A közvetlen természeti környezet megfigyelése a különböző
évszakokban.
A természet értékeinek felfedezése, védelme.
|
A tapasztalatok kifejezése élőszóban, rögzítése rajzzal, a
személyes élmények beépítésével.
Anyagok, tárgyak, képek, szókártyák csoportosítása
tetszőleges és megadott szempontok szerint.
A feladatértés bizonyítása aláhúzással, összekötéssel,
színezéssel.
Tapasztalatszerzés az osztályteremben és tanulmányi séták,
kirándulások alkalmával
|
A tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai.
A tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai.
|
Megfigyelés, érzékelés minél több érzékszerv
mozgósításával.
A megfigyelések lejegyzése rajzban és írásban, beszámolók
a tapasztalatokból tanítói segítséggel.
Becslések, egyszerű mérések alkalmilag választott és
szabvány egységekkel (m, dm, cm, kg, dag, l, dl, perc, óra, nap, hét, hónap,
év).
A mért adatok lejegyzése, összehasonlítása.
Kérdések megfogalmazása, összefüggések keresésekor.
|
A kialakított megismerési módszerek alkalmazásával elemi
természettudományos ismeretek szerzése.
Ismerkedés a közvetlen tapasztalással nem megszerezhető
ismeretek forrásaival (enciklopédia, képes határozók, térképek).
|
A megfigyelések, vizsgálatok, kísérletek eredményeinek
megfogalmazása, lejegyzése, ábrázolása.
Oksági összefüggések keresése a kísérletek tapasztalatai
és a mindennapi tapasztalatok között.
Mérések, mérés-sorozatok végzése.
Könyvek használata adott feldolgozási algoritmus
segítségével.
|
Tájékozódás, helymeghatározás, viszonyítás a gyakorlatban.
Mérések a mértékegységek használatával.
A természeti jelenségek megfigyelése: az ember és a természet
egymáshoz való viszonya, összefüggések keresése a jelenségek között.
Az önálló ismeretszerzés alakítása az ismeretforrások
felhasználásával (képes határozók, térképek, álló-, és mozgóképek, Internet).
|
Megfigyelés, leírás, összehasonlítás, csoportosítás,
egyszerű kísérletek végzése.
Mérések, méréssor tervezése.
Összefüggő feleletek tanítói kérdések segítségével. A
jelenségek megfigyelésével, okok keresésével következtetések levonása.
Az egyéni ismeretszerzés megalapozása tanítói segítséggel.
Búvárkodás a könyvtárban, Internet használat. Önálló
beszámolók az olvasottakról.
|