A tárgyak érzékelhető tulajdonságai és azok kapcsolata.
Az évszakok jellemző időjárása.
A nap időtartama, a napszakok váltakozása, jellemzői.
Az évszakokhoz kapcsolódó ünnepek, helyi szokások.
A víz megjelenési formái a természetben.
|
Megfigyelés, érzékelés minél több érzékszerv
mozgósításával.
Az időjárás elemeinek és változásainak megfigyelése,
rajzos rögzítése.
Egyszerű beszámoló szóban a napi időjárásról.
A szélsőséges időjárás okozta veszélyhelyzetek felismerése
képről, filmről.
Rajzos napirend készítése.
A helyi adottságok figyelembevételével részvétel az
ünneplésben.
Egy-egy népszokás megismerése, ahhoz kapcsolódó játékok
megismerése.
A víz különböző megjelenési formáinak felismerése: eső,
hó, zúzmara, dér, jég, köd, pára.
|
Tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai
(alak, szín, íz, felület, illat, összenyomhatóság, hang,
stb.)
A tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai.
A tárgyak anyaga.
Természetes és mesterséges anyagok.
Élelmiszerek.
|
A tapasztalatok lejegyzése, rendezése tanítói segítséggel.
Az anyagok azon tulajdonságainak észrevétele, amelyek
miatt a környezetet szennyezhetik, veszélyeztethetik.
Becslés, mérés, összehasonlítás, viszonyítás.
Az anyagok csoportosítása (fa, fém, kelme, üveg, papír,
cserép, ásvány).
Élelmiszerek megfigyelése, válogatása szempontok szerint
(egészséges, egészségtelen, szavatossági idő, adalékanyagok, stb).
|
A föld, a víz, a levegő érzékelhető tulajdonságai.
Az anyagok kémiai és fizikai kölcsönhatása (olvadás,
oldódás, ütközések, mágneses kölcsönhatások).
Éghető és éghetetlen anyagok.
Az égés, mint veszélyforrás.
Halmazállapot-változások a mindennapi életben.
Az időjárás tényezői, környezetformáló hatásai.
A víz körforgása, a szél felszínformáló munkája.
|
Közvetlen megfigyelések, rövid szóbeli beszámoló a
megfigyelésekről, tapasztalatokról.
Kölcsönhatások létrehozása választott eszközökkel. A
változások megfigyelése.
Megfigyelések, tapasztalatok, mérési eredmények rögzítése
írásban, önállóan, előzetes megbeszélés után.
Az anyagok változásának, és annak folyamán megfigyelhető
tulajdonságok észrevétele (égés, oldódás, forrás, stb).
Teendők tűz esetén. Önmentési gyakorlatok.
Közvetlen tapasztalatszerzés egyszerű kísérletek folytán.
Oksági összefüggés keresése a halmazállapot-változás és
egyes hétköznapi jelenségek között.
Az időjárás folyamatos megfigyelése, az adatok lejegyzése.
Hőmérséklet mérések.
|
Környezetük, otthonunk tisztasága, szennyező forrásai.
A lakóhely levegőjének, vizeinek tisztasága,
szennyezettsége.
A szennyezés hatása az élőlényekre. A megelőzés, védekezés
lehetőségei.
Különválogató hulladékgyűjtés.
|
Folyamatos megfigyelések, egyszerű vizsgálatok, kísérletek
a levegő, a víz, a talaj tisztaságáról.
Környezetünkből vett vízminták vizsgálata. Egyszerű
eljárás a víz szűrésére.
Levegő, talajvizsgálat érzékszervekkel és egyszerű
eszközökkel (nagyító, szűrőpapír).
A ~ jelentőségének felismerése, szükségességének belátása.
A közvetlen környezet megóvása, információk gyűjtése a
szennyeződések káros hatásairól.
A jelenlegi viselkedésünk, szokásaink és azok jövőbeli
környezeti hatásai közötti egyszerű összefüggések felismerése.
|