Magyar nyelv és irodalom/Támasz/A napközis tanulás/Tanulásirányítás/Tanulási technikák
Az Alsós tanítói portálból
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
3. sor: | 3. sor: | ||
feladatmegoldó rutinokat</span>, melyeket az alsó tagozaton lépésről lépésre, | feladatmegoldó rutinokat</span>, melyeket az alsó tagozaton lépésről lépésre, | ||
következetesen megtanítunk, <span class=dvv>melyek segítségével negyedik | következetesen megtanítunk, <span class=dvv>melyek segítségével negyedik | ||
- | évvégére hatékony [[ | + | évvégére hatékony [[tanulási stratégia]] alakulhat ki.</span></p> |
<p class=normal> </p> | <p class=normal> </p> |
Aktuális változat
Tanulási technikának nevezzük azokat a tanulást segítő eszközöket, szokásokat, konkrét feladatmegoldó rutinokat, melyeket az alsó tagozaton lépésről lépésre, következetesen megtanítunk, melyek segítségével negyedik évvégére hatékony tanulási stratégia alakulhat ki.
Osztályonként a magyar nyelv és irodalom tantárgyhoz kapcsolódó szokások és tanulási technikák.
1. osztály:
- a füzetvezetés szabályai
- az eszközök célszerű elhelyezése
- az önellenőrzés szokásának kialakítása
- a közvetlen környezet rendjének fenntartása
- könyv- és könyvtárhasználat
- az olvasás mindennapos gyakorlása
-verstanulás technikája
-szóbeli írásbeli sorrend
2. osztály:
- az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
- olvasmányról vázlat készítés
- szabálytanulás technikája
- helyesírási tanácsadó szótár használata
- a szóbeli tanulás technikájának alapozása
- tanulópáros ellenőrzés
- felelősi ellenőrzés
3. osztály:
- előbbieket fenntartva
- olvasási sebesség növelésének technikája
- a szóbeli tanulás technikája
- szövegből lényeg kiemelése
4. osztály:
- előbbieket fenntartva
- ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk az algoritmus alapján tanult szövegre, a lényegkiemelés technikájára, a kulcsszavazás technikájára
Tartalomjegyzék |
A fentieket részletezve:
A füzetvezetés szabályait a tanító kolléga adja meg. A napköziben minden esetben ehhez tartjuk magunkat. (Például nem írjuk fel a „Házi feladat” kifejezést, mert nem erről szólnak az alá kerülő szövegek, rajzok, hanem hozzáillő címet adnak a gyerekek vagy az olvasmány címét írják fel.)
Az eszközök célszerű elhelyezését közösen beszéljük meg, így délelőtt és délután ugyanazt az elhelyezést kérjük a gyerekektől.
Az önellenőrzés szokásának kialakítása nagyon fontos, hiszen ennél a tantárgynál sok az írásmunka.
A könyv- és könyvtárhasználat szokásainak kialakítása mind az olvasóvá nevelésben, mind a helyesírás elsajátításában, mind a szókincsfejlesztésben rendkívül nagy szerepe van. (A feljebb látható házi feladat első része a helyszín elképzelése alapján készített rajz, második része szómagyarázat írása az Értelmező kéziszótár alapján, harmadik része pedig önálló gyűjtőmunka volt a Tisza szabályozásával kapcsolatban.)
Verstanulás technikája
- Aznap kezdjék el a tanulást, amikor a verset feladták.
- Próbáljanak meg vizuális képet adni a versről.
- Minden versszak megtanulása után mondják el magukban az összes többit is.
- Az aznap megtanult versszakokat hangosan mondják fel tanulópárjuknak, nevelőnek, felelősnek.
A szóbeli-írásbeli sorrend
Mint tudjuk a kisgyermekek nagy része csak az írásbelit tartja feladatnak. Törekednünk kell első osztálytól fogva arra, hogy mindig nézze meg a tanuló, van-e szóbeli tanulnivaló, mielőtt hozzálátna az írásbeli feladat elvégzéséhez. Sokszor egy feladathoz kapcsolódó szöveg vagy szabály megtanulása, felidézése nagyban segíti a konkrét feladat hibátlan megoldásában.
Ha egy tárgyból szóbeli és írásbeli feladat is van, minden esetben a szóbeli résszel kezdjék a tanulást. Ezt szokássá alakítani rendkívül fontos, hiszen a gyerekek általában a szóbelit nem tekintik feladatnak. El kell mélyítenünk ezt a sorrendet, mert az írásbeli feladatok hibái leggyakrabban ez okból eredeztethetők.
Alsó tagozatban gyakran szoktunk élni azzal a lehetőséggel is, hogy amikor például nyelvtanból már tanult szabály alapján gyakorló írásbeli házi feladatot kap a csoport, akkor is szóbelivel kezdjük a feladat megoldását. Felidézzük vagy újra elolvassuk az ide vonatkozó szabályt. Ez sokszor segíti a hibátlan írásbeli feladat megoldást, illetve erősíti a szabály bevésődését, rögzítését.
Még egy példa a szóbeli-írásbeli sorrend szokássá alakításához. Az órán elhangzott, elolvasott történethez gyakran előforduló feladat: rajz készítése. Minden ilyen és ehhez hasonló esetben kérjük először a történet újra olvasását.
4. osztályos kislány füzetében jól látható, hogy a tanítási órán a Helyesírási tanácsadó szótárból kikeresett szabályt alkalmazták. Végigvették a hisz szó felszólító alakjait. Házi feladatul kapták a gyerekek, hogy írják le emlékezetből, s írják át pirossal a helyesírás szempontjából fontos –ggy- betűt. A tanulóknak nem kell felírniuk a Házi feladat kifejezést, hogy a kész munka tartalma az óraival együtt egységet alkosson.
A szabály tanulás technikája
Háromszor olvasd el a szabályt!
Takard el!
Próbáld magadnak felmondani!
Ha nem sikerült ismételd meg a lépéseket!
A szótárak használata talán veszít jelentőségéből a mai internetes világban, de mindezek ellenére az alapműveltség része.
A szóbeli tanulás technikája
1. A könyv csukva van.
2. Emlékezz vissza a tananyag címére!
3. Idézd fel magadban, mire emlékszel!
4. Olvasd végig az anyagot! Ha ismeretlen szót vagy kifejezést találsz, kérdezz rá!
5. Olvasd el az első részt!
6. Takard el a szöveget (nézd a képet) és próbáld meg hang nélkül elmondani a lényegét magadnak!
7. Ellenőrizd újraolvasással, hogy jól emlékeztél a szövegre?
Ha NEM, ismételd meg az 5., 6., 7., lépést.
Ha IGEN, kezd el a következő részt tanulni.
8. Ha megtanultad az anyagot hangosan mond fel a tanuló párodnak!
Állandó önellenőrzés technikája
Minden tantárgynál, de a magyar nyelv és irodalomnál is fontos az önellenőrzés. Meg kell tanítanunk a gyerekeket, hogy ellenőrizzék magukat.
A tanultak ellenőrzését szabadidős tevékenység közben is tehetjük. Meg kell tanítanunk a gyerekeket a páros ellenőrzés módjára, felelősségére is. A lecke felelősök munkáját, hatáskörét is konkretizálnunk kell, hogy jól végezzék a munkájukat. A felelősöket mindig a nevelőnek kell minőségileg ellenőriznie!<a name="_Toc409498576"></a>
Olvasási sebesség növelésének technikája
Ez a technika nagyon fontos a tanulás hatékonyságának szempontjából. A nehezen, lassan olvasó kisgyerek már az elején kedvét veszti, motivációs erőforrása gyorsan csökken. Alsó tagozatban alapvető feladat a tempós, értő olvasás megtanulása, hisz ez minden írott ismeretanyag elsajátításának első lépése. A napköziben ennek fejlesztésére szánt idő maximum 10 percet vesz igénybe.
A kisgyermekkel a következő szempontokat kell elfogadtatni, hogy ezt a technikát megfelelően tudja alkalmazni:
- Ne térjen vissza a már elolvasott szavakra.
- Csak szemmel olvasson.
- Minél több szót próbáljon átfogni a szemével.
- Olyan könyvből olvasson, amely felkelti érdeklődését.
- Mindig jelölje meg, hogy az adott időn belül mennyit sikerült elolvasnia.
- Mindig gondoljon vissza az elolvasottakra.
<a name="_Toc409498574">A lényegkiemelés módszerei</a>
Ez a módszer alsó tagozatban inkább 3-4. osztályban válik fontossá. 1-2. osztályban ezt ritkábban, - tanítói irányítással - szoktuk alkalmazni.
- Olvassák végig a megtanulandó anyagot.
- Másodszori olvasáskor húzzák alá a fontosnak talált részeket.
- Tanulópárban vagy csoportban hasonlítsák össze az aláhúzottakat.
- Próbálják meg a kiemeltek alapján elmondani az anyagot.
Ez a módszer a későbbiekben a vázlatkészítés alapja, illetve a kulcsszavak alapján történő felidézés fontos előismerete.
A lényegkiemelés egyben egy cselekvési algoritmust eredményez. Ennek alapján a gyerek el is készítette az árnyképet.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.