Matematika/Hozzárendelhető segédletek/Óraleírás
Az Alsós tanítói portálból
(→'''II. Összegek, különbségek eredményének megbecsülése összehasonlítással, okoskodással''') |
(→'''II. Összegek, különbségek eredményének megbecsülése összehasonlítással, okoskodással''') |
||
367. sor: | 367. sor: | ||
A maradékok közti különbség (743-689=54) elárulja, hogy '''54 Ft-tal maradt több pénze Zsófinak'''. | A maradékok közti különbség (743-689=54) elárulja, hogy '''54 Ft-tal maradt több pénze Zsófinak'''. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == '''II. Az összeadás felcserélhetősége megkönnyítheti a számolást'''== | ||
+ | |||
+ | 1. Hogyan adhatsz össze négy számot? Számolj többféle sorrendben! (Neked melyik a legkönnyebb?)Munkafüzet 10/3. feladat | ||
+ | |||
+ | (27+18)+(13+72)= | ||
+ | |||
+ | (27+13)+(18+72)= | ||
+ | |||
+ | 27+13+72+18= | ||
+ | |||
+ | 2. Borítékban számkártyákat adunk a gyerekeknek: 58 142 415 135 116 234 | ||
+ | Asztalonként hatan együtt oldják meg a feladatot! "Rendezzétek a számkártyákat olyan sorrendbe, hogy minél könnyebben és gyorsabban kiszámolható legyen a számok összege! Írjátok le a legalkalmasabb sorrendet!" | ||
+ | |||
2008. augusztus 6., 10:22 változat
Grafikonok körülöttünk
- óraleírás -
Téma: Statisztika
Ta: Adatgyûjtés, adatleolvasás. Grafikonkezelés: értelmezés, létrehozás, leolvasás, következtetés
Egyszerû és tárgygrafikonok felismerése, értelmezése, adatleolvasás
Nézz körül a táblán és az asztalomon! Melyik tárgy vagy kép lehet grafikon?
A gyerekek színes tollakat, egy tálca kakaó és tejet, füzetcsomagot és grafikonokat látnak.
A, Színes tollak:
Milyen tollakat látsz? (zselés tollak)
Melyiket használták többet? Melyiket kevesebbet?
Honnan tudod?
Melyik lehet a kedvenc színe a tulajdonosának?
Mondj még igaz állítást a tollakról!
B, Kakaó és tej:
A 3. osztály ízlése szerint rendelt tízórait.
Melyik ital népszerûbb? Honnan tudod?
Mondj még igaz állítást róla! (Hányszor annyian szeretik... ?)
Nézelõdj tovább! Mi a témája a többi grafikonnak?
Melyik grafikon szólhat a mi osztályunkról?
C, Füzetkupac: Ez a mi osztályunk füzetcsomagja.
Figyeld meg, hogyan állnak a füzetek!
Vajon mely szempont szerint rendezhettem el így?
(Eszükbe juthat sokféle szempont: Ki hány zöldpontot kapott? Hiba-szám szerinti rendezés. Külalak szerinti rendezés, stb. A rendezőelv a zöld pontok száma.)
Hány gyerek kapott 1 zöld pontot?
Hány gyerek kapott 2 zöld pontot?
Hányan kaptak 3 zöld pontot?
C, Tollbamondás értékelése A táblán grafikon látható.
Miféle adatokat rögzít ez a grafikon?
Ábraértelmezés- cím: A hibák száma - Mit jelent ez?
Hány hibátlan munka van? Honnan lehet ezt leolvasni?
(vonalzó segítségével tudnak pontos adatot leolvasni.)
Döntsd el, hogy a mi osztályunkról szól vagy nem! (25 adat van, mi 25-en vagyunk. Tehát szólhat rólunk. A gyerekek az adatok összesí-tésével tudják eldönteni, hogy róluk szól-e az ábrázolás. Így sem lehetünk teljesen bizonyosak, mert más osztályba is járhat 25 tanuló. Ezt feltétlenül tisztázni kell. )
D, Találsz még olyat, amelyik a mi osztályunkról szólhat?
Mivel érkezik iskolába? Értelmezés: Jármûvel vagy gyalog jön. Ha járművel jön, melyiken utazik? Hányan? Összesen hány adat van?
Egyszerû grafikon elõállítása
D, Kördiagram
Ez is grafikon. Vajon mit ábrázolhat? Nincs címe. Adjunk neki címet!
Hogyan készülhetett? Miről szólhat? A 3.osztályban arra voltak kíváncsiak a gyerekek, hogy ki melyik tantárgyat szereti jobban. Le tudod olvasni, hányan szeretik a matematikát? Közelítő pontossággal sem?
(A grafikon szélén megtalálhatják az értelmezéshez szükséges támpontot. Olvassák le! Foglalják szavakba! Feltétlenül érdemes beszélni arról is, hogy nem tudjuk, hányan nyilatkoztak. Legfeljebb a törtek tanulásakor megszerzett fogalmaink felhasználásával tudunk leolvasni ilyeneket: a gyerekeknek kevesebb, mint a fele szereti a magyart.)
Minden gyereknek adok egy körcikket.
Ki tudna feladatot adni a többieknek?
(Alkalmat adunk arra, hogy akinek ötlete van a probléma megoldására, előhozakodhasson vele. Ha senki sem vállalja, mi adjuk a feladatot. Rendszerint van olyan tanuló, aki gyakorlatiasabb szemléletű, s rájön, hogy a körcikkekből kör állítható össze. Más a színezésre érezhet rá.)
Akinek a matematika a kedvenc tantárgya piros ceruzával színezze ki a tortaszeletet!
Aki a magyart szereti a legjobban, az kékre színezze a körcikket!
A sárga a környezetismeret tantárgy színe.
Csak egyféle színt használhatsz! Kedvenc csak egy van.(Fontos kikötés! Értelemzavaró hibákat küszöbölhetünk ki vele. Később, a grafikon elkészülte után megbeszélhetjük, hogy miért volt fontos ezt kimondani.)
Hogyan lesz ebből a sok körcikkből grafikon, mégpedig kör alakú?
Milyen sorrendben tegyük egymás mellé a tortaszeleteket? Össze-vissza? Színenként?
A körcikkek összerakásával kialakítjuk a kördiagramot.
Mit tudsz leolvasni róla?
Szólhat-e a táblai a mi osztályunkról? Tudjuk, hogy ott hányan szavaztak? Miért nem? Nálunk hányan szavaztak? Látjuk ezt valahonnan
Összetett grafikon leolvasása (gyerekcsoport felállításával)
Álljanak ide egymás mögé azok, akik a vanília fagyit szeretik. Ide pedig azok, akik a csokit. A harmadik sor a málna fagyié legyen! (Három rajzolt fagylalttölcsért adok a sor elején állóknak)
Hányan szeretik az egyiket, hányan a másikat?
Meg tudod mondani, hogy a lányok között melyik fagyi a kedveltebb?
Honnan tudod? Mit látsz?
Jegyezzük táblára az adatokat!
Ábrázold valami módon az adatokat! Kirakhatod tárgyakkal, le is rajzolhatod.
Megnézzük egymás munkáját. Magyarázd el! (A gyerekek sokféleképpen ábrázolhatják az adatokat. A legérdekesebb probléma az összes adat megosztása fiú-lány szerint. Kirakhatják korongokkal, kikötve, hogy melyik szín jelenti a fiúkat, s a másik a szín pedig a lányokat. De használhatnak kétféle rudat is. Rajzzal is ábrázolhatják: gyerekfejeket rajzolva, s a haj hosszúsága mutatja a fiúkat, lányokat.)
Házi feladat: Egy grafikont kapnak a gyerekek, mely iskolánk tanulóiról szól. Tanulmányozzák! Próbálják megérteni! Írjanak róla néhány igaz állítást!
Ha tudsz számokat is olvass le róla!
Gyűjts a következő órára érdekes grafikonokat! Ragaszd be a füzetedbe!
Műveletek az ezres számkörben. Számolást könnyítő eljárások
- 4. osztályban év eleji ismétlés idején -
I. Leszámlálások, csoportosítva számlálások. Pótlások valamennyire, kerek tízesre, kerek százasra
1. Tárgyakkal
Pistike óvodás. Valahány szem Raphaello-t kivett az ajándéknak szánt dobozból. Szeretné visszatenni egy másik dobozból, de nem tudja.
a.Hány szem volt benne? Figyeld meg jól a doboz bonbont! Van valami ötleted, hogyan lehetne gyorsan megmondani egyenként való megszámlálás nélkül?
(Eleinte 4x4-esnek látszik az alsó sor, de valójában belül nincsenek csokik; a sarkokon van 4 szem, s köztük 2-2 szem, azaz 12 szemnek van hely. A második sor 3x3-asnak látszik, de valójában belül nincsenek csokik; a sarkokon van 4 szem, s köztük 1-1 szem, azaz 8 szem fér el A harmadikban 4 hely van, s fölül a csúcson 1 csoki számára van hely. 12+8+4+1=25 szem csoki volt a dobozban.
b.Most mennyi van benne? 22 szem.
c.Mennyit kell visszatenni, hogy újra tele legyen a doboz? 3 szem kell még.
2. Pótlások valamennyire, kerek tízesre, kerek százasra
Mennyivel kell kipótolni, hogy tíz legyen? Számtannyelven is mondd el!
Tojástartóban kilenc tojás és egy üres hely : 9+1=10 A patronos dobozban 8 patron van, kettő hiányzik: 8+2=10
Mennyivel kell kipótolni, hogy kerek tízes legyen? Számtannyelven is mondd el! Számológépen 29 golyóhoz egy golyót kell húzni, hogy harminc legyen: 29+1=30 Hasonlóképpen a lila számológépen hetvennyolchoz kettőt kell tenni, hogy nyolcvan legyen:78+2=80
Mennyivel kell kipótolni, hogy száz legyen? Számtannyelven is mondd el! 78+22=100
3. Kerek tízesekre kiegészítés
Munkafüzet 10/1 a, b feladatának megoldása önállóan: "Egy tyúkfarmon több helyről gyűjtötték össze a tojásokat. A kosarakban 27, 48, 26, 52, 14, 35, 63, 21 éa 79 tojást hoztak. Azonnal tízes dobozokban akarják tennei őket.
a) Mely kosarakat párosíthatják, hogy megteljenek a dobozok? Két szám összege kerek szám:
27+...=...
48+...=...
26+...=...
...+...=...
b)Melyik háromból tudnak megtölteni valahány dobozt?
27+48+...=...
...+...+...=...
Ellenőrzés közös megbeszéléssel.
II. Összegek, különbségek eredményének megbecsülése összehasonlítással, okoskodással
1. Kisebb, nagyobb vagy egyenlő? Okoskodással döntsük el!
a) 435+120 … 430+125
582+714… 583+712
872-298…872-300
598-140…600-140
b) A tankönyvi feladatban a gyerekek különbségalakokat hasonlítanak össze arra törekedve, hogy a különbség kiszámítása nélkül tudják eldönteni, hogy melyik alak a nagyobb. A megbeszéléskor okoskodásukat kell szavakba önteniük. Tankönyv 13/43, b feladatának megoldása önállóan.
c) Hasonló problémát oldanak meg a következő szöveges feladattal is. "Panninak és Zsófinak ugyanannyi zsebpénzük gyűlt össze év végére. Panni 743 Ft-os könyvet vett belőle, Zsófi 689 Ft-ért vásárolt. Melyiküknek maradt több pénze? Mennyivel?Tankönyv 13/44.
P=Zs (ugyanannyi pénzük van.
Panni többet költött, mint Zsófi, tehát kevesebb pénze maradt. Zsófi kevesebbet költött, neki maradt több pénze. 743‹689
A maradékok közti különbség (743-689=54) elárulja, hogy 54 Ft-tal maradt több pénze Zsófinak.
II. Az összeadás felcserélhetősége megkönnyítheti a számolást
1. Hogyan adhatsz össze négy számot? Számolj többféle sorrendben! (Neked melyik a legkönnyebb?)Munkafüzet 10/3. feladat
(27+18)+(13+72)=
(27+13)+(18+72)=
27+13+72+18=
2. Borítékban számkártyákat adunk a gyerekeknek: 58 142 415 135 116 234 Asztalonként hatan együtt oldják meg a feladatot! "Rendezzétek a számkártyákat olyan sorrendbe, hogy minél könnyebben és gyorsabban kiszámolható legyen a számok összege! Írjátok le a legalkalmasabb sorrendet!"
A laphoz nem tartoznak aloldalak.