosságok figyelembevétele</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>tevékenykedtetés</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>tevékenységváltás</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=lista>játékosság
| + | |
| - | fejlesztő játékokkal</p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Az absztrakció megtervezése (induktív tanulás)</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Tévedés szabadsága, vita</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4>Örömteli tanulás</h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | [[/*]]
| + | |
| - | *[[Örömteli tanulás]]
| + | |