Kreativitás
Az Alsós tanítói portálból
(→Gazdagító játékok) |
(→Gazdagító játékok) |
||
18. sor: | 18. sor: | ||
A kreativitás fejleszthető tantárgyi feladatokkal és gazdagító játékokkal. A '''gazdagító játék''' célzott fejlesztés során alkalmazott '''nem konkrét és direkt módon tantárgyhoz kötött tevékenység'''. | A kreativitás fejleszthető tantárgyi feladatokkal és gazdagító játékokkal. A '''gazdagító játék''' célzott fejlesztés során alkalmazott '''nem konkrét és direkt módon tantárgyhoz kötött tevékenység'''. | ||
- | *''alternatívák keresése'' | + | '''*''alternatívák keresése'' ''' |
Ilyesféle tantárgyi példákkal fejleszthetjük ezt a területet: | Ilyesféle tantárgyi példákkal fejleszthetjük ezt a területet: | ||
38. sor: | 38. sor: | ||
(A gyerekek körben ülnek, hogy jól lássák egymást.)'' | (A gyerekek körben ülnek, hogy jól lássák egymást.)'' | ||
- | *''rugalmas nézőpontváltás (többféleképpen is meg közelíthető egy probléma)'' | + | '''*''rugalmas nézőpontváltás (többféleképpen is meg közelíthető egy probléma)''''' |
Tantárgyi példával | Tantárgyi példával | ||
50. sor: | 50. sor: | ||
''Hány háromszög látható a képen?'' Képek, melyek többféleképp nézhetők; ábrák, melyek megtévesztik a gyanútlan nézőt. | ''Hány háromszög látható a képen?'' Képek, melyek többféleképp nézhetők; ábrák, melyek megtévesztik a gyanútlan nézőt. | ||
- | * | + | '''*''Visszalépés (a probléma lebontása alkotóelemeire)''''' |
+ | Tantárgyi feladattal | ||
+ | |||
+ | ''9 gyerek között úgy osztottunk szét 90 db almát, hogy a másodiktól kezdve minden gyerek annyival többet kapott az előzőnél, mint amennyit az első gyerek kapott. Hány almát kaptak fejenként?'' | ||
+ | |||
+ | Gazdagító játékkal | ||
+ | |||
+ | ''Robinson játék: | ||
+ | Mit kell eltávolítani? Mi a felesleges? A teremben lévő egy-egy tárgyról mit kellene levenni, hogy másra használható legyen?'' |
2008. március 19., 17:10 változat
A kreativitás alkotóképesség
Az alkotóképes ember tapasztalatait, meglévő tudását úgy tudja átrendezni, hogy újszerű problémát is meg tudjon oldani.
A kreatív gondolkodás tulajdonságai:
- kombináció, szintetizálás (a dolgok újra szétszedése, és összerakása)
- alternatívák keresése (több lehetőség is lehet)
- divergens gondolkodás (határátlépés: elrugaszkodás a megszokott megoldási sémáktól)
- rugalmas nézőpontváltás (többféleképpen is meg közelíthető egy probléma)
- átstrukturálás (a feladat átfogalmazása)
- logika
- visszalépés (a probléma lebontása alkotóelemeire)
- vizuális intelligencia és képzelet
- ötletesség
Gazdagító játékok
A kreativitás fejleszthető tantárgyi feladatokkal és gazdagító játékokkal. A gazdagító játék célzott fejlesztés során alkalmazott nem konkrét és direkt módon tantárgyhoz kötött tevékenység.
*alternatívák keresése
Ilyesféle tantárgyi példákkal fejleszthetjük ezt a területet:
Egy kör alakú asztal mellett négy ember foglal helyet: Anna, Péter, Sára és Marci. Nincs asztalfő. a) Hányféle különböző ültetési lehetőség van? b) Anna ragaszkodik ahhoz, hogy Péter és Sára között üljön. Így hányféle lehetőség van?
Ugyanez gazdagító játékkal is megvalósítható.
Hányféleképpen tudnád felírni az idei év évszámát? Próbáld sokféleképpen! 2008, MMVIII, Kétezer-nyolc, 2000+8, 2009-1, stb.
Ugyanez közösségi játékként
Valaki kölcsönkéri a labdátokat. Utasítsátok vissza! A nem, ne, se, nincs, sincs szavakat tilos használni. Ismételni nem lehet. (A gyerekek körben ülnek, hogy jól lássák egymást.)
*rugalmas nézőpontváltás (többféleképpen is meg közelíthető egy probléma)
Tantárgyi példával
Vágd fel a négyzetet 6, 7, 8 kisebb négyzetre!
Gazdagító játékkal
Hány kismajom bújt el a képen?
Hány háromszög látható a képen? Képek, melyek többféleképp nézhetők; ábrák, melyek megtévesztik a gyanútlan nézőt.
*Visszalépés (a probléma lebontása alkotóelemeire) Tantárgyi feladattal
9 gyerek között úgy osztottunk szét 90 db almát, hogy a másodiktól kezdve minden gyerek annyival többet kapott az előzőnél, mint amennyit az első gyerek kapott. Hány almát kaptak fejenként?
Gazdagító játékkal
Robinson játék: Mit kell eltávolítani? Mi a felesleges? A teremben lévő egy-egy tárgyról mit kellene levenni, hogy másra használható legyen?