Összegalakjai
Az Alsós tanítói portálból
(Új oldal, tartalma: „'''Számfogalomépítés, összegalakok''' Bemutatóóra *'''Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal''': „üzenetküldés” minden sornak (a...”) |
(→'''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel) |
||
(35 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
- | '''Számfogalomépítés, összegalakok''' | + | == '''Számfogalomépítés, összegalakok''' == |
- | + | Óravázlat | |
- | *'''Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal''': | + | |
+ | == '''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *'''Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal''': a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér. | ||
1.sor: XXXXX (5) | 1.sor: XXXXX (5) | ||
13. sor: | 17. sor: | ||
Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát. | Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát. | ||
- | + | Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét | |
+ | |||
+ | 2 7 9 | ||
+ | |||
+ | 5 8 4 | ||
+ | |||
+ | 1 6 3 | ||
+ | |||
+ | *'''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel, mennyiségekhez számjelek választása''' | ||
+ | |||
+ | Tapsolj 6-ot! | ||
+ | |||
+ | Ints ennyit! | ||
+ | |||
+ | Tapints ki ennyit! (lánc) | ||
+ | |||
+ | Szökkenj ennyit! | ||
+ | |||
+ | Hangoztass ennyi „u” hangot! | ||
+ | |||
+ | Mutasd a tárcsával! (Az első három megjelenítésnél hunyni kell, a gyerekek csak hallásukra támaszkodnak! Miután megszámlálták, hányszor csörrent a pénzérme a perselyben, felmutatják tárcsáik közül azt, amelyen a megfelelő szám áll.) | ||
+ | |||
+ | Hány érmét dobtam a perselybe? | ||
+ | |||
+ | Hány pohár vizet öntöttem a vödörbe? | ||
+ | |||
+ | Hány mágnest teszek a táblára? (bontott alakkal) | ||
+ | |||
+ | Hány fogast látsz? (bontott alakkal) | ||
+ | |||
+ | == '''Összegalakok felismerése, előállítása''' == | ||
+ | |||
+ | Célkitűzés: A mai órán a számok sokféle nevéről szerzünk további tapasztalatokat. | ||
+ | |||
+ | Gyerekekről igaz állítások gyűjtése (6 gyerek: 3 fiú, 3 lány, egyik hosszú fekete hajú, kettő szőke.) | ||
+ | |||
+ | [[Kép:gyerekek.jpg|left]] | ||
+ | Nincs köztük… | ||
+ | |||
+ | Mindegyik… | ||
+ | |||
+ | Egyik sem… | ||
+ | |||
+ | Van köztük… | ||
+ | |||
+ | Az állítások segítségével mondjátok el számokkal is, hogy látjátok ezt a 6 gyereket! | ||
+ | |||
+ | Például: 2 gyerek szőke, 4 gyerek nem szőke. | ||
+ | |||
+ | Számtannyelven: a 6= 2+4; 4+2 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Sokféle alak gyűjtése, elmondása szavakkal és számokkal''' | ||
+ | |||
+ | Olvassatok a tasakokról is! (A tábla képe: 5 tasak: 2 nagy, 3 kicsi) | ||
+ | |||
+ | '''Összegalakról kirakás készítése'''. A tevékenységet végeztethetjük színes kupakokkal. Ezeket könnyen összegyűjtethetjük a gyerekekkel, s szükség esetén használhatjuk. [[Kép:Kupakok.jpg|left]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | A padban az egymás mellett ülő két gyerek közül az egyik ezt rakja ki: '''4+1''', a másik pedig ezt:'''3+2+1''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | == '''Bontott alakok összehasonlítása''' == | ||
+ | Ezután összehasonlítják a párok a kirakásokat. Gyufaszálból hamar elkészíthetik a jelet. '''4+1<3+1+2''' | ||
+ | |||
+ | Az óra végén: – más tárgyakból készült kirakásokat hasonlítanak össze, majd hasonló munkafüzeti feladatot oldanak meg. | ||
+ | |||
+ | Élvezetes lezárása az órának a Postás játék bontott alakkal. Az egyik gyerek ezt az üzenetet kapja egy lapra rajzolva: 3 érintés nyitott tenyérrel és 3 koppantás behajlított ujjal. A másik üzenete így szól: 2 érintés nyitott tenyérrel, 1 koppantás behajlított ujjal és 2 érintés nyitott tenyérrel. |
Aktuális változat
Tartalomjegyzék |
Számfogalomépítés, összegalakok
Óravázlat
Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel
- Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal: a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér.
1.sor: XXXXX (5)
2. sor: XXXXXXX (7)
3. sor: XXXX (4)
4. sor: XXXXXX (6)
Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát. Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét
2 7 9
5 8 4
1 6 3
- Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel, mennyiségekhez számjelek választása
Tapsolj 6-ot!
Ints ennyit!
Tapints ki ennyit! (lánc)
Szökkenj ennyit!
Hangoztass ennyi „u” hangot!
Mutasd a tárcsával! (Az első három megjelenítésnél hunyni kell, a gyerekek csak hallásukra támaszkodnak! Miután megszámlálták, hányszor csörrent a pénzérme a perselyben, felmutatják tárcsáik közül azt, amelyen a megfelelő szám áll.)
Hány érmét dobtam a perselybe?
Hány pohár vizet öntöttem a vödörbe?
Hány mágnest teszek a táblára? (bontott alakkal)
Hány fogast látsz? (bontott alakkal)
Összegalakok felismerése, előállítása
Célkitűzés: A mai órán a számok sokféle nevéről szerzünk további tapasztalatokat.
Gyerekekről igaz állítások gyűjtése (6 gyerek: 3 fiú, 3 lány, egyik hosszú fekete hajú, kettő szőke.)
Nincs köztük…
Mindegyik…
Egyik sem…
Van köztük…
Az állítások segítségével mondjátok el számokkal is, hogy látjátok ezt a 6 gyereket!
Például: 2 gyerek szőke, 4 gyerek nem szőke.
Számtannyelven: a 6= 2+4; 4+2
Sokféle alak gyűjtése, elmondása szavakkal és számokkal
Olvassatok a tasakokról is! (A tábla képe: 5 tasak: 2 nagy, 3 kicsi)
Összegalakról kirakás készítése. A tevékenységet végeztethetjük színes kupakokkal. Ezeket könnyen összegyűjtethetjük a gyerekekkel, s szükség esetén használhatjuk.
A padban az egymás mellett ülő két gyerek közül az egyik ezt rakja ki: 4+1, a másik pedig ezt:3+2+1
Bontott alakok összehasonlítása
Ezután összehasonlítják a párok a kirakásokat. Gyufaszálból hamar elkészíthetik a jelet. 4+1<3+1+2
Az óra végén: – más tárgyakból készült kirakásokat hasonlítanak össze, majd hasonló munkafüzeti feladatot oldanak meg.
Élvezetes lezárása az órának a Postás játék bontott alakkal. Az egyik gyerek ezt az üzenetet kapja egy lapra rajzolva: 3 érintés nyitott tenyérrel és 3 koppantás behajlított ujjal. A másik üzenete így szól: 2 érintés nyitott tenyérrel, 1 koppantás behajlított ujjal és 2 érintés nyitott tenyérrel.