Matematika/Hozzárendelhető segédletek/Mérőanyag megoldókulccsal
Az Alsós tanítói portálból
(Import a forrásból) |
A (1 revision(s)) |
Aktuális változat
Felmérés 3. osztályban
Ismétlés után
1. Számolj fejben! Csak az eredményt írd le!
2. Írd le a 19 kisebb és nagyobb egyes és tízes szomszédjait!
3. Írd le következő számokat számjegyekkel!
Jelöld ponttal ezeket a számokat a számegyenesen!
4. Gondoltam egy számot:
58 < ▼< 67
Sorold fel, melyek lehetnek!
Azt is elárulom, hogy a gondolt szám páros.
Írd le amelyekre ez is igaz!
Számjegyeinek összege nagyobb, mint 9.
Melyek lehetnek?
Megvan benne a 4 maradék nélkül.
5. Írd le számfeladattal! Számítsd is ki!
Melyik számot kell hozzáadnom a 45-höz, hogy 54-et kapjak?
Melyik számnál nagyobb 12-vel az 57?
Melyik szám a 13 négyszerese?
Melyik szám harmada a 33?
6. Oldd meg a szöveges feladatokat!
Zoliék osztályában 40 tanuló van. Közülük 17 a fiú. Hány kislány jár oda?
Gyalogtúrára mentek a gyerekek. A túra a hegyre vezetett 16 km-es gyalogúton.
Visszafelé 9 km-rel rövidebb úton jöttek. Hány kilométert gyalogoltak a gyerekek?
Szorgalmi feladat (Ha akarod. Ha maradt még időd.)
A kényelmesen gyalogló ember 4 km-t tesz meg egy óra alatt.
Körülbelül hány órát gyalogoltak az előző feladat kirándulói?
A felmérést október második felében az ismétlési időszak után iktatjuk be
Célunk, hogy meggyőződjünk arról, hogy birtokában van-e a tanuló azoknak
a képességeknek, munkaszokásoknak és ismereteknek, amelyek a
továbbhaladáshoz szükségesek.
A továbbhaladáshoz szükségesek:
1. feladat:
Hallás utáni műveletvégzés húszas és százas számkörben összeadás, kivonás ízes átlépéssel, teljes kétjegyűek összeadása, kivonása, szorzás és bennfoglalás. A feladatokat jól érthetően mondjuk. Megvárjuk, míg mindenki leírja. Ne sürgessük a gyerekeket, de figyeljük meg, kik azok, akik nagyon lassan haladnak. </span> Felfigyelhetünk arra is, ha egy gyerek nagyon nyugtalan vagy ijedt, rémült a feladat idején. Ez nevelési szempontból hasznos tapasztalat, különösen, ha új osztályunk van. Járjunk utána, kutassuk az okokat! Kudarctól való félelem, a felméréssel kapcsolatos negatív attitűd, helytelen szülői reakció kiváltotta szorongás, önbizalomhiány…?
2. feladat: (4 pont)
Számszomszédok ismerete
3. feladat: (10 pont)
számok felismerése helyiérték szerinti bontásban,
tájékozódás és számok helye a számegyenesen
5. feladat: (4 pont)
Szöveggel adott műveletfelírása
számokkal és jelekkel.
6. feladatból: (2 pont)
Az egyszerű szöveges feladat megoldása
Ezeknek a feladatoknak a jó megoldása elengedhetetlen feltétele a továbbhaladásnak. Erre épül a számkörbővítés, s a 100-as körben meglévő jó számolási készség az alapja az 1000-es körben való műveletvégzésnek. Tudnunk kell, hogy a műveletértelmezésre mennyire képes önállóan a tanuló. Ha hiányosságokat tapasztalunk, nyúljunk vissza a kirakásokhoz, újítsuk fel a számkörrel kapcsolatos ismereteinket csoportosításokkal, át- és beváltásokkal, pénztáros játékokkal, stb.
A 4. feladat a számtulajdonságokkal kapcsolatos ismeretek mellett tájékoztat bennünket a gyermek gondolkodásának rendszerességéről, és a pontos utasítást értelmező-követő feladatmegoldási stílusáról. Gyakran rávilágít az értő olvasásbeli hiányosságokra.
6. feladat: Az egyszerű és összetett szöveges feladatból sokat megtudhatunk a gyermek munkaszokásairól. Készít-e rajzot? A matematikai tartalmat feltáró rajzot készít-e? Feljegyzi-e az adatokat, s használja-e azokat később? Két lépésben gondolkodik vagy zárójelet is használ? Mindkettő jó. Az ellenőrzés még nem feltétlenül nyomon követhető, de azt láthatjuk, ha a gyerek részeredményt lejegyez. Választ ad-e a feltett kérdésre.
A szorgalmi feladat az egyéni időbeosztástól és a gyerek munkakedvétől is függ, s nem függetleníthető az összetett szöveges sikeres megoldásától, mert annak adatával kell számolnia. A 23-at 24 közeli számnak kell elfogadnia, ez előremutató új gondolat, mert még nem tanult a közelítő értékről.
Feltétlenül jegyezzük fel tapasztalatainkat, s ezek irányítsák az elkövetkező időszakban munkánkat.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.