Magyar nyelv és irodalom/Támasz/A napközis tanulás
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| - | == | + | <p class=normal>Minden napközis nevelő feladata és célja kell legyen a tanulás |
| + | tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek délutáni napirendjébe | ||
| + | illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül szükséges. Ennek | ||
| + | hatékonysága a <span class=idezet>tanulási</span> idő szervezésén és <span class=idezet> | ||
| + | irányításán</span> valamint a házi feladat mennyiségén és | ||
| + | milyenségén múlik. <span class=dvv>A házi feladat nem cél, hanem eszköz a | ||
| + | tanulás tanításának folyamatában</span>. Nem a feladatok mennyiségétől függ a | ||
| + | tanulás hatékonysága. A tanulás tanításához kapcsolódó konkrét feladatok a | ||
| + | tanulási idő különböző egységeiben jelennek meg.A feladatok következőképpen | ||
| + | csoportosíthatók: <span class=idezet>a tanulási technikák</span>, az <span class=idezet> | ||
| + | önálló tanulás</span>, a <span class=idezet>csoportos | ||
| + | tanulás</span>, a <span class=idezet>készség és képesség fejlesztés</span>, | ||
| + | valamint az <span class=idezet>ellenőrzés-önellenőrzés</span>. A napközis | ||
| + | nevelő nem fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is fejlesztő munkát. Ez | ||
| + | a fejlesztő munka az esetek nagy részében a tantárgyhoz kapcsolódó általános | ||
| + | fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy egyéni fejlesztő munkát is. Ez | ||
| + | vagy az <span class=idezet>önálló tanulás</span> elején vagy szabadidőhöz | ||
| + | kapcsolódóan történik.</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal>Röviden összefoglalom a tanulás tanításának céljait | ||
| + | osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, begyakoroltatjuk, illetve | ||
| + | szokássá alakítjuk a <span class=idezet>tanulási technikák</span> jó | ||
| + | részét. Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve javítjuk az ismert | ||
| + | technikákat. Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan alkalmazzák a | ||
| + | gyerekek.</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal>Negyedik osztály végére el kell juttatni a tanítványainkat az | ||
| + | önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy remélhetőleg | ||
| + | saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. Ez a saját <span class=dvv> [[tanulási stratégia]]</span> | ||
| + | azt jelenti, hogy minden benne van, amit első osztálytól fogva <span class=dvv> | ||
| + | tanuláshoz kapcsolódó szokás</span>okban, <span class=dvv>techniká</span>kban | ||
| + | a gyermek elsajátított és természetesen <span class=dvv>ötvöződik a saját | ||
| + | képességeivel, készségeivel, iskolán kívüli tanulási tapasztalataival.</span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal>A magyar nyelv és irodalom, /olvasás, nyelvtan, írás, | ||
| + | fogalmazás/ az a tantárgy, ahol osztályonként jó néhány fontos <span class=idezet> | ||
| + | tanulási technikát</span> kell megtanítanunk a gyerekeknek. A | ||
| + | magyar nyelv és irodalom tantárggyal mindennap találkozik a kisgyerek, ezért | ||
| + | nagyon jó lehetőségünk van az anyanyelvi készségek állandó gyakorlására, | ||
| + | fejlesztésére.</p> | ||
| + | |||
| + | [[/*]] | ||
Aktuális változat
Minden napközis nevelő feladata és célja kell legyen a tanulás tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek délutáni napirendjébe illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül szükséges. Ennek hatékonysága a tanulási idő szervezésén és irányításán valamint a házi feladat mennyiségén és milyenségén múlik. A házi feladat nem cél, hanem eszköz a tanulás tanításának folyamatában. Nem a feladatok mennyiségétől függ a tanulás hatékonysága. A tanulás tanításához kapcsolódó konkrét feladatok a tanulási idő különböző egységeiben jelennek meg.A feladatok következőképpen csoportosíthatók: a tanulási technikák, az önálló tanulás, a csoportos tanulás, a készség és képesség fejlesztés, valamint az ellenőrzés-önellenőrzés. A napközis nevelő nem fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is fejlesztő munkát. Ez a fejlesztő munka az esetek nagy részében a tantárgyhoz kapcsolódó általános fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy egyéni fejlesztő munkát is. Ez vagy az önálló tanulás elején vagy szabadidőhöz kapcsolódóan történik.
Röviden összefoglalom a tanulás tanításának céljait osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, begyakoroltatjuk, illetve szokássá alakítjuk a tanulási technikák jó részét. Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve javítjuk az ismert technikákat. Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan alkalmazzák a gyerekek.
Negyedik osztály végére el kell juttatni a tanítványainkat az önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy remélhetőleg saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. Ez a saját tanulási stratégia azt jelenti, hogy minden benne van, amit első osztálytól fogva tanuláshoz kapcsolódó szokásokban, technikákban a gyermek elsajátított és természetesen ötvöződik a saját képességeivel, készségeivel, iskolán kívüli tanulási tapasztalataival.
A magyar nyelv és irodalom, /olvasás, nyelvtan, írás, fogalmazás/ az a tantárgy, ahol osztályonként jó néhány fontos tanulási technikát kell megtanítanunk a gyerekeknek. A magyar nyelv és irodalom tantárggyal mindennap találkozik a kisgyerek, ezért nagyon jó lehetőségünk van az anyanyelvi készségek állandó gyakorlására, fejlesztésére.
