Matematika/Tanterv/Geometria, mérés/A geometriatanítás célja/A tananyag/Példák a feldolgozásra - 2. osztály
Az Alsós tanítói portálból
58. sor: | 58. sor: | ||
amelyeknek ugyanennyi, azaz 6 lapja van!</p> | amelyeknek ugyanennyi, azaz 6 lapja van!</p> | ||
- | [[Kép:Testek. | + | [[Kép:Testek.jepg]] |
2008. október 7., 18:14 változat
Tartalomjegyzék |
A feldolgozás egy lehetséges változata
2. osztály
Építések témában testek lapjainak számbavétele. A lap fogalmának alapozása. Téglatestek egyéb tulajdonságai
I. Építmény megfigyeltetése, építőelemek összeválogatása
6 családi gyufaskatulyából testet építünk. Ezután színes papírral bevonjuk lapjait, hogy a gyerekek ne lássák a dobozokat. Tálcán különböző testeket teszünk eléjük. Ezek építőelemek. Melyiket használhattam fel az építéskor?
A gyerekek elmondják ötleteiket, s indokolják, miért éppen arra az elemre esett a választásuk.
Keress a saját eszközeid között olyan építőelemet, amilyenből én építettem! Téglatest megnevezése.
II. Lapok megfigyeltetése
Lapok körülrajzolása
Én betapétáztam az enyémet. (Blue-Tack-kel rögzíthetjük a színes lapokat, így később könnyen eltávolíthatók a gyufaskatulyáról.)
Te is készíts hozzá színes papírból bovonót!
Az eljárás bemutatása írásvetítőn: Rajzold körül a lapokat! Én így kezdeném…
A gyerekek postairónnal vagy filctollal dolgozhatnak.
Vitát kezdeményezünk: Te hány lapot rajzoltál? (2-3 munkát kirakunk a táblára) A gyerekek elmondják, szerintük hány lap kell. Lesz olyan kisgyerek, aki két vagy három lapot tud lerajzolni. Lesznek, akik mind a hat lapját megtalálja. Akad köztük olyan is, aki azt állítja, elég három lapot lerajzolni, és azokból 2-2 darabot kivágni. Mindenkit hallgassunk meg! Engedjük vitázni a gyerekeket! Ne a tanítót mondja ki a vitában a döntő szót! Vegyük kézbe a tanító színes papírral bevont példányát, és számláltassuk meg a lapokat! Ne elégedjünk meg csak a lapok leszámlálásával, hanem „vetkőztessük le” a gyufásdobozt! Minden egyes lapját tegyük a táblára, s ott számláljuk össze, s állapítsuk meg, hogy 6 lapja van.
[Válogatás]
Keressünk a tálcán olyan testeket, amelyeknek ugyanennyi, azaz 6 lapja van!
Minden választást kövessen a lapok leszámlálása.
(Házi feladatként is azt kérjük a gyerekektől, hogy gyűjtsenek, hozzanak ilyen testeket.)
III. Építések
Építs a színesrudakból lakótelepet! Mindegyik ház téglatest alakú legyen! Egy-egy ház csupa egyforma téglából épüljön! Én ilyet építettem: világoskék rudakból épített testet mutatunk a gyerekeknek.
Építés közben segítő instrukciókat adunk a gyerekeknek. Legyen köztük nagy toronyház is! Építs kockaházat is! Így biztosíthatjuk, hogy változatosabb megoldások szülessenek.
Ellenőrzés a lapok leszámlálásával. Hogyan ellenőrizhetjük, hogy mindenki jól tervezte-e meg a házait?
Tudnál ilyen házakat építeni a nagy gyufásdobozokból is?
IV. Lap fogalmának elmélyítése
Az óra elején bemutatott építményt mutatjuk meg újra a gyerekeknek, de most a színes fedőlapok nélkül. Megkérjük őket, hogy ők is építsék meg a kis méretű gyufaskatulyákból az építményt. Blue-Tack-kel rögzíthetjük egymáshoz a dobozokat. A lakótelepünkön ez lehet az iskola.
Tapétázzuk be a falait, hogy vidám és színes legyen az épület!
Segíts, hogy szabjuk ki a tapétát! Először a legnagyobb felületet akarjuk letapétázni.
Hol kezdjük a munkát?
Van még ugyanilyen fala az iskolának?
Mit gondolsz, melyik falnál lesz a legnehezebb dolgunk? Miért?
Számláljuk össze, hány lapot kell kivágni!
Munka közben a mintaépítmény egy-egy lapját előre kivágott különféle színű papírral lefedem. Amikor elkészültünk valamennyi lap lefedésével, összeszámláljuk a lapokat.
A tevékenység során tisztázódik, hogy egy felület alkot egy lapot. A ráfektetés, körülrajzolás, az egész tenyérrel való végigsimítás ezt jól érzékelteti. Ilyen lapokhoz is jutunk:
Fontos tapasztalat ez a gyermek számára.
Szorgalmi feladat lehet, hogy délután a napköziben tapétázzák le a saját iskolájukat.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.