Matematika/Támasz/A napközis nevelők feljesztő munkája
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| - | == | + | <p class=normal><span>Minden napközis nevelő feladata és célja |
| + | kell, hogy legyen a tanulás tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek | ||
| + | délutáni napirendjébe illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül | ||
| + | szükséges. Ennek hatékonysága a <span class=idezet>tanulási</span> idő | ||
| + | szervezésén és <span class=idezet>irányításán</span> valamint a házi | ||
| + | feladat mennyiségén és milyenségén múlik. <span class=dvvChar>A házi feladat | ||
| + | nem cél, hanem eszköz a tanulás tanításának folyamatában.</span> Nem a | ||
| + | feladatok mennyiségétől függ a tanulás hatékonysága. A tanulás tanításához | ||
| + | kapcsolódó konkrét feladatok a tanulási idő különböző egységeiben | ||
| + | jelennek meg. A feladatok következőképpen csoportosíthatók : a <span class=idezet> | ||
| + | tanulási technikák</span>, az <span class=idezet>önálló | ||
| + | tanulás</span>, a <span class=idezet>csoportos tanulás</span>, a <span class=idezet> | ||
| + | készség és képesség fejlesztés</span>, valamint az <span class=idezet> | ||
| + | ellenőrzés-önellenőrzés</span>. A napközis | ||
| + | nevelő nem fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is | ||
| + | fejlesztő munkát. Ez a fejlesztő munka az esetek nagy részében a | ||
| + | tantárgyhoz kapcsolódó általános fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy | ||
| + | egyéni fejlesztő munkát is. Ez vagy az <span class=idezet>önálló | ||
| + | tanulás</span> elején vagy szabadidőhőz kapcsolódóan történik.</span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal><span>Röviden összefoglalom a tanulás tanításának | ||
| + | céljait osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, | ||
| + | begyakoroltatjuk, illetve szokássá alakítjuk a <span class=idezet>tanulási | ||
| + | technikák </span>jó részét. Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve | ||
| + | javítjuk az ismert technikákat. Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan | ||
| + | alkalmazzák.</span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal><span>Tulajdonképpen negyedik osztály végére el kell | ||
| + | juttatni a tanítványainkat az önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt | ||
| + | jelenti, hogy remélhetőleg saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. | ||
| + | Ez a saját stratégia azt jelenti, hogy minden benne van amit első | ||
| + | osztálytól fogva tanuláshoz kapcsolódó szokásokban, technikákban a gyermek | ||
| + | elsajátított és természetesen ötvöződik a saját képességeivel, | ||
| + | készségeivel, iskolán kívüli tanulási tapasztalataival.</span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal><span>A matematika az a tantárgy, ahol osztályonként jó | ||
| + | néhány fontos <span class=idezet>tanulási technikát</span> kell | ||
| + | megtanítanunk a gyerekeknek.</span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=normal><span> </span></p> | ||
| + | |||
| + | <p class=kozep><span>[[Image:cikk_82_image001.jpg]]</span></p> | ||
| + | |||
| + | [[/*]] | ||
Aktuális változat
Minden napközis nevelő feladata és célja kell, hogy legyen a tanulás tanítása és a képességek fejlesztése. A kisgyermek délutáni napirendjébe illeszkedő tanulási munkafolyamat elengedhetetlenül szükséges. Ennek hatékonysága a tanulási idő szervezésén és irányításán valamint a házi feladat mennyiségén és milyenségén múlik. A házi feladat nem cél, hanem eszköz a tanulás tanításának folyamatában. Nem a feladatok mennyiségétől függ a tanulás hatékonysága. A tanulás tanításához kapcsolódó konkrét feladatok a tanulási idő különböző egységeiben jelennek meg. A feladatok következőképpen csoportosíthatók : a tanulási technikák, az önálló tanulás, a csoportos tanulás, a készség és képesség fejlesztés, valamint az ellenőrzés-önellenőrzés. A napközis nevelő nem fejlesztő pedagógus, mégis végezhet és végez is fejlesztő munkát. Ez a fejlesztő munka az esetek nagy részében a tantárgyhoz kapcsolódó általános fejlesztés. Sokszor végzünk kiscsoportos vagy egyéni fejlesztő munkát is. Ez vagy az önálló tanulás elején vagy szabadidőhőz kapcsolódóan történik.
Röviden összefoglalom a tanulás tanításának céljait osztályonként. Első-második osztályban megtanítjuk, begyakoroltatjuk, illetve szokássá alakítjuk a tanulási technikák jó részét. Harmadik-negyedik osztályban bővítjük, illetve javítjuk az ismert technikákat. Negyedik osztály évvégére ezeket már önállóan alkalmazzák.
Tulajdonképpen negyedik osztály végére el kell juttatni a tanítványainkat az önálló tanulás szintjére, ami a mi esetünkben azt jelenti, hogy remélhetőleg saját tanulási stratégiával rendelkezik majd. Ez a saját stratégia azt jelenti, hogy minden benne van amit első osztálytól fogva tanuláshoz kapcsolódó szokásokban, technikákban a gyermek elsajátított és természetesen ötvöződik a saját képességeivel, készségeivel, iskolán kívüli tanulási tapasztalataival.
A matematika az a tantárgy, ahol osztályonként jó néhány fontos tanulási technikát kell megtanítanunk a gyerekeknek.

