http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Sz%C3%A1mtan%2C_algebra%2C_sorozatok%2C_f%C3%BCggv%C3%A9nyek/M%C5%B1veletek&limit=50&action=history&feed=atomMatematika/Tanterv/Számtan, algebra, sorozatok, függvények/Műveletek - Laptörténet2024-03-28T12:49:16ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Sz%C3%A1mtan%2C_algebra%2C_sorozatok%2C_f%C3%BCggv%C3%A9nyek/M%C5%B1veletek&diff=88&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:37:57Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:37 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Sz%C3%A1mtan%2C_algebra%2C_sorozatok%2C_f%C3%BCggv%C3%A9nyek/M%C5%B1veletek&diff=87&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><h4><span lang=EN-US>A műveletek körébe az alábbiak tartoznak:</span></h4><br />
<br />
<p class=lista><b>számokkal </b>végzett műveleteket (köztük találjuk az<br />
alapműveleteket) – összeadás, kivonás, osztás, szorzás, hatványozás és<br />
megfordításai</p><br />
<br />
<p class=lista><b>vektorokkal </b>végzett műveleteket (pl.: vektorok<br />
összeadása, kivonása, stb.)</p><br />
<br />
<p class=lista><b>halmazokkal</b> végzett műveleteket (pl.: halmazok<br />
egyesítése, metszet, stb.)</p><br />
<br />
<p class=lista><b>logikai </b>műveleteket, melyek állításokhoz rendelnek hozzá<br />
állításokat, (pl.: állítás, tagadás, logikai és, vagy, stb.)</p><br />
<br />
<p>Ebben a fejezetben a <span class=dvv>számokkal<br />
végzett műveleteket</span>tárgyaljuk.<br />
Köztük is csak az <span class=dvv>alapműveletek</span>re<br />
térünk ki, mert ezek a legfontosabbak az első négy esztendőben. Ez nem jelenti<br />
azt, hogy nem végzünk tapasztalatszerző, szemléletalapozó munkát más műveletek<br />
körében. Foglalkozunk például a hatványozás előkészítésével nagyon is alaposan<br />
a konkrét tapasztalatszerzés szintjén. Halmaz- és logikai műveleteket is<br />
végzünk, de ezek tárgyalása más fejezetek témája lesz. </p><br />
<br />
<p>Az <span class=dvv>alapműveleteket<br />
kétváltozós függvényeként</span>határozhatjuk<br />
meg. (két számból - bemenő érték - egyet csinálnak – ez a kijövő adat, a<br />
keletkező függvényérték)</p><br />
<br />
<p> [[Image:cikk_28_image001.gif]]<br />
</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Műveleti jelek</span>ként<br />
használjuk az összeadás (+), kivonás (-), szorzás (·) és osztás (:, /) jeleket<br />
szokásosan, de megmutatjuk a gyerekeknek, hogy a szorzást szokták jelölni x<br />
jellel is, valamint a számológépeken az osztás jele ez a jel: ÷ . Erre az<br />
általános tájékozottság miatt van szükség. </p><br />
<br />
<p>A műveletekkel kapcsolatos tevékenységünk<br />
fontos része <span class=dvv>a műveletek<br />
értelmezése, a műveleti tulajdonságok megismerése és a műveletvégzés alkalmazása</span><br />
jó színvonalon (a követelmény részletesen megszabja<br />
évfolyamonként). Az első három évfolyamon a hangsúly a műveletek értelmezésén<br />
van. Minden műveletet újraértelmezünk, amikor nagyobb számkörbe lépünk. Például<br />
az összeadás háromféle értelmezését tanítjuk első osztályban a húszas<br />
számkörben . A második osztályban újraértelmezzük a százas, harmadikban az<br />
ezres számkörben. Így járunk el a többi művelettel is, mivel nem várható el,<br />
hogy a kisgyerek önállóan megtegye ezt tanítói segítség nélkül. A negyedik<br />
osztályban a műveletek ismétlésénél újra előkerülnek az értelmezések, de ezek<br />
most már kisebb hangsúlyt kapnak, mint az eddigiekben A negyedik osztályra már<br />
érett műveletfogalommal számolhatunk, s ez a követelményben is megjelenik.<br />
Lezárjuk a természetes számok körében a négy alapművelet értelmezését. Nem<br />
jelenthet már problémát a kisgyereknek az egy művelettel megoldható feladatok<br />
értelmezése és számtan nyelven való felírása és megoldása. Hangsúlyosabban<br />
foglalkozunk a két vagy több művelet különféle, - zárójelekkel kifejezett –<br />
sorrendben való megoldásával illetve az ilyen szöveges problémák megoldásával.<br />
<span class=dvv>(Műveleti sorrend)</span></p><br />
<br />
<p>A műveleti tulajdonságokkal kapcsolatos<br />
megfigyelések és azok megismétlése, kiterjesztése a nagyobb számkörre<br />
hasonlóképpen történik, mint az értelmezések esetében. </p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin