Matematika/Tanterv/Gondolkodási műveletek/Halmazok, logika
Az Alsós tanítói portálból
(→Logikai készletek) |
(→Logikai készletek) |
||
6. sor: | 6. sor: | ||
Kétfelé válogatás | Kétfelé válogatás | ||
- | A harmadik osztályban tudatossá tesszük, hogy egy tárgynak, személynek válogatáskor csak egy helye lehetséges. Vagy beletartozik a részhalmazba vagy ezen kívül való. A címke feliratozása szigorú szabály szerint történik, kifejezi, hogy a részhalmazba tartozók mind ilyenek, a kívül maradók pedig nem rendelkeznek a tulajdonsággal, azaz nem ilyenek. A címkén lévő tulajdonság vagy fogalom | + | A harmadik osztályban tudatossá tesszük, hogy egy tárgynak, személynek válogatáskor csak egy helye lehetséges. Vagy beletartozik a részhalmazba vagy ezen kívül való. A címke feliratozása szigorú szabály szerint történik, kifejezi, hogy a részhalmazba tartozók mind ilyenek, a kívül maradók pedig nem rendelkeznek a tulajdonsággal, azaz nem ilyenek. |
- | *a rész minden elemére igaz | + | '''A címkén lévő tulajdonság vagy fogalom''' *a rész minden elemére igaz |
*minden kint lévőre pedig téves. | *minden kint lévőre pedig téves. | ||
- | A válogatás során mondhatjuk úgy is, | + | '''A válogatás során mondhatjuk úgy is,'''*a részbe csak ilyen tulajdonságú elemeket lehet tenni |
- | *a részbe csak ilyen tulajdonságú elemeket lehet tenni | + | |
*de az összes ilyen tulajdonságút ide kell tenni. | *de az összes ilyen tulajdonságút ide kell tenni. | ||
Példa: válogatáskor a tejtermékek közé az összes tej alapanyagú készítmény bekerül (tej, sajt, vaj, …), de egyetlen kint maradó termék (szalámi, kenyér, alma) sem lehet tej alapanyagú. | Példa: válogatáskor a tejtermékek közé az összes tej alapanyagú készítmény bekerül (tej, sajt, vaj, …), de egyetlen kint maradó termék (szalámi, kenyér, alma) sem lehet tej alapanyagú. |
2007. december 27., 11:44 változat
Logikai készletek
Már első osztályban az előkészítő időszaknak a legfontosabb tevékenységi formája a még később is jelentőséggel bíró válogatások. A tárgyak, személyek, halmazok sokféle összehasonlításával, osztályozásával, sorba rendezésével elindíthatjuk a gyerekeket a tudatos tapasztalatszerzésben, tudatos megfigyelésben és a megfigyeltek kifejezésében, rögzítésében. Általában könnyebb a gyerekek számára a saját maguk által kitalált szempont szerinti válogatás, kissé nehezebb a tanító által megadott válogatási szempont átvétele. Még nehezebb feladat a megkezdett válogatás folytatása, mert ott a válogatás szempontjául választott tulajdonságot kell felfedezni először, majd a tulajdonság szerint új elemeket keresve folytatni a válogatást. Kétfelé válogatás
A harmadik osztályban tudatossá tesszük, hogy egy tárgynak, személynek válogatáskor csak egy helye lehetséges. Vagy beletartozik a részhalmazba vagy ezen kívül való. A címke feliratozása szigorú szabály szerint történik, kifejezi, hogy a részhalmazba tartozók mind ilyenek, a kívül maradók pedig nem rendelkeznek a tulajdonsággal, azaz nem ilyenek. A címkén lévő tulajdonság vagy fogalom *a rész minden elemére igaz
- minden kint lévőre pedig téves.
A válogatás során mondhatjuk úgy is,*a részbe csak ilyen tulajdonságú elemeket lehet tenni
- de az összes ilyen tulajdonságút ide kell tenni.
Példa: válogatáskor a tejtermékek közé az összes tej alapanyagú készítmény bekerül (tej, sajt, vaj, …), de egyetlen kint maradó termék (szalámi, kenyér, alma) sem lehet tej alapanyagú.