Matematika/Támasz/A napközis nevelők feljesztő munkája/Tanulásírányítás/Tanulási technikák
Az Alsós tanítói portálból
(Import a forrásból) |
A (1 revision(s)) |
Aktuális változat
Tanulási techniká nak nevezzük azokat a tanulást segítő eszközöket, szokásokat, konkrét feladatmegoldó rutinokat, melyeket az alsó tagozaton lépésről lépésre, következetesen megtanítunk, melyek segítségével negyedik évvégére hatékony tanulási stratégia alakulhat ki.
Osztályonként a matematika tantárgyhoz kapcsolódó szokások és tanulási technikák.
1. osztály:
- a füzetvezetés szabályai
- az eszközök célszerű elhelyezése
- az önellenőrzés szokásának kialakítása
- a számolási készség napi fejlesztése.
2. osztály:
- az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
- szöveges feladat megoldási menete
- szorzótábla napi gyakorlása
- fejben számolás gyakorlása.
3. osztály:
- előbbieket fenntartva
- írásbeli műveletek algoritmusa / becslés, megfelelő kiszámolási sorrend, ellenőrzés /
4. osztály:
- előbbieket fenntartva
- ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk a különböző feladatokban a rutinszerzésére, a pontos és ellenőrzött feladat megoldásra.
Tartalomjegyzék |
A szóbeli-írásbeli sorrend
Mint tudjuk, a kisgyermekek nagy része csak az írásbelit tartja feladatnak. Törekednünk kell első osztálytól fogva arra, hogy megértésék, sokszor egy feladathoz kapcsolódó szöveg vagy szabály nagyban segít a konkrét feladat hibátlan megoldásában.
A szabály tanulás technikája
- Háromszor olvasd el a szabályt!
- Takard el!
- Próbáld magadnak felmondani!
- Ha nem sikerült ismételd meg a lépéseket.
Algoritmusok, megoldási sémák
A matematikában nagyon sok olyan típusú feladat van, melyet egy bizonyos algoritmus szerint meg lehet oldani. Ilyenek például bizonyos szöveges feladatok.
A szöveges feladat megoldási menete, algoritmusa:
1. Figyelmesen olvasd el a feladatot!
2. Gyűjtsd ki az adatokat! /Készíts rajzot! /
3. Írd le a nyitott mondatot.
4. /Írásban / számold ki!
5. Ellenőrizd!! / Írásban! /
6. Írj egy mondatban választ!
Az ismert számolási technikák állandó gyakorlása: fejbeszámolás, szorzótábla, sorozatok, stb.
Pl.:
Első osztály
2,4,6,…szólítja a társát, aki szintén mond három elemet és így tovább.
Második osztály
mondják egymásután a hármas szorzótáblát. Később össze-vissza kérdezgetik
azt, akinek a labdát dobják.
Harmadik osztály
összeadást, ehhez a következő gyereknek mindig 10-zet vagy 15-öt kell
hozzáadnia fejben és csak az eredményt mondani. Aki hibázik zálogot ad és a
tanulás végén valamilyen játékos feladattal visszaszerezheti.
Negyedik osztály
kisgyerek csak olyan számokat mondhat melyek kettővel és hárommal is
oszthatók.
Állandó önellenőrzés
Minden tantárgynál, de főként a matematikában fontos. Meg kell tanítanunk a gyerekeket, hogy ellenőrizzék magukat. Minden lehetséges műveletet a feladat közben is ellenőrizni kell.
A szabadidőben logikai játékok, rejtvények, fejtörők használata. Lásd: irodalom jegyzék. / Ez a gondolkodási képesség fejlesztéséhez is jó. /
A laphoz nem tartoznak aloldalak.