Környezetismeret/Fejlesztendő képességek
Az Alsós tanítói portálból
(A lap tartalmának cseréje erre: == SZERKESZTÉS ALATT ==) |
|||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| - | == | + | <h2>Ember és társadalom műveltségi területből</h2> |
| + | |||
| + | <h4>1. Ismeretszerzés, tanulás</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>Ismeretszerzés személyes beszélgetésekből, tárgyak, | ||
| + | épületek, képek közvetlen megfigyeléséből.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Segédkönyvek, atlaszok, gyermeklexikonok használata.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>A tanultak felhasználása új feladathelyzetekben.</p> | ||
| + | |||
| + | <h4>2. Kritikai gondolkodás</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>Kérdések önálló megfogalmazása a tárgyalt témával | ||
| + | kapcsolatban.</p> | ||
| + | |||
| + | <h4>3. Kommunikáció</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>Beszélgetés és vita egy-egy emberismereti témáról.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Szóbeli beszámoló a saját tapasztalatokról, gyűjtőmunkával | ||
| + | szerzett ismeretekről.</p> | ||
| + | |||
| + | <h4>4. Térben-időben való tájékozódás</h4> | ||
| + | |||
| + | <p><span class=dvv>Az idő tagolására szolgáló kifejezések | ||
| + | használata: perc, óra, nap, hét, hónap, év. Időmeghatározó kifejezések | ||
| + | használata:</span> amikor kicsi voltam, amikor szüleim gyerekek voltak, amikor | ||
| + | nagyszüleim gyerekek voltak.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Egyszerű térképek másolása kézi munkával. A térkép | ||
| + | legfontosabb elemeinek felismerése: vizek, domborzati jelölések, államhatárok, | ||
| + | települések.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>Helyszínek modellezése <span class=comments>(pl. | ||
| + | vázlatrajz, terepasztal, makett)</span>.</p> | ||
| + | |||
| + | <h4>5. A tartalom kulcselemei</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>Legyen alkalmuk a tanulóknak egyebek mellett arra, hogy</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>megismerkedjenek a környék, a lakóhely | ||
| + | természeti értékeivel,</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>megismerjék az iskolai élet legfontosabb | ||
| + | szabályait, és megvitassák azok szerepét, jelentőségét.</p> | ||
| + | |||
| + | <h4>6. A reflexiót irányító kérdések</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy választ keressenek | ||
| + | olyan kérdésekre, mint a következők.</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Melyek a saját tulajdonságaim?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Miben vagyok másokhoz hasonló?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Miben különbözöm másoktól?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Mire vagyok képes?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Mire nem vagyok képes?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Milyen szeretnék lenni?</p> | ||
| + | |||
| + | <p class=lista>Miért van szükség szabályokra?</p> | ||
| + | |||
| + | <h2>Ember a természetben műveltségi területből</h2> | ||
| + | |||
| + | <h4>1. Tájékozódás a tudomány-technika-társadalom kölcsönhatásról</h4> | ||
| + | |||
| + | <p>A természettudományok eszközeivel kezelhető technikai, | ||
| + | társadalmi kérdések megfogalmazása a családi környezetből hozott s az életkornak | ||
| + | megfelelő ismeretrendszerekből kiindulva a fokozatosság elvével. A | ||
| + | kérdésfeltevés, az alapos vizsgálat igényének tudatos kialakítása, fejlesztése.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>A természetnek mint védendő világnak az értelmezése. Annak | ||
| + | fokozatos belátása, hogy az emberi tevékenység és maga az ember szerves része a | ||
| + | természeti folyamatoknak.</p> | ||
| + | |||
| + | <p>A tudományos vizsgálat iránti igény fokozatos formálása.</p> | ||
| + | |||
| + | [[/*]] | ||
Aktuális változat
Tartalomjegyzék |
Ember és társadalom műveltségi területből
1. Ismeretszerzés, tanulás
Ismeretszerzés személyes beszélgetésekből, tárgyak, épületek, képek közvetlen megfigyeléséből.
Segédkönyvek, atlaszok, gyermeklexikonok használata.
A tanultak felhasználása új feladathelyzetekben.
2. Kritikai gondolkodás
Kérdések önálló megfogalmazása a tárgyalt témával kapcsolatban.
3. Kommunikáció
Beszélgetés és vita egy-egy emberismereti témáról.
Szóbeli beszámoló a saját tapasztalatokról, gyűjtőmunkával szerzett ismeretekről.
4. Térben-időben való tájékozódás
Az idő tagolására szolgáló kifejezések használata: perc, óra, nap, hét, hónap, év. Időmeghatározó kifejezések használata: amikor kicsi voltam, amikor szüleim gyerekek voltak, amikor nagyszüleim gyerekek voltak.
Egyszerű térképek másolása kézi munkával. A térkép legfontosabb elemeinek felismerése: vizek, domborzati jelölések, államhatárok, települések.
Helyszínek modellezése (pl. vázlatrajz, terepasztal, makett).
5. A tartalom kulcselemei
Legyen alkalmuk a tanulóknak egyebek mellett arra, hogy
megismerkedjenek a környék, a lakóhely természeti értékeivel,
megismerjék az iskolai élet legfontosabb szabályait, és megvitassák azok szerepét, jelentőségét.
6. A reflexiót irányító kérdések
Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy választ keressenek olyan kérdésekre, mint a következők.
Melyek a saját tulajdonságaim?
Miben vagyok másokhoz hasonló?
Miben különbözöm másoktól?
Mire vagyok képes?
Mire nem vagyok képes?
Milyen szeretnék lenni?
Miért van szükség szabályokra?
Ember a természetben műveltségi területből
1. Tájékozódás a tudomány-technika-társadalom kölcsönhatásról
A természettudományok eszközeivel kezelhető technikai, társadalmi kérdések megfogalmazása a családi környezetből hozott s az életkornak megfelelő ismeretrendszerekből kiindulva a fokozatosság elvével. A kérdésfeltevés, az alapos vizsgálat igényének tudatos kialakítása, fejlesztése.
A természetnek mint védendő világnak az értelmezése. Annak fokozatos belátása, hogy az emberi tevékenység és maga az ember szerves része a természeti folyamatoknak.
A tudományos vizsgálat iránti igény fokozatos formálása.
A laphoz nem tartoznak aloldalak.
