| Az élő és élettelen közötti különbség. A közvetlen környezetben előforduló növények és állatok
  megfigyelése. A fa és a bokor részei. Az állatok és kicsinyeik. Állatmesék és a valóság. | 
       Az élőlényeknek az évszakok változásához való
  alkalmazkodásának megfigyelése néhány esetben. Növények gondozása az osztályban (ültetés, öntözés). A mese és valóság összevetése dramatikus
  helyzetjátékokban.   | 
 A termesztett növények. Növényi táplálékaink (a gyümölcsök, zöldségek szerepe az
  egészséges táplálkozásban). A növények megfigyelése, részei: lágyszárú, fás szárú,
  cserjék, lombhullató-, és örökzöld fák.           Élőlények és életjelenségeik. Az állatok életmódja, viselkedése. Emlősök, madarak. Természetvédő és károsító tevékenységek.         | 
 Közvetlen megfigyelés, vizsgálat. Csoportosítás
  felhasználás szerint.       Tapasztalatszerzés előzetes megfigyelési szempontok alapján
  a különböző élőhelyek (a település, a kert, az erdő, a mező, a vízpart)
  élővilágáról, a növényi részekről. Élőlények csoportosítása a jellemző jegyek alapján
  (növény, állat, egy évig élő, több évig élő).   A megfigyelt jelenség okainak keresése, annak észrevétele,
  hogy egy adott ok megléte befolyásolja a jelenség létrejöttét. Állatkerti és múzeumi órák megtartása.   | 
 A növények és állatok életfeltételei, azok hatása az
  életükre. A növényi élet évszakos ritmusa.   A virág részei.   A növények és az állatok kapcsolata, egymásrautaltsága.       Helyes viselkedésünk a természetben.   | 
         A növények változásainak folyamatos megfigyelése.   Különböző állatok viselkedésének, életmódjának
  megfigyelése a valóságban. Az ember szerepének tisztázása a környezetben élő más
  élőlények életfeltételeinek alakításában.       | 
 A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői. Az erdő, a füves és vizes élőhelyek néhány gyakori növény
  és állatfajának (emlős, madár, rovar, bogár) jellemzői. Az állatok tápláléklánca. Az ember hatása az élőhelyekre. A természet védelmének fontossága, védett természeti
  értékeink. | 
 A lakóhelyen megfigyelhető néhány lágyszárú és fás szárú növény,
  valamint néhány emlős, madár és gerinctelen állat tulajdonságainak
  rendszerezett megismerése, ezek táplálékláncba sorolása.     Természetvédelmi tevékenységek szervezése (témahetek,
  témanapok). |