http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&action=history&feed=atomTanulási stratégia - Laptörténet2024-03-29T10:33:40ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1968&oldid=prevKivovics: /* A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát */2008-07-30T07:19:06Z<p><span class="autocomment">A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 07:19 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">105. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">105. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>„Ma már általánossá vált az a megállapítás, miszerint a tanulási stratégiák használata növeli a tanulás hatékonyságát, és egyúttal a tananyag jobb előhívásához vezet ('''Scruggs és Mastropieri''', 1988; Cox, 1994). '''Balogh''' László és '''Vitális''' Emese szerint a tananyag elsajátításának megvalósításához kell segítséget adnia a pedagógusnak. Az iskolai tanítás akkor lesz a leghatékonyabb, ha a tanító tisztában van a tanulás törvényszerűségeivel és képes a diákokban a megfelelő tanulási módszereket kialakítani.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>„Ma már általánossá vált az a megállapítás, miszerint a tanulási stratégiák használata növeli a tanulás hatékonyságát, és egyúttal a tananyag jobb előhívásához vezet ('''Scruggs és Mastropieri''', 1988; Cox, 1994). '''Balogh''' László és '''Vitális''' Emese szerint a tananyag elsajátításának megvalósításához kell segítséget adnia a pedagógusnak. Az iskolai tanítás akkor lesz a leghatékonyabb, ha a tanító tisztában van a tanulás törvényszerűségeivel és képes a diákokban a megfelelő tanulási módszereket kialakítani.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási stratégiák használatára nem mindig van egyformán szükség. Ha a tananyag jól szervezett és könnyen befogadható, kevesebb stratégia birtokában is elérhető a jó eredmény az előhíváskor (Garner, 1990). Ez arra is felhívja a figyelmet, hogy nagyon figyelni kell a tananyag összeállításánál a rendszerezettségre és az ismeretek egymásra épülésére. Ezt másképpen úgy is mondhatjuk, hogy a tudásanyag szerkezete és a kognitív folyamatok kölcsönhatásban vannak.”</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási stratégiák használatára nem mindig van egyformán szükség. Ha a tananyag jól szervezett és könnyen befogadható, kevesebb stratégia birtokában is elérhető a jó eredmény az előhíváskor (<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>Garner<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>, 1990). Ez arra is felhívja a figyelmet, hogy nagyon figyelni kell a tananyag összeállításánál a rendszerezettségre és az ismeretek egymásra épülésére. Ezt másképpen úgy is mondhatjuk, hogy a tudásanyag szerkezete és a kognitív folyamatok kölcsönhatásban vannak.”</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1967&oldid=prevKivovics: /* A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát */2008-07-30T07:18:00Z<p><span class="autocomment">A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 07:18 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">104. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">104. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"> </del>„Ma már általánossá vált az a megállapítás, miszerint a tanulási stratégiák használata növeli a tanulás hatékonyságát, és egyúttal a tananyag jobb előhívásához vezet ('''Scruggs és Mastropieri''', 1988; Cox, 1994). '''Balogh''' László és '''Vitális''' Emese szerint a tananyag elsajátításának megvalósításához kell segítséget adnia a pedagógusnak. Az iskolai tanítás akkor lesz a leghatékonyabb, ha a tanító tisztában van a tanulás törvényszerűségeivel és képes a diákokban a megfelelő tanulási módszereket kialakítani.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>„Ma már általánossá vált az a megállapítás, miszerint a tanulási stratégiák használata növeli a tanulás hatékonyságát, és egyúttal a tananyag jobb előhívásához vezet ('''Scruggs és Mastropieri''', 1988; Cox, 1994). '''Balogh''' László és '''Vitális''' Emese szerint a tananyag elsajátításának megvalósításához kell segítséget adnia a pedagógusnak. Az iskolai tanítás akkor lesz a leghatékonyabb, ha a tanító tisztában van a tanulás törvényszerűségeivel és képes a diákokban a megfelelő tanulási módszereket kialakítani.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási stratégiák használatára nem mindig van egyformán szükség. Ha a tananyag jól szervezett és könnyen befogadható, kevesebb stratégia birtokában is elérhető a jó eredmény az előhíváskor (Garner, 1990). Ez arra is felhívja a figyelmet, hogy nagyon figyelni kell a tananyag összeállításánál a rendszerezettségre és az ismeretek egymásra épülésére. Ezt másképpen úgy is mondhatjuk, hogy a tudásanyag szerkezete és a kognitív folyamatok kölcsönhatásban vannak.”</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási stratégiák használatára nem mindig van egyformán szükség. Ha a tananyag jól szervezett és könnyen befogadható, kevesebb stratégia birtokában is elérhető a jó eredmény az előhíváskor (Garner, 1990). Ez arra is felhívja a figyelmet, hogy nagyon figyelni kell a tananyag összeállításánál a rendszerezettségre és az ismeretek egymásra épülésére. Ezt másképpen úgy is mondhatjuk, hogy a tudásanyag szerkezete és a kognitív folyamatok kölcsönhatásban vannak.”</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1966&oldid=prevKivovics at 2008. július 30., 07:172008-07-30T07:17:34Z<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 07:17 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">100. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">100. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>== A tanítás minősége befolyásolja a tanulási stratégiák használatát ==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> „Ma már általánossá vált az a megállapítás, miszerint a tanulási stratégiák használata növeli a tanulás hatékonyságát, és egyúttal a tananyag jobb előhívásához vezet ('''Scruggs és Mastropieri''', 1988; Cox, 1994). '''Balogh''' László és '''Vitális''' Emese szerint a tananyag elsajátításának megvalósításához kell segítséget adnia a pedagógusnak. Az iskolai tanítás akkor lesz a leghatékonyabb, ha a tanító tisztában van a tanulás törvényszerűségeivel és képes a diákokban a megfelelő tanulási módszereket kialakítani.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási stratégiák használatára nem mindig van egyformán szükség. Ha a tananyag jól szervezett és könnyen befogadható, kevesebb stratégia birtokában is elérhető a jó eredmény az előhíváskor (Garner, 1990). Ez arra is felhívja a figyelmet, hogy nagyon figyelni kell a tananyag összeállításánál a rendszerezettségre és az ismeretek egymásra épülésére. Ezt másképpen úgy is mondhatjuk, hogy a tudásanyag szerkezete és a kognitív folyamatok kölcsönhatásban vannak.”</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1965&oldid=prevKivovics: /* Komplex tanulási stratégiák */2008-07-30T06:50:46Z<p><span class="autocomment">Komplex tanulási stratégiák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:50 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">93. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">93. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Az olvasott információk átgondolása/ Reflect''' során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">: </del>fogalmak <del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">kapcsolata</del>, <del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">összefüggések feltárása stb</del>. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Az olvasott információk átgondolása/ Reflect'''<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">: ennek </ins>során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">. Megteremteni a </ins>fogalmak <ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">közötti kapcsolatot</ins>, <ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">feltárni az összefüggéseket</ins>. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Felidézés/ Recite''':<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">. </del>csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Felidézés/ Recite''': csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">. </ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''Ismétlő áttekintés/ Review''': ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése</ins>. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Ismétlő áttekintés/ Review''':: ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése. </div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1964&oldid=prevKivovics: /* Komplex tanulási stratégiák */2008-07-30T06:48:46Z<p><span class="autocomment">Komplex tanulási stratégiák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:48 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">92. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">92. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Elolvasás/ Read''': ez már az aktív olvasás. Cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Elolvasás/ Read''': ez már az aktív olvasás. Cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Az olvasott információk átgondolása/ Reflect''' során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Felidézés/ Recite''':. csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Felidézés/ Recite''':. csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1963&oldid=prevKivovics: /* Komplex tanulási stratégiák */2008-07-30T06:46:53Z<p><span class="autocomment">Komplex tanulási stratégiák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:46 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">72. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">72. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== Komplex tanulási stratégiák ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== Komplex tanulási stratégiák ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>Az elemi tanulási technikákból sajátos rendszert alkotva jönnek létre a komplex tanulási stratégiák. Sokan kutatták, hogy ezek kapcsolódása milyen optimális elrendeződésben a leghatékonyabb, s ennek nyomán több javaslat is született a hatékony módszeregyüttesre. Ezek közül most egyet ismertetünk, amely alkalmas lehet az intenzív és eredményes egyéni tanulásra. Ez az '''„SQ4R”''' néven ismert technika. A nevét elemei kezdőbetűjéről kapta. Az '''„SQ4R”''' leírása '''Thomas és Robinson (1972'''). nevéhez fűződik Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Az elemi tanulási technikákból sajátos rendszert alkotva jönnek létre a komplex tanulási stratégiák. Sokan kutatták, hogy ezek kapcsolódása milyen optimális elrendeződésben a leghatékonyabb, s ennek nyomán több javaslat is született a hatékony módszeregyüttesre. Ezek közül most egyet ismertetünk, amely alkalmas lehet az intenzív és eredményes egyéni tanulásra. Ez az '''„SQ4R”''' néven ismert technika. A nevét elemei kezdőbetűjéről kapta. Az '''„SQ4R”''' leírása '''Thomas és Robinson (1972'''). nevéhez fűződik </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Query: kérdezés.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Query: kérdezés.</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1962&oldid=prevKivovics: /* Komplex tanulási stratégiák */2008-07-30T06:46:32Z<p><span class="autocomment">Komplex tanulási stratégiák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:46 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">83. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">83. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Review: ismétlő áttekintés. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Review: ismétlő áttekintés. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Előzetes áttekintés/ Scan''': a szöveg bevezetőjének, alcímeinek, egyes bekezdéseinek, összefoglalásának rövid áttekintése ez. A tanuló így egy intellektuális hálót, összképet alakít ki, orientációs támpontokat keres, amelyekhez majd kapcsolódni tud a feldolgozás során. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">Röviden elemezzük ezeket: </del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>Kérdések alkotása/ Query<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>: leíró jellegű anyag kérdésekké alakítása. Kettős szerepe van. Egyrészt elősegíti a passzív olvasóból az aktív olvasóvá válást. Másrészt elővételezi azt a kommunikációs módot, amivel a tanuló feleléskor fog találkozni. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">Előzetes áttekintés/ Scan: a szöveg bevezetőjének, alcímeinek, egyes bekezdéseinek, összefoglalásának rövid áttekintése ez. A tanuló így egy intellektuális hálót, összképet alakít ki, orientációs támpontokat keres, amelyekhez majd kapcsolódni tud a feldolgozás során. </del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">b/ </del>Kérdések alkotása/ Query: leíró jellegű anyag kérdésekké alakítása. Kettős szerepe van. Egyrészt elősegíti a passzív olvasóból az aktív olvasóvá válást. Másrészt elővételezi azt a kommunikációs módot, amivel a tanuló feleléskor fog találkozni. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>Elolvasás/ Read<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>: ez már az aktív olvasás. Cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>Elolvasás/ Read: ez már az aktív olvasás. Cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>Felidézés/ Recite:. csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"> </del>Ismétlő áttekintés/ Review:: ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése. </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>Felidézés/ Recite<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>:. csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>Ismétlő áttekintés/ Review<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>:: ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1961&oldid=prevKivovics: /* Komplex tanulási stratégiák */2008-07-30T06:44:29Z<p><span class="autocomment">Komplex tanulási stratégiák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:44 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">73. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">73. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az elemi tanulási technikákból sajátos rendszert alkotva jönnek létre a komplex tanulási stratégiák. Sokan kutatták, hogy ezek kapcsolódása milyen optimális elrendeződésben a leghatékonyabb, s ennek nyomán több javaslat is született a hatékony módszeregyüttesre. Ezek közül most egyet ismertetünk, amely alkalmas lehet az intenzív és eredményes egyéni tanulásra. Ez az '''„SQ4R”''' néven ismert technika. A nevét elemei kezdőbetűjéről kapta. Az '''„SQ4R”''' leírása '''Thomas és Robinson (1972'''). nevéhez fűződik Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Az elemi tanulási technikákból sajátos rendszert alkotva jönnek létre a komplex tanulási stratégiák. Sokan kutatták, hogy ezek kapcsolódása milyen optimális elrendeződésben a leghatékonyabb, s ennek nyomán több javaslat is született a hatékony módszeregyüttesre. Ezek közül most egyet ismertetünk, amely alkalmas lehet az intenzív és eredményes egyéni tanulásra. Ez az '''„SQ4R”''' néven ismert technika. A nevét elemei kezdőbetűjéről kapta. Az '''„SQ4R”''' leírása '''Thomas és Robinson (1972'''). nevéhez fűződik Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Query: kérdezés.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Query: kérdezés.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Read: elolvasás,</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Read: elolvasás,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Reflect: átgondolás,</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Reflect: átgondolás,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Recite: felidézés,</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Recite: felidézés,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Review: ismétlő áttekintés. </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Review: ismétlő áttekintés. </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1960&oldid=prevKivovics: /* Tanulási technikák */2008-07-30T06:43:35Z<p><span class="autocomment">Tanulási technikák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:43 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">68. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">68. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>21. Az anyag elmondása jegyzet vagy vázlat alapján.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>21. Az anyag elmondása jegyzet vagy vázlat alapján.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>== Komplex tanulási stratégiák ==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Az elemi tanulási technikákból sajátos rendszert alkotva jönnek létre a komplex tanulási stratégiák. Sokan kutatták, hogy ezek kapcsolódása milyen optimális elrendeződésben a leghatékonyabb, s ennek nyomán több javaslat is született a hatékony módszeregyüttesre. Ezek közül most egyet ismertetünk, amely alkalmas lehet az intenzív és eredményes egyéni tanulásra. Ez az '''„SQ4R”''' néven ismert technika. A nevét elemei kezdőbetűjéről kapta. Az '''„SQ4R”''' leírása '''Thomas és Robinson (1972'''). nevéhez fűződik Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Query: kérdezés.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Read: elolvasás,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Reflect: átgondolás,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Recite: felidézés,</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Review: ismétlő áttekintés. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Röviden elemezzük ezeket: </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Előzetes áttekintés/ Scan: a szöveg bevezetőjének, alcímeinek, egyes bekezdéseinek, összefoglalásának rövid áttekintése ez. A tanuló így egy intellektuális hálót, összképet alakít ki, orientációs támpontokat keres, amelyekhez majd kapcsolódni tud a feldolgozás során. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>b/ Kérdések alkotása/ Query: leíró jellegű anyag kérdésekké alakítása. Kettős szerepe van. Egyrészt elősegíti a passzív olvasóból az aktív olvasóvá válást. Másrészt elővételezi azt a kommunikációs módot, amivel a tanuló feleléskor fog találkozni. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Elolvasás/ Read: ez már az aktív olvasás. Cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Az olvasott információk átgondolása/ Reflect: ennek során kell megpróbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása stb. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Felidézés/ Recite:. csupán az emlékezetre támaszkodva megválaszoljuk a korábban megfogalmazott kérdéseket. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> Ismétlő áttekintés/ Review:: ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése. </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Ezek az elemek a szöveg nehézségi fokától függően kimaradhatnak elemek, illetve egyesek többször is bekerülhetnek a tanulási folyamatba.</div></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia&diff=1959&oldid=prevKivovics: /* Tanulási technikák */2008-07-30T06:40:27Z<p><span class="autocomment">Tanulási technikák</span></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. július 30., 06:40 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">24. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">24. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== Tanulási technikák ==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>== Tanulási technikák ==</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>Tanulási technikának nevezzük a tanulást segítő eszközöket, szokásokat, konkrét feladatmegoldó rutinokat. A tanulási technikák közül több is szerepet játszhat egy tanuló tanulási stratégiájában. Az a szerencsés, ha gazdag a repertoár, hiszen így tud alkalmazkodni az egyes tantárgyak követelményeihez. Bizonyos esetekben a reprodukáló technikákra is szükség van (pl. vers, szabály, képlet megtanulása).</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Tanulási technikának nevezzük a tanulást segítő eszközöket, szokásokat, konkrét feladatmegoldó rutinokat. <ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>A tanulási technikák közül több is szerepet játszhat egy tanuló tanulási stratégiájában<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">'''</ins>. Az a szerencsés, ha gazdag a repertoár, hiszen így tud alkalmazkodni az egyes tantárgyak követelményeihez. Bizonyos esetekben a reprodukáló technikákra is szükség van (pl. vers, szabály, képlet megtanulása).</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''A leggyakoribb elemi tanulási technikák''' (Szitó, 1987)</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>'''A leggyakoribb elemi tanulási technikák''' (Szitó, 1987)</div></td></tr>
</table>Kivovics