Matematika/Támasz/A fejlesztőpedagógus munkája/Matematikai képességek fejlesztési lehetőségei tanórán és a napköziben
Az Alsós tanítói portálból
2007. december 9., 00:04 változat
A számolási készség fejlesztése összetett feladat. A megfigyelőképesség, hallási és látási emlékezet, kinesztetikus észlelés, gondolkodási képesség, a figyelem terjedelme és tartóssága is fejleszthető a következő gyakorlatokkal.
Tartalomjegyzék |
Hallási emlékezetre építés
Számmemória: Mondok egy számot, akire rámutatok, megismétli a hallott számot és mond hozzá egy másikat. A következő az előző két számot ismétli és mond egy harmadikat stb. Először 5-6, később 10-12 számot tudnak a gyerekek az emlékezetükben megtartani. Első osztályban 5-6 szám után új számmal indítjuk újra a játékot. Később ezt növeljük.
Első osztályban egyjegyű számokkal kezdjük a játékot. A számkör bővítése után 10 és 20 között is játszunk a számokkal. (9, 9-5, 9-5-8 stb.)
Második osztályban két- és háromjegyű, harmadik osztályban három- és négyjegyű, negyedik osztályban négy- és ötjegyű számokkal játszunk.
Ha ez a játék már jól megy a gyerekeknek, megkérjük őket arra, hogy az általuk mondott számot rejtsék el az emlékezetükbe. A memóriajáték végén néhány gyermektől kérjük a szám felidézését és annak bemutatását.
Pl.: 1. osztályban: számok szomszédai (egyes, tízes), számjegyek összege, páros-páratlan, egyjegyű-kétjegyű
2. osztályban: mely számok szorzata, osztható-e maradék nélkül, alaki- és helyiértéke stb.
A memóriajáték másik változata, amikor hallás alapján figyeltetünk meg számokat. (Egyszerre négyet-hatot) Ezeket meg kell jegyeznie a gyermeknek, és a feltett kérdésre válaszolnia kell.
1. osztályban: 10, 4, 7, 1
Hány számot hallottál?
Van-e közte kétjegyű?
Páratlan szám-e?
Kisebb egyes, nagyobb egyes szomszédja?
Legkisebb szám, legnagyobb szám?
Melyik két szám összege 5?
Melyik két szám különbsége 6?
Stb.
2. osztályban: 24, 9, 56, 42
Van-e közte páratlan szám?
Ez melyik két szám szorzata?
Melyik szám a 6 és a 4 szorzata?
Melyik számban van meg a 7 nyolcszor? Stb.
3. osztályban: 342, 231, 573, 895
Hány páratlan számot hallottál?
Melyik a legkisebb szám?
Melyik két szám összege az 573?
Mennyi a különbsége a két legnagyobb számnak?
Stb.
4. osztályban: mindezeket négyjegyű számokkal játsszuk.
Képezhetünk számsort valamilyen szabály alapján, ezt folytatja, vagy a képzett számsort visszamondja a gyermek. A fokozatosság elvét mindig be kell tartanunk. Először 3, majd 4, később 5-6 számmal is dolgozhatunk.
Látási emlékezetre építés
Ebben az esetben kártyákra kerülnek számok. Ezeket rövid ideig megfigyeltetjük, és az előzőekhez hasonlóan végzünk több irányú fejlesztést. Ha a számokat különböző színekkel és méretben írjuk, különböző keretbe foglaljuk, akkor érdekesebb lesz e játékos munka.
Kinesztetikus észlelésre építés
Ez az észlelés a látás kizárásával végzett mozgások észlelése (Pl.: csukott szemmel végzett nagymozgás, vagy a gyermek hátán megjelenített írásmozgás észlelése).
1. osztályban ezek lehetnek matematikai jelek, vagy a már megismert számjegyek. Később műveletek is. Mindig az éppen tanult számkörből válogassuk a számokat, műveleteket.
Mit rajzoltam a hátadra?
A játék kezdeti szakaszában 3-3, később 5-5 kártyát kapnak a gyerekek a kezükbe. Ezek kb. 10×10 cm-es kartonlapocskák, rajtuk a jelekkel, számokkal vagy műveletekkel.
Három kártya esetében kettőt, öt kártya esetében hármat a gyerekek hátára rajzolok az ábrák közül, amelyet ki kell választaniuk az előttük lévő kártyákból. Játszható a játék úgy is, hogy a gyerekek üres lapot kapnak, és a hátukra rajzolt jelet, számot, vagy műveletet le kell jegyezniük a papírra.
Újabb lehetőséget jelent a játékban, ha a hátukra írt számra, műveletre vonatkozóan kérdéseket teszünk fel és a gyerekeknek a felismerés után ezekre kell válaszolniuk.
Játszható a játék még úgy is (1. osztály), hogy a felismert jegyet vagy számjegyet a gyerekek mozgással is megelevenítik (lelépik, vagy kézzel a levegőbe írják). Ez is segíti a bevésést.
Taktilis észlelés fejlesztése
Mi van a zsákban?
Síkidomokat, testeket, vagy kitapintható számokat helyezünk el egy zsákban. A gyereknek tapintás alapján kell felismernie az adott formát vagy számot.
A játék másik formája, amikor a tapintott tulajdonságokat sorolja az a játékos, aki a zsákba belenyúl, s a többieknek ebből kell kitalálniuk, hogy mit fogott meg.
Verbális fejlesztés
A fejlesztésben résztvevő gyerekekre a szegényes szókincs jellemző. Megnyilatkozásaik bátortalanok. Ez a matematika esetében is igaz. Ezért itt is szükséges feladatokon keresztül a matematikai szókincs bővítése, beépítése a tanulók aktív szókincsébe. Minden esetben javítani és javíttatni kell a hibás megnyilatkozásaikat.
A fejlesztő munkát mindig játékkal zárjuk le. Ez oldja a terhelés okozta stresszt, valamint pozitív érzelmeket kelt a gyerekekben.
Játékok:
Első számolás (formaazonosítást, számfogalmat fejleszt)
Súlyérzékelő játék (jól fejleszthető vele a hozzá kapcsolódó matematikai szókészlet)
Ablakdíszek, hópelyhek nyírása papírból (szimmetria, tükrözés fogalmának elmélyítését segítheti)
KÉP!!!
Számmemória (saját készítésű játék az adott évfolyamnak megfelelően)
KÉP!!!
Számok írásának tanulásakor a bevésést segíti, ha kettévágott számjegyet kell a kisgyereknek összeillesztenie eggyé. Mindig az összes számjegyből kell válogatnia. Erre alkalmas játék még, ha műanyag számokat helyezünk egy zacskóba, és tapintás alapján kell megneveznie a számot.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.