Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek
Az Alsós tanítói portálból
(Változatok közti eltérés)
												
			
			|  (A lap tartalmának cseréje erre: <h4>Ezeken az oldalakon olyan segédanyagokat  találsz, amelyeket a tanítás során használhatsz vagy csak belenézel, elmélkedhetsz rajta, átalakíthatod saj...) | |||
| 2. sor: | 2. sor: | ||
| '''[[Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály]]''' | '''[[Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály]]''' | ||
| - | |||
| - | Témakör: A szófaj – a főnév | ||
| - | Tananyag. A főnév egyes és többes száma | ||
| - | |||
| - | Célok és feladatok: | ||
| - | *a főnév felismerésének gyakorlása | ||
| - | *a főnevek jelentésének vizsgálata | ||
| - | *az egyes és többes szám jelentésének magyarázata | ||
| - | *az egyes számú főnevek felismerésének gyakorlása | ||
| - | *a többes számú főnevek felismerésének gyakorlása | ||
| - | *a toldalék fajta: „jel” jelentésének magyarázata | ||
| - | *helyesírási gyakorlatok | ||
| - | |||
| - | I.	'''Előkészítés''' | ||
| - | 1.	Ki vagyok én? című játék | ||
| - | - lányok, Mátyás király, álmok | ||
| - | |||
| - | 2.	Szavak jelentésének magyarázata | ||
| - | - mondatba foglalás | ||
| - | - a szavak jelentésének saját szavakkal való megfogalmazása | ||
| - | pl.: lányok: azok az emberek, akik … | ||
| - | Mátyás király: az az ember, aki … | ||
| - | |||
| - | 3.	Hasonlóságok, különbségek felfedezése | ||
| - | Lányok – Mátyás király – álmok | ||
| - | Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,… | ||
| - | |||
| - | II.	'''A főnév egyes és többes száma''' | ||
| - | 1.	Indukciós szöveg meghallgatása | ||
| - | |||
| - | |||
| - | Zengenek az erdők | ||
| - | |||
| - | és a havasok, | ||
| - | |||
| - | keresik a rejteket | ||
| - | |||
| - | a szép szarvasok. | ||
| - | |||
| - | Futnak a kis nyulak | ||
| - | |||
| - | Sebesen, | ||
| - | |||
| - | Morognak a medvék | ||
| - | |||
| - | Dühösen, | ||
| - | |||
| - | Bimbom, bimbom, bimbom. | ||
| - | |||
| - | |||
| - | a)	Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka | ||
| - | |||
| - | b)	Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani? | ||
| - | |||
| - | c)	Ellenőrzés felolvasással. | ||
| - | |||
| - | d)	Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,… | ||
| - | |||
| - | 2.	'''A főnevek többes száma''' | ||
| - | |||
| - | a)	Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak!  Páros munka: a füzetben | ||
| - | |||
| - | b)	Ellenőrzés: felolvasással | ||
| - | |||
| - | c)	Mi jelenti, hogy többes számú a szó? | ||
| - | |||
| - | d)	A toldalék leválasztása és megnevezése | ||
| - | |||
| - | A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k | ||
| - | |||
| - | e)	Rögzítés a füzetben: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása | ||
| - | |||
| - | f)	Ellenőrzés felolvasással. | ||
| - | |||
| - | 3.	A főnevek egyes száma | ||
| - | |||
| - | a)	Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben. | ||
| - | |||
| - | b)	Ellenőrzés: felolvasással | ||
| - | |||
| - | c)	Mi jelenti, hogy a szó egyes számú? | ||
| - | |||
| - | d)	A toldalék megkeresése, megnevezése. | ||
| - | |||
| - | e)	Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka. | ||
| - | |||
| - | 4.	'''Gyakorlás'''  | ||
| - | |||
| - | a) Hiányos szöveg kiegészítése. | ||
| - | |||
| - | A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről      | ||
| - | figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő  | ||
| - | színárnyalat_. A hajós_  számára a fontos áramlat_  | ||
| - | helyét és irányát árulják el. | ||
| - | |||
| - | b) ellenőrzés: írásvetítőről | ||
| - | |||
| - | |||
| - | III.	'''Házi feladat''' | ||
| - | |||
| - | Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. | ||
| - | /Egyes számú és többes számú főnevek./ | ||
 
	  