Emlékezet
Az Alsós tanítói portálból
(→'''A rövid idejű emlékezés/rövid távú memória/munkamemória''') |
|||
10. sor: | 10. sor: | ||
Munkamemória alatt azt a memóriafajtát értjük, amit közvetlenül a feladatok megoldásához használunk. Ebben a memóriában tároljuk egy konkrét matematikai feladat megoldásához szükséges lépéseket, a fejszámolás során a részeredményeket, vagy egy hosszabb mondat megfogalmazásakor a gondolati egységeket szintén ennek segítségével fogjuk össze. A munkamemória kinél nagyobb, kinél kisebb kapacitású, de kitartó feladatmegoldással könnyen fejleszthető. | Munkamemória alatt azt a memóriafajtát értjük, amit közvetlenül a feladatok megoldásához használunk. Ebben a memóriában tároljuk egy konkrét matematikai feladat megoldásához szükséges lépéseket, a fejszámolás során a részeredményeket, vagy egy hosszabb mondat megfogalmazásakor a gondolati egységeket szintén ennek segítségével fogjuk össze. A munkamemória kinél nagyobb, kinél kisebb kapacitású, de kitartó feladatmegoldással könnyen fejleszthető. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Az emlékezés fejlesztése == | ||
+ | |||
+ | *'''A vizuális emlékezet fejlesztése''' | ||
+ | |||
+ | Mi változott meg? (ruházaton változtatunk) | ||
+ | Mi hiányzik? (megfigyeli melyik játékot tettük el) | ||
+ | Memóriajátékok | ||
+ | Mit láttál? (emlékezetből felsorolja) | ||
+ | |||
+ | *'''Az auditív emlékezet fejlesztése''' – Szövegemlékezet fejlesztése | ||
+ | |||
+ | • Szóláncépítő játékok | ||
+ | • Egyre bővülő szósorok, illetve mondatok visszaidézése | ||
+ | • Papagájjáték (öt állat, gyümölcs virág visszamondása sorrendben) | ||
+ | • Névkígyó (Mindenki sorban az elhangzottakhoz hozzátesz még egyet.) | ||
+ | • Hangutánzás | ||
+ | *'''Formaemlékezet''' | ||
+ | |||
+ | • Építsd fel utánam! (5-6 elemből álló építményt megfigyelni, majd felépíteni) | ||
+ | • Forma kirakása (pálcikákból, szívószálakból, először minta alapján, később emlékezetből) | ||
+ | • Rajzolás emlékezetből |
2008. július 23., 12:52 változat
A memória nem más, mint ingerek (élmények, gondolatok, viselkedések, mozgásválaszok, érzelmi reakciók) nyomán kialakuló tapasztalatok megőrzése az idegrendszerben.
A rövid idejű emlékezés/rövid távú memória/munkamemória
Egy időben csak korlátozott mennyiségű tapasztalati anyagot tudunk megjegyezni rövid időre, néhány percre (ill. addig, míg figyelmünk el nem terelődik a megjegyzettekről). A Baddeley nevéhez fűződő munkamemória felfogás szerint a rövid idejű emlékezet a tudatosság, az aktív emlékezetbe idézés képessége. Az van a rövid idejű emlékezetben, amiről éppen be tudunk számolni, amire éppen gondolunk. A tudatos, rövid idejű (munkamemória) emlékezetben lévő anyagon gondolkodási műveleteket, átalakításokat végezhetünk. Például amikor két megjegyzett számot fejben összeszorzunk.
Baddeley feltételezése szerint a munkamemória három komponensből áll: egy észlelési természetű – alapvetően vizuális – rögzítőrendszerből; egy hallási rögzítésen alapuló verbális emlékezeti működésből; ezenkívül egy, az átalakítási műveleteket végző és a munkamemória korlátozott kapacitását elosztó végrehajtó rendszerből. (A munkamemória – a tudatosság – tartományának el kell oszlania a megjegyzendő anyag és az elvégzendő műveletek között. Túl nagy számokat nehezebb összeszorozni, mert túl sok a megjegyzendő elem. A túl bonyolult műveletek a megtartási kapacitást korlátozzák: hosszú szóból nehezebb fejben anagrammát gyártani.
Munkamemória alatt azt a memóriafajtát értjük, amit közvetlenül a feladatok megoldásához használunk. Ebben a memóriában tároljuk egy konkrét matematikai feladat megoldásához szükséges lépéseket, a fejszámolás során a részeredményeket, vagy egy hosszabb mondat megfogalmazásakor a gondolati egységeket szintén ennek segítségével fogjuk össze. A munkamemória kinél nagyobb, kinél kisebb kapacitású, de kitartó feladatmegoldással könnyen fejleszthető.
Az emlékezés fejlesztése
- A vizuális emlékezet fejlesztése
Mi változott meg? (ruházaton változtatunk) Mi hiányzik? (megfigyeli melyik játékot tettük el) Memóriajátékok Mit láttál? (emlékezetből felsorolja)
- Az auditív emlékezet fejlesztése – Szövegemlékezet fejlesztése
• Szóláncépítő játékok • Egyre bővülő szósorok, illetve mondatok visszaidézése • Papagájjáték (öt állat, gyümölcs virág visszamondása sorrendben) • Névkígyó (Mindenki sorban az elhangzottakhoz hozzátesz még egyet.) • Hangutánzás
- Formaemlékezet
• Építsd fel utánam! (5-6 elemből álló építményt megfigyelni, majd felépíteni) • Forma kirakása (pálcikákból, szívószálakból, először minta alapján, később emlékezetből) • Rajzolás emlékezetből