|
|
| 1. sor: |
1. sor: |
| - | <p class=normal><span>Matematikatanításunk szemlélete és
| + | == SZERKESZTÉS ALATT == |
| - | a matematika tantervek szemlélete az elmúlt negyven évben szorosan
| + | |
| - | összefonódott. Az egyes tantervi változatok egyre inkább a varga tamási
| + | |
| - | gondolat felé közelednek (Lásd a Módszertani alapelvek fejezetben részletesen!).
| + | |
| - | Más tantárgynál a tantervi változások nagy koncepciós változásokat is
| + | |
| - | felvetettek, erre a matematika tantárgynál nem volt akkora szükség, mivel
| + | |
| - | alapjaiban hordozta a legmodernebb szemléletet. A gyermekek életkori
| + | |
| - | sajátosságaihoz alkalmazkodó egyénre szabott képességfejlesztés, a gondolkodás
| + | |
| - | fejlesztése, a matematikai gondolkodási módszerek alkalmazása (más tantárgyak
| + | |
| - | tanulásában is)), a cselekvő tapasztalatszerzés a sokoldalú érzékelés
| + | |
| - | bevonásával, az induktív tanulási út követése, a spirális tananyag építkezés
| + | |
| - | már az első tantervi változatban is szerepelt (1978-as Tanterv). A
| + | |
| - | beszűkült számtan-mértan tanulása helyett már a matematika tanulása, a
| + | |
| - | különböző matematikai témák bevonása megjelent benne. A tapasztalatok
| + | |
| - | feldolgozása után a 1986-os korrekció ezeket az alapokat nem változtatta meg,
| + | |
| - | csak korszerűsítette, s még gyerek közelibbé tette. Szűkítette a
| + | |
| - | számkört negyedik osztályban, még inkább hangsúlyozta a szemléletformálást és
| + | |
| - | tapasztalatszerzést, a halmazok-logika, geometria, kombinatorika, valószínűség,
| + | |
| - | statisztika témákban, csökkentve a követelményeket is.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A Nemzeti Alaptanterv (1995)
| + | |
| - | kiemelte a gondolkodási módszerek alapozását és egész tanévre kiterjedő
| + | |
| - | feladattá tette. Központi feladattá emelte a gyerekek eltérő absztrakciós
| + | |
| - | képességéhez való igazodást, a differenciált fejlesztést. Hangsúlyozta a
| + | |
| - | valóság és a matematika kapcsolatának felfedeztetését a mindennapi életben.
| + | |
| - | Felismerte, hogy a matematikai szövegértő képesség fejlesztésre szorul.
| + | |
| - | Továbbra is megtartotta a halmazszemléletet. Csökkentette a tanulóra
| + | |
| - | nehezedő terheket a követelményben és az óraszámban, de ragaszkodott az
| + | |
| - | induktív tanuláshoz és továbbra is a cselekvő tapasztalatszerzést
| + | |
| - | preferálta. Ennek a tantervnek a megvalósulása már nem problémamentes. </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=Normal><span>A formálódó (megvitatás alatt
| + | |
| - | álló) új Nemzeti Alaptanterv megőrizni látszik a fent említett
| + | |
| - | alapgondolatokat. Sőt úgy tűnik még inkább hangsúlyozza azok
| + | |
| - | fontosságát. A matematikai gondolkodás területeinek fejlesztésével emeli a gondolkodás
| + | |
| - | általános kultúráját. Szerepe a matematika különböző arculatainak
| + | |
| - | bemutatása és érvényre juttatása, úgy mint: kulturális örökség, <span class=dvv>
| + | |
| - | gondolkodásmód, alkotótevékenység, a gondolkodás örömének
| + | |
| - | forrása,</span> a mintákban, struktúrákban tapasztalható<span class=dvv>
| + | |
| - | rend és esztétikum megjelenítője, </span>tudomány, egyéb tudományok
| + | |
| - | segítője,<span class=dvv> az iskolai tantárgyak segítője, </span>a <span class=dvv>
| + | |
| - | mindennapi élet </span>és a szakmák <span class=dvv>eszköze</span>.
| + | |
| - | …A műveltségi terület<span class=dvv> a matematika különböző
| + | |
| - | témaköreinek szerves összeépülésé</span>vel kívánja a matematika és <span class=dvv>
| + | |
| - | a matematikai gondolkodás világá</span>t feltárni. A
| + | |
| - | matematikai fogalmak, összefüggések érlelése és a gondolkodásmód kialakítása az
| + | |
| - | egyre emelkedő szintű <span class=dvv>spirális felépítés</span>t
| + | |
| - | indokolja az életkori, egyéni fejlődési és érdeklődési
| + | |
| - | sajátosságoknak, a bonyolódó ismereteknek, a fejlődő <span class=dvv>
| + | |
| - | absztrakciós képesség</span>nek megfelelően. Ez a felépítés
| + | |
| - | lehetővé teszi a lassabban haladókkal való foglalkozást és a tehetség
| + | |
| - | kibontakoztatását egyaránt. …Az életkori szakaszok folyamatában a <span class=dvv>
| + | |
| - | differenciálás</span>nak is egyre nagyobb szerepet kell kapnia.
| + | |
| - | </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=comments><span> Megnyugtató a tudat, hogy az újabb tantervi
| + | |
| - | változás is ismét hitet tesz a varga tamási matematikatanítás mellett. Ez az
| + | |
| - | igazi kulturális örökség méltónak bizonyult a továbbélésre.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4><span>A matematika tanterv megvalósulása</span></h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv><span>Az 1978-as, majd a 1986-os korrekció, a maga
| + | |
| - | módszertani alapelveivel Magyarországon évtizedeken keresztül óriási
| + | |
| - | népszerűségnek örvendett, s jelentős eredményeket hozott a
| + | |
| - | matematikatanulás terén. Hatása leginkább a tanulók tanuláshoz való pozitív
| + | |
| - | hozzáállásban és a kreatív gondolkodás magas fejlettségében nyilvánult meg. A matematika
| + | |
| - | érthetővé, s ezáltal élvezhetővé vált a gyengébb képességű
| + | |
| - | gyerekek számára is, ugyanakkor szárnyalni engedte a felfedezés örömét
| + | |
| - | kereső tehetséges tanulókat. A középiskolákba nagyobb számmal kerültek a
| + | |
| - | matematikát szerető, megalapozott tudású tanulók. Az egyetemre
| + | |
| - | jelentkezők között nőtt az érdeklődés a természettudományok
| + | |
| - | iránt. Kiváló versenyeredményekkel is büszkélkedhettek a magyar diákok és
| + | |
| - | tanáraik.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A politikai rendszerváltás /1989/ szükségessé
| + | |
| - | tette a magyar oktatásügy átható vizsgálatát, a módszertani eljárások, az
| + | |
| - | oktatási dokumentumok, köztük a tantervek felülbírálását. Egyetlen egy területe
| + | |
| - | az oktatásnak nem esett olyan egyértelműen egységes pozitív megítélés alá,
| + | |
| - | mint az általános iskolai matematikatanítás: a <span class=dvv>Varga
| + | |
| - | módszer a legjobb</span>, minél kevesebb változtatással mentsük, örökítsük át
| + | |
| - | az utókor számára. A szinte évenként módosuló alaptantervekben (NAT változatok)
| + | |
| - | szilárdan megállta a helyét ez a matematikatanítási szemlélet, s csak a
| + | |
| - | csökkentett matematika óraszám miatt kesergett a tanítók nagy része (1995 NAT).
| + | |
| - | A nemzetközi mérések is pozitív visszaigazolással szolgáltak. Míg 1983-ban és
| + | |
| - | 1999-ban az IEA-felmérések a nyolcadik évfolyamos magyar diákok egyenletes és
| + | |
| - | magas színvonalú teljesítményéről számoltak be, hazánk általában a mért
| + | |
| - | országok második harmadának az elején végzett, s az átlagteljesítmény sohasem
| + | |
| - | süllyedt a nemzetközi átlag alá, addig a PISA 2000 adatai alapján Magyarország
| + | |
| - | a nemzetközi átlag alatt végzett. Míg az előbbi mérések a matematikai
| + | |
| - | mi-tudást mérték, a PISA sokkal inkább a matematikai problémamegoldó
| + | |
| - | képességet (a valóság és a matematika nyelve közötti kétirányú konverzációs
| + | |
| - | képességet) vizsgálta. Vagyis a problémákat szöveges, hétköznapi
| + | |
| - | összefüggésekbe helyezve adta. A felmérés eredményei arra hívják fel a
| + | |
| - | figyelmet, hogy gyakorlatiasabb, az elmélet és a valóság kapcsolatát jobban
| + | |
| - | feltáró matematikatanításra van szükség. </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv><span>A megvalósulás ellen ható tényezők</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Míg a dokumentumokban virágkorát élte a Varga
| + | |
| - | módszer, mely éppen ezt a gyakorlatias irányzatot képviseli, a való életben, az
| + | |
| - | osztálytermekben<span class=dvv> másképp alakult a matematikatanításunk
| + | |
| - | sorsa</span>. Csak néhány száz tanító, óvónő, főiskolai tanár,
| + | |
| - | szaktanácsadó haladt tovább azon az úton, melyen a vargai örökség elindította,
| + | |
| - | s dolgozik, alkot, töretlen hittel és lelkesedéssel, annak érdekében, hogy a
| + | |
| - | kisgyermekek szeressék és értsék a matematikát. Időközben középiskolába
| + | |
| - | került az a generáció, akik a rendszerváltozás után jártak az általános
| + | |
| - | iskolába, s már sokan nem az igazi Varga módszer szerinti képzésben
| + | |
| - | részesültek. Vegyük sorra, mi is történhetett ez alatt a néhány esztendő
| + | |
| - | alatt! </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A rendszerváltással felszabadult a <span class=dvv>
| + | |
| - | tankönyvpiac, </span>óriási mennyiségben jelentek meg a
| + | |
| - | taneszközök, a tankönyvek, munkafüzetek, segédletek. Lehetővé vált a
| + | |
| - | színes, jó minőségű papírra nyomtatott, gazdagon illusztrált,
| + | |
| - | tetszetős megjelenésű kiadványok megrendelése. Akadt a külsőségekre
| + | |
| - | nem sokat adó, kifejezetten ízléstelen, de az olcsósága miatt mégis
| + | |
| - | kelendő termék is a tankönyvek sorában. A kötelezően egyféle tankönyv
| + | |
| - | használatához szokott tanítótársadalom mohón kapott az új kiadványok után csak
| + | |
| - | a változtatás kedvéért.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv><span>Más tankönyvek szemlélete</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Egy részük, megtartja a matematikatanítás Varga
| + | |
| - | Tamásék által meghatározott témáit, azaz vállalja, hogy már kisiskoláskorban
| + | |
| - | megalapozza a számtan-algebra, halmazok-logika, geometria, kombinatorika,
| + | |
| - | statisztika, valószínűség, stb. tanítását, ám lemond a kisgyerekek
| + | |
| - | életkorának megfelelő cselekvő tapasztalatszerzésről, s az azt
| + | |
| - | követő absztrakciós építkezésről, az adekvát nyelvhasználatról,
| + | |
| - | kirekesztve az átlagos illetve gyengébb képességű tanulókat a matematika
| + | |
| - | örömteli, felfedező, megértésen nyugvó tanulásából. <span class=dvv>Vegyes</span>
| + | |
| - | tanítást generálnak a verbalizmusra és írásbeliségre támaszkodva. Szemléletük
| + | |
| - | elméleti síkra terelődött. </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Egy másik része a tankönyvszerzőknek,
| + | |
| - | láthatóan <span class=dvv>regresszív</span> módon visszatér a számok és
| + | |
| - | alapműveletek világába, s úgy gondolja, hogy a műveletek kellő
| + | |
| - | mennyiségű és hosszú ideig tartó gyakorlásával hamar a megfelelő
| + | |
| - | számolási kézség birtokába juttatja a gyermeket. Ezt a gondolkodást általában a
| + | |
| - | közvélemény is támogatja, mivel a gondolkodás fejlődése nehezen
| + | |
| - | mérhető, míg a számolási kézség fejlesztése látványosan követhető.
| + | |
| - | Azaz többre értékeli, ha egy hétéves kisgyerek a <span class=idezet>10-4</span>-re
| + | |
| - | vagy az <span class=idezet>5+1</span>-re rávágja, hogy <span class=idezet>
| + | |
| - | 6</span><i>,</i> mint azt, hogy a <span class=idezet>6</span>-ról
| + | |
| - | tevékenykedés után elmondja a tapasztalatait:<span class=idezet> 6
| + | |
| - | kockából tudok lépcsőt építeni /háromszögszám/, a 6 forintot ki tudom
| + | |
| - | csupa kétforintossal fizetni”,”6 cukrot igazságosan szét tudok osztani a
| + | |
| - | barátom és köztem”/2-vel való oszthatóság- párosság/, stb.</span></span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> A Varga módszerrel tanuló kisgyerek azt is
| + | |
| - | észreveszi, hogy 10, 15, 21… kockából is tud lépcsőt építeni, hogy 2, 4,
| + | |
| - | 6, 8, 10,… forintot is ki tud csupa kettessel fizetni, hogy 2, 4, 6, 8, 10,…
| + | |
| - | cukorkát is ketté tud osztani, sőt felfedezi, hogy amit kettesekkel kirak,
| + | |
| - | az két egyforma számú kupaccal is kitehető.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Magyarországon a tankönyvek nem
| + | |
| - | ingyenesek, ezért gyakran a taneszköz ára is irányadó szempont a tankönyv
| + | |
| - | kiválasztásában.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Egy- egy iskola munkaközössége egységesen
| + | |
| - | választ tankönyvet az iskola diákjai számára, még akkor is, ha valamelyik
| + | |
| - | tanító más taneszközből szívesebben tanítana, holott a hatályos törvények
| + | |
| - | szerint a tanítót megilleti <span class=dvv>a szabad módszer- és
| + | |
| - | tankönyvválasztás joga</span>.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv><span>Tanterv és törvényesség</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A rendszerváltás óta az oktatási
| + | |
| - | kormányzat a pluralitás jegyében nem szól bele a tankönyvkészítés szakmai
| + | |
| - | kérdéseibe, s az iskolák módszerválasztó, tankönyvválasztó vitájába. Sajnálatos
| + | |
| - | módon, mindeddig nem szerveződött Magyarországon egy olyan hivatalos
| + | |
| - | szakmai testület, mely legalább véleményezné vagy vitára javasolná azoknak a
| + | |
| - | tankönyveknek a tartalmát, melyek az iskolákban használatra kerülnek nagyobb
| + | |
| - | teret engedve a marketing szempontjainak. A tankönyvek jelentős része
| + | |
| - | könnyedén átesett a tankönyvé-nyilvánítás szűrőjén, s így
| + | |
| - | történhetett meg az, hogy jó koncepciójú tantervvel, de nem egységes
| + | |
| - | értelmezéssel folyik a matematikatanítás immáron tizenhárom éve Magyarországon.
| + | |
| - | </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A legnagyobb probléma az, hogy nem biztosított a
| + | |
| - | tanterv megvalósulása, holott a tanterv törvény. A Nemzeti alaptanterv határozza meg az általános műveltséget megalapozó nevelő-oktató munka
| + | |
| - | kötelező és közös céljait. (1993. évi LXXIX. Törvény 8. §)</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | | + | |
| - | <p class=dvv><span>Személyes viszonyulás a tantervhez</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A Varga-módszer kreatív, felkészült,
| + | |
| - | magát állandóan továbbképző, önálló döntésekre képes, <span class=dvv>
| + | |
| - | alkotó tanítót</span> feltételez, aki jártas a
| + | |
| - | különböző <span class=dvv>matematikai témák</span>ban aki az óráira
| + | |
| - | megtervezi, megszervezi a tanulók <span class=dvv>tevékenységei</span>t,
| + | |
| - | biztosítja a<span class=dvv> többféle érzékeléssel</span> való <span class=dvv>
| + | |
| - | tapasztalás</span>t, kidolgozza az <span class=dvv>absztrakció</span>
| + | |
| - | további lépéseit, kitalálja és biztosítja az <span class=dvv>eszközök</span>
| + | |
| - | sokoldalú használatát, igazodik a gyerekek megnyilvánulásaihoz,
| + | |
| - | beszédértéséhez, messzemenően figyelembe veszi a kisgyerekek <span class=dvv>
| + | |
| - | életkori sajátosságait, </span>engedi a<span class=dvv>
| + | |
| - | vitá</span>t, <span class=dvv>örömteli légkör</span>t teremt. </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Valljuk be őszintén, erre a gyönyörű,
| + | |
| - | de nagyon fárasztó munkára nem mindenki vállalkozik szívesen. Nehéz elmozdítani
| + | |
| - | a többnyire elfáradt, megkeseredett pedagógusokat arról a holtpontról, amelyre
| + | |
| - | a hosszú, munkában eltöltött, anyagilag és erkölcsileg nem mindig
| + | |
| - | megfelelően ösztönzött megítélés juttatta őket. Sokszor a
| + | |
| - | hozzáértő ellenőrzés hiánya és a jobbítást szolgáló szakmai segítség
| + | |
| - | elmaradása is akadálya lehet a tantervben foglaltak megvalósításának.</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>A fiatal, tanulmányaikat még most kezdő vagy
| + | |
| - | folytató tanítójelöltek a felsőoktatási intézményekben különböző
| + | |
| - | matematikai képzést kapnak, a Varga-Neményi-féle matematikát csak akkor
| + | |
| - | sajátíthatják el, ha tanáraik választása erre esik, illetve oktatóik nem
| + | |
| - | érdekeltek valamely más matematikai program megvalósításában. </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <h4><span>Tantervi témakörök</span></h4>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span> </span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Gondolkodási témakörök</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Számtan, algebra, sorozatok, függvények</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Geometria, mérés</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | <p class=normal><span>Valószínűség, statisztika</span></p>
| + | |
| - | | + | |
| - | [[/*]]
| + | |