Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/Tanulásirányítás/Tanulási technikák
Az Alsós tanítói portálból
(Import a forrásból) |
A (1 revision(s)) |
Aktuális változat
Tanulási technikának nevezzük azokat a tanulást segítő eszközöket, szokásokat, konkrét feladatmegoldó rutinokat, melyeket az alsó tagozaton lépésről lépésre, következetesen megtanítunk, melyek segítségével negyedik évvégére hatékony tanulási stratégia alakulhat ki.
Osztályonként a környezetismeret tantárgyhoz kapcsolódó szokások és tanulási technikák.
Tartalomjegyzék |
1. osztály:
a füzetvezetés szabályai
az eszközök célszerű elhelyezése
az önellenőrzés szokásának kialakítása
a közvetlen környezet rendjének fenntartása
az évszaknak megfelelő ruházkodás
tanulmányi séták szabályai
2. osztály:
az első osztályban kialakított szokások további fenntartása
adatok, megfigyelések lejegyzésének szabályai
3. osztály:
előbbieket fenntartva
mérések végzésének szabályai
szakkönyvek használata / növényhatározó, enciklopédiák /
négy fő világtáj begyakorlása, iránytű használata
alapfokú térképismeret, lakóhellyel kapcsolatban
szövegből lényeg kiemelése
4. osztály:
előbbieket fenntartva
ebben az osztályban kiemelt figyelmet fordítunk az algoritmus alapján tanult szövegre, a lényegkiemelés technikájára, a kulcsszavazás technikájára
A szóbeli-írásbeli sorrend.
Mint tudjuk, a kisgyermekek nagy része csak az írásbelit tartja feladatnak. Törekednünk kell első osztálytól fogva arra, hogy sokszor egy feladathoz kapcsolódó szöveg vagy szabály nagyban segít a konkrét feladat hibátlan megoldásában.
A szabály tanulás technikája
Háromszor olvasd el a szabályt!
Takard el!
Próbáld magadnak felmondani!
Ha nem sikerült ismételd meg a lépéseket.
Algoritmusok, megoldási sémák
A környezetismeretben nagyon sok olyan típusú tananyag van, melyet egy bizonyos algoritmus szerint könnyebb megtanulni. Ilyenek például bizonyos szövegek növényekről, állatokról, hazánk tájegységeiről.
A növények tanulási algoritmusa:
Gyökérzet |
Szár |
Levél |
Virág |
Termés |
Kártevők |
Az állatok tanulási algoritmusa:
Élőhelye |
Legfőbb jellemzői |
Fő testtájai |
Tápláléka |
Szaporo-dása |
Haszna |
A tájegységek tanulási algoritmusa:
Fekvése |
Határai |
Felszíne |
Részei |
Alakította |
Anyaga |
Éghajlata |
Gyűjtőmunkák
Gyakran előfordul, hogy önálló ismeretszerzésre kell lehetőséget adni a délutáni tanulás ideje alatt. Vagy könyvtárban kell egy témához, kérdéshez
anyagot keresniük vagy valamilyen önálló megfigyelést kell végezniük. Ha nincs az iskolának megfelelő könyvtára, alakítsunk ki az osztályteremben olvasósarkot, ahol a legszükségesebb könyvek megtalálhatók. Az önálló megfigyelés elvégzéséhez lehetőség szerint biztosítanunk kell az eszközöket. Gondolnunk kell azokra a gyerekekre, akik otthon nem kapják meg a megfelelő támogatást ehhez.
Könyvtári kutatómunka:
Önálló megfigyelés:
Szükséges eszközök: tál, víz, egy tojás
Első osztály: Évszaknak megfelelő szavakkal memória játék. Egy kisgyerek kezdi, a következő tanulók megismétlik az előttük elhangzottakat is. 6-7 szóig kell emlékezniük. Élő-élettelen sorozatalkotás.
Második osztály: Anyagok tulajdonságainak felsorolása. Tisztálkodási szabályok igaz-hamis játéka.
Harmadik osztály: Egyszerű fizikai és kémiai kölcsönhatások bemutatása.
Negyedik osztály: Topográfiai játékok.
Állandó önellenőrzés
Minden tantárgynál, de a környezetismeretnél is fontos. Meg kell tanítanunk a gyerekeket, hogy ellenőrizzék magukat. A tanultak ellenőrzését szabadidős tevékenység közben is végezhetjük. Pl.: Első osztályosoknál az érzékelő játékkal. Harmadikosokkal lakóhely ismertető versennyel. Negyedik osztályosoknál Magyarország című társasjátékkal.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.