Megfigyelő képesség

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
Aktuális változat (2008. szeptember 12., 07:04) (szerkesztés) (visszavonás)
(A megfigyelés)
 
(11 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
== A megfigyelés ==
== A megfigyelés ==
-
'''A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.''' Hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, '''az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztés'''t tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
+
'''A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.'''
-
=== Tevékenységek, játékok ===
+
"Vegyél elő a dobozból egy kék gombot, utána egy piros pálcikát és rakd őket az asztal szélére!" Ahhoz, hogy ezt az összetett utasítást egy kisiskolás megértse és teljesítse, az alábbi lépéseket kell tennie:
-
*ízérzékelés, szaglás fejlesztése
+
*'''auditív figyelem''' - kiválasztani az utasítást mint fontos ingert a többi hang és egyéb ingerből, mely körülveszi a gyereket,
 +
*'''rövid távú auditív emlékezet''' - ez kódolja és felidézi az utasítást,
 +
 +
*'''auditív analízis''' - tagolja a mondatot és ezzel segíti a megértést,
 +
 +
*'''vizuális figyelem''' - keresi a tárgyakat, vagyis elkülöníti, kiemeli azokat a háttérből,
 +
 +
*'''vizuális differenciálás''' - segíti a kiemelést, a helyes kiválasztást,
 +
 +
*'''intermodális integráció''' - összekapcsolja a hallott utasítást és a megfelelő cselekvést (gomb és pálcika kiemelése),
 +
 +
*'''finommozgás és vizuomotoros koordináció''' - segít a kivitelezésben,
 +
 +
*'''téri orientáció''' - keresi a helyet az asztalon,
 +
 +
*'''szerialitás'''- ügyel a kiválasztás és lehelyezés sorrendjére.
 +
 +
Eredmény a kívánt teljesítmény.
 +
 +
A megfigyelés hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, '''az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztés'''t tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.
 +
 +
=== Tevékenységek, játékok ===
 +
 +
*'''Ízérzékelés, szaglás fejlesztése'''
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése.
Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése.
Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!
 +
 +
*'''Hangok megfigyelése'''
 +
Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése
 +
 +
*'''A tapintás bevonása a megfigyelésbe'''
 +
Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét.
 +
Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.
 +
 +
*'''Mozgás'''
 +
A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk:
 +
"Az erdőben jártunk-keltünk,
 +
egy gyereket elvesztettünk.
 +
Mondd meg …,
 +
mondd meg nekünk,
 +
ki az aki nincsen velünk!"
 +
A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik.
 +
"Mondd meg gyorsan,
 +
Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek.
 +
A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót.
 +
A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék.
 +
 +
*'''Részletes megfigyelésre ösztönző játékok'''
 +
 +
[[Kép:Borsó.jpeg]]
 +
 +
 +
Két csapatot alakítunk.
 +
A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni.
 +
Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit.
 +
Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér.
 +
Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.
 +
 +
Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd rajzolják le!
 +
 +
*'''Több tárgy megfigyelése'''
 +
Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon!
 +
Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg.
 +
 +
*'''Több tárgy helyzete'''
 +
4 piros korongot helyezünk el egy 8x8 négyzetből álló táblázatban. A táblázatot rajzolhatjuk a táblára vagy írásvetítő fóliára. 10 másodpercre megmutatjuk a gyerekeknek, majd letakarjuk. A gyerekek saját táblájukon vagy a füzetükbe rajzolt táblázaton ugyanazt az elrendezést hozzák létre. A korongok számát fokozatosan emeljük.
 +
Másféle színű korongot is bevonunk a játékba.
 +
 +
*'''Több információ megfigyelése'''
 +
Válasszunk egy könyvet. Adjuk körbe. Kérjük meg a gyerekeket, hogy alaposan figyeljék meg.
 +
Ezután kérdezünk:
 +
Szerző?
 +
Cím?
 +
Hány oldalas?
 +
Vannak-e benne képek?
 +
Hány fejezetből áll?
 +
Mennyibe kerül? …
 +
 +
*'''Folyamatok megfigyelése'''
 +
Ehhez a játékhoz egy önként jelentkező játékos és sok tanú kell. Gyertyát teszünk az asztalra. Meggyújtjuk. Egy vállalkozót az asztal mögé állítunk. Bekötjük a szemét.
 +
Fogadjunk, hogy nem tudod bekötött szemmel elfújni az égő gyertyát!- mondjuk neki. Miközben állítja, hogy ő bizony el tudja fújni, halkan megfogjuk az asztalt gyertyástul és odébb visszük.
 +
Fújhatod - mondjuk. A játékos derekasan fújja is, persze a gyertya vígan ég továbbra is. Leveszzük a kendőt a szeméről.
 +
Megkérjük a tanúkat, hogy számoljanak be pontosan a történtekről. Az győz, aki hibátlanul el tudja mondani az eseménysort.

Aktuális változat

A megfigyelés

A megfigyelés valaminek a tudatos észlelése.

"Vegyél elő a dobozból egy kék gombot, utána egy piros pálcikát és rakd őket az asztal szélére!" Ahhoz, hogy ezt az összetett utasítást egy kisiskolás megértse és teljesítse, az alábbi lépéseket kell tennie:

  • auditív figyelem - kiválasztani az utasítást mint fontos ingert a többi hang és egyéb ingerből, mely körülveszi a gyereket,
  • rövid távú auditív emlékezet - ez kódolja és felidézi az utasítást,
  • auditív analízis - tagolja a mondatot és ezzel segíti a megértést,
  • vizuális figyelem - keresi a tárgyakat, vagyis elkülöníti, kiemeli azokat a háttérből,
  • vizuális differenciálás - segíti a kiemelést, a helyes kiválasztást,
  • intermodális integráció - összekapcsolja a hallott utasítást és a megfelelő cselekvést (gomb és pálcika kiemelése),
  • finommozgás és vizuomotoros koordináció - segít a kivitelezésben,
  • téri orientáció - keresi a helyet az asztalon,
  • szerialitás- ügyel a kiválasztás és lehelyezés sorrendjére.

Eredmény a kívánt teljesítmény.

A megfigyelés hatékony fejlesztéséhez tudatosan tervezett, mindennapos tréningre van szükség. Egy-egy tevékenység vagy játék csak néhány percet vesz igénybe. A fejlesztés színtere lehet bármelyik tanóra, nemcsak a matematikaóra, de a napközi vagy az egyéni és kiscsoportos foglalkozások is alkalmasak. Minden tanulónak szüksége van a megfigyelő képessége fejlesztésére. Ám differenciált, az egyéni igényekre tekintettel lévő fejlesztést tervezzünk. A megfigyelésbe az összes érzékszerv bevonható.

Tevékenységek, játékok

  • Ízérzékelés, szaglás fejlesztése

Bekötött szemmel játszunk. Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli! Fontos a felismert íz megnevezése!

Gyümölcsdarabokat kell bekötött szemmel megízlelni és felismerni. Szintén fontos az íz megnevezése. Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!

  • Hangok megfigyelése

Nyitott ablaknál egy percig néma csendben figyelik a gyerekek a kintről beszűrődő hangokat. Ki tud több hangot megkülönböztetni? Mi történt odakint? – szituáció felismertetése

  • A tapintás bevonása a megfigyelésbe

Kört alakítanak a gyerekek, kezüket hátratéve. Hátuk mögött tapintással vizsgálják a kezükbe tett vadgesztenyét. Minden gyerek egy tulajdonságot mond róla. Ismételni nem szabad. Lehet passzolni.

  • Mozgás

A gyerekek körben járnak. A kör közepén a hunyó. Mondókát mondunk: "Az erdőben jártunk-keltünk, egy gyereket elvesztettünk. Mondd meg …, mondd meg nekünk, ki az aki nincsen velünk!" A kör megáll, a hunyó befogja a szemét. Valakit, megérint a játékvezető, s az elbújik. "Mondd meg gyorsan, Ki nincs velünk!" – kiáltják a gyerekek. A hunyó körülnéz, s megnevezi a hiányzót. A hiányzó lesz a hunyó, s folytatódik a játék.

  • Részletes megfigyelésre ösztönző játékok

Kép:Borsó.jpeg


Két csapatot alakítunk. A két csapat felsorakozik egymással szemben és kölcsönösen megfigyelik egymást. Megpróbálnak mindent megjegyezni. Hátat fordítanak egymásnak, s mindenki megváltoztat magán egy valamit. Visszafordulnak, s felváltva megneveznek egy-egy változást. Minden észlelt változás 1 pontot ér. Az a csapat győz, amelyik több pontot szedett össze.

Megkérjük a gyerekeket, hogy rajzoljanak egy zseblámpát.Világít? Miért? Miért nem? Mi hiányzik róla, hogy működőképes legyen? Ezután a kezükbe adunk egy igazi zseblámpát. Figyeljék meg, majd rajzolják le!

  • Több tárgy megfigyelése

Az asztalon tíz tárgy látható. Figyeljék meg ezeket alaposan! Próbálják megjegyezni a látványt! Ezután letakarjuk a tárgyakat egy kendővel. Írják le, mik vannak az asztalon! Érdemes a tárgyakat valamely közös tanulási élményhez kötni vagy éppen egy új tanulási élményt bevezetni velük. Így felkelthetjük a gyerekek érdeklődését, biztosíthatjuk optimális motiváltságukat. Például egy tanulmányi kirándulás után ezek kerülhetnek az asztalra: papírhajó, palack, összegöngyölt levél, iránytű, gyertya, hátizsák, kulacs ,alma, képeslap, ceruza. Máskor 1 kg-os súly, alma, egy zacskó liszt, pénztári blokk, egy bankjegy... és a többi a bevásárlás élményét idézheti fel. Ezzel bevezethetünk egy matematikaórát, amelyen szöveges feladatokat oldunk meg.

  • Több tárgy helyzete

4 piros korongot helyezünk el egy 8x8 négyzetből álló táblázatban. A táblázatot rajzolhatjuk a táblára vagy írásvetítő fóliára. 10 másodpercre megmutatjuk a gyerekeknek, majd letakarjuk. A gyerekek saját táblájukon vagy a füzetükbe rajzolt táblázaton ugyanazt az elrendezést hozzák létre. A korongok számát fokozatosan emeljük. Másféle színű korongot is bevonunk a játékba.

  • Több információ megfigyelése

Válasszunk egy könyvet. Adjuk körbe. Kérjük meg a gyerekeket, hogy alaposan figyeljék meg. Ezután kérdezünk: Szerző? Cím? Hány oldalas? Vannak-e benne képek? Hány fejezetből áll? Mennyibe kerül? …

  • Folyamatok megfigyelése

Ehhez a játékhoz egy önként jelentkező játékos és sok tanú kell. Gyertyát teszünk az asztalra. Meggyújtjuk. Egy vállalkozót az asztal mögé állítunk. Bekötjük a szemét. Fogadjunk, hogy nem tudod bekötött szemmel elfújni az égő gyertyát!- mondjuk neki. Miközben állítja, hogy ő bizony el tudja fújni, halkan megfogjuk az asztalt gyertyástul és odébb visszük. Fújhatod - mondjuk. A játékos derekasan fújja is, persze a gyertya vígan ég továbbra is. Leveszzük a kendőt a szeméről. Megkérjük a tanúkat, hogy számoljanak be pontosan a történtekről. Az győz, aki hibátlanul el tudja mondani az eseménysort.