Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek
Az Alsós tanítói portálból
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| <h4>Ezeken az oldalakon olyan segédanyagokat  találsz, amelyeket a tanítás során használhatsz vagy csak belenézel, elmélkedhetsz rajta, átalakíthatod saját ötleteiddel kiegészítheted!</h4> | <h4>Ezeken az oldalakon olyan segédanyagokat  találsz, amelyeket a tanítás során használhatsz vagy csak belenézel, elmélkedhetsz rajta, átalakíthatod saját ötleteiddel kiegészítheted!</h4> | ||
| + | |||
| + | '''[[Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály]]''' | ||
| + | |||
| + | Témakör: A szófaj – a főnév | ||
| + | Tananyag. A főnév egyes és többes száma | ||
| + | |||
| + | Célok és feladatok: | ||
| + | *a főnév felismerésének gyakorlása | ||
| + | *a főnevek jelentésének vizsgálata | ||
| + | *az egyes és többes szám jelentésének magyarázata | ||
| + | *az egyes számú főnevek felismerésének gyakorlása | ||
| + | *a többes számú főnevek felismerésének gyakorlása | ||
| + | *a toldalék fajta: „jel” jelentésének magyarázata | ||
| + | *helyesírási gyakorlatok | ||
| + | |||
| + | I.	'''Előkészítés''' | ||
| + | 1.	Ki vagyok én? című játék | ||
| + | - lányok, Mátyás király, álmok | ||
| + | |||
| + | 2.	Szavak jelentésének magyarázata | ||
| + | - mondatba foglalás | ||
| + | - a szavak jelentésének saját szavakkal való megfogalmazása | ||
| + | pl.: lányok: azok az emberek, akik … | ||
| + | Mátyás király: az az ember, aki … | ||
| + | |||
| + | 3.	Hasonlóságok, különbségek felfedezése | ||
| + | Lányok – Mátyás király – álmok | ||
| + | Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,… | ||
| + | |||
| + | II.	'''A főnév egyes és többes száma''' | ||
| + | 1.	Indukciós szöveg meghallgatása | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Zengenek az erdők | ||
| + | |||
| + | és a havasok, | ||
| + | |||
| + | keresik a rejteket | ||
| + | |||
| + | a szép szarvasok. | ||
| + | |||
| + | Futnak a kis nyulak | ||
| + | |||
| + | Sebesen, | ||
| + | |||
| + | Morognak a medvék | ||
| + | |||
| + | Dühösen, | ||
| + | |||
| + | Bimbom, bimbom, bimbom. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | a)	Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka | ||
| + | |||
| + | b)	Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani? | ||
| + | |||
| + | c)	Ellenőrzés felolvasással. | ||
| + | |||
| + | d)	Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,… | ||
| + | |||
| + | 2.	'''A főnevek többes száma''' | ||
| + | |||
| + | a)	Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak!  Páros munka: a füzetben | ||
| + | |||
| + | b)	Ellenőrzés: felolvasással | ||
| + | |||
| + | c)	Mi jelenti, hogy többes számú a szó? | ||
| + | |||
| + | d)	A toldalék leválasztása és megnevezése | ||
| + | |||
| + | A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k | ||
| + | |||
| + | e)	Rögzítés a füzetben: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása | ||
| + | |||
| + | f)	Ellenőrzés felolvasással. | ||
| + | |||
| + | 3.	A főnevek egyes száma | ||
| + | |||
| + | a)	Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben. | ||
| + | |||
| + | b)	Ellenőrzés: felolvasással | ||
| + | |||
| + | c)	Mi jelenti, hogy a szó egyes számú? | ||
| + | |||
| + | d)	A toldalék megkeresése, megnevezése. | ||
| + | |||
| + | e)	Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka. | ||
| + | |||
| + | 4.	'''Gyakorlás'''  | ||
| + | |||
| + | a) Hiányos szöveg kiegészítése. | ||
| + | |||
| + | A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről      | ||
| + | figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő  | ||
| + | színárnyalat_. A hajós_  számára a fontos áramlat_  | ||
| + | helyét és irányát árulják el. | ||
| + | |||
| + | b) ellenőrzés: írásvetítőről | ||
| + | |||
| + | |||
| + | III.	'''Házi feladat''' | ||
| + | |||
| + | Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. | ||
| + | /Egyes számú és többes számú főnevek./ | ||
2008. június 17., 06:28 változat
Ezeken az oldalakon olyan segédanyagokat találsz, amelyeket a tanítás során használhatsz vagy csak belenézel, elmélkedhetsz rajta, átalakíthatod saját ötleteiddel kiegészítheted!
Magyar nyelv és irodalom – nyelvtan - 3. osztály
Témakör: A szófaj – a főnév Tananyag. A főnév egyes és többes száma
Célok és feladatok:
- a főnév felismerésének gyakorlása
- a főnevek jelentésének vizsgálata
- az egyes és többes szám jelentésének magyarázata
- az egyes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a többes számú főnevek felismerésének gyakorlása
- a toldalék fajta: „jel” jelentésének magyarázata
- helyesírási gyakorlatok
I. Előkészítés 1. Ki vagyok én? című játék - lányok, Mátyás király, álmok
2. Szavak jelentésének magyarázata - mondatba foglalás - a szavak jelentésének saját szavakkal való megfogalmazása pl.: lányok: azok az emberek, akik … Mátyás király: az az ember, aki …
3. Hasonlóságok, különbségek felfedezése Lányok – Mátyás király – álmok Pl.: főnevek, köznév, tulajdonnév, több, csak egy,…
II. A főnév egyes és többes száma 1. Indukciós szöveg meghallgatása
Zengenek az erdők
és a havasok,
keresik a rejteket
a szép szarvasok.
Futnak a kis nyulak
Sebesen,
Morognak a medvék
Dühösen,
Bimbom, bimbom, bimbom.
a)	Keressétek ki a versben szereplő állatneveket! - Páros munka
b) Figyeljétek meg a kigyűjtött szavakat! Mit tudtok róluk elmondani?
c) Ellenőrzés felolvasással.
d) Megállapítás. Több állatról van szó. Pl.: nyulak, medvék,…
2. A főnevek többes száma
a) Gyűjtsetek olyan főneveket, amelyek többes számban vannak! Páros munka: a füzetben
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy többes számú a szó?
d) A toldalék leválasztása és megnevezése
A toldalék neve: jel. A többes szám jele: -k
e) Rögzítés a füzetben: szóban a toldalék leválasztása és a –k bekarikázása
f) Ellenőrzés felolvasással.
3. A főnevek egyes száma
a) Az előző többes számú főneveket alakítsátok át, úgy hogy csak egy főnévről legyen szó! Páros munka: a füzetben.
b) Ellenőrzés: felolvasással
c) Mi jelenti, hogy a szó egyes számú?
d) A toldalék megkeresése, megnevezése.
e) Rögzítés: az egyes számú főnév, maga a szó, nincs jele, toldaléka.
4. Gyakorlás
a) Hiányos szöveg kiegészítése.
A tenger_, óceán_ számos titkukat tárják fel a föntről figyelő űrhajósoknak. Az árulkodó jel_ az eltérő színárnyalat_. A hajós_ számára a fontos áramlat_ helyét és irányát árulják el.
b) ellenőrzés: írásvetítőről
III.	Házi feladat
Főnevek gyűjtése és mondatba foglalása. /Egyes számú és többes számú főnevek./
 
	  