http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s/A_geometriatan%C3%ADt%C3%A1s_c%C3%A9lja&limit=50&action=history&feed=atomMatematika/Tanterv/Geometria, mérés/A geometriatanítás célja - Laptörténet2024-03-29T14:39:43ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s/A_geometriatan%C3%ADt%C3%A1s_c%C3%A9lja&diff=96&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:37:58Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:37 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s/A_geometriatan%C3%ADt%C3%A1s_c%C3%A9lja&diff=95&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p>A gyerekeknek a valós világban térben és síkban kell<br />
tájékozódniuk Mindez indokolja a témakör korai bevezetését, fontosságát.<br />
Kifejezetten csak <span class=dvv>a tapasztalatszerzés a célja</span><br />
az első osztályos matematikatanításban a geometria témakörnek.<br />
A kisgyermek fejlődési sajátosságaihoz illeszkedő módon <span class=dvv><br />
valóságos mozgásokkal megoldható problémákat dolgozunk fel. Tevékenykedünk,</span><br />
megfigyeléseket végzünk. A tankönyvi címek is tevékenységekre utalnak:<br />
Építsünk! Hajtogassunk, nyírjunk, rajzoljunk! Követelmény, megtanulandó ismeret<br />
nem fűződik hozzá. </p><br />
<br />
<p>Második osztályban is elsődleges célunk a <span class=dvv><br />
tapasztalatszerzés.</span> A gyerekek térbeli és síkbeli építmények, alkotások,<br />
kirakások, rajzolások, kivágások, mozgások útján szerezzenek gazdag<br />
tapasztalatot a körülöttük lévő formákról és geometriai tulajdonságokról. A<br />
tananyag feldolgozásának módja, <span class=dvv>tevékenykedtetés,<br />
szabad és irányított megfigyelés, beszélgetés</span> a szerzett<br />
tapasztalatokról, <span class=dvv>vita</span>.<br />
Követelmény a tananyaghoz nem fűződik, de az eljárási módszerekkel kapcsolatban<br />
– szétválogatás, csoportosítások, állítások megfogalmazása, állítások<br />
igazságának eldöntése, szempontkövető feladatmegoldás – próbáljuk elérni, hogy<br />
jártasságot szerezzenek. (Írásbeli felmérőkben nem mérjük.)</p><br />
<br />
<p>Harmadik osztályban mindenekelőtt a<br />
gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő tevékenységekkel fejleszteni<br />
kívánjuk a gyermekek <span class=dvv>térszemléletét,<br />
a térben való tájékozódás képességét és a formalátást</span>.<br />
A gondolkodásuknak leginkább megfelelő tevékenységgel fejlesztjük <span class=dvv><br />
alkotó és problémamegoldó gondolkodásukat, kreativitásukat.</span><br />
Bővítjük az 1-2. osztályban elkezdett megismerési tevékenységet<br />
bizonyos geometriai tulajdonságok körében. Tovább finomítjuk a formalátást a<br />
térben és síkban végzett mozgatásokkal, tudatosabbá téve az egybevágó, hasonló<br />
és nem hasonló kapcsolatokat. Néhány nevezetes alakzatról <span class=dvv><br />
bővítjük ismereteiket</span>.<br />
Mérésekkel alapozzuk, formáljuk a geometriai mennyiségek <span class=idezet>–<br />
hosszúság, kerület, terület, térfogat, szög –</span> fogalmakat. Esztétikai élményeket<br />
nyújtva formáljuk a matematikatanuláshoz való pozitív viszonyt.</p><br />
<br />
<p>A negyedik osztályban továbbra is<br />
folytatjuk <span class=dvv>a tapasztalatszerző,<br />
szemléletformáló</span> munkát. Bizonyos<br />
tananyagrészeknél <span class=dvv>összegezzük</span><br />
az elmúlt években szerzett tapasztalatokat, illetve <span class=dvv><br />
tapasztaltakra támaszkodva bővítjük a megfigyelések<br />
körét</span>. Az építések körében figyelmünk a testeket<br />
határoló lapok tulajdonságaira, azok egymáshoz való viszonyára terelődik.<br />
Eddigi építéseinkben is foglalkoztunk a tükrösséggel, de inkább testhez<br />
rendeltük a tükörképét. Most az egyszerűbb esetekben szabályos testeknél<br />
keressük a belső szimmetriatengelyeket is.</p><br />
<br />
<p>A negyedik osztályos geometria tananyag<br />
gerincét képezi a <span class=dvv>téglatest</span><br />
tel, a <span class=dvv>kocká</span><br />
val, kettőjük kapcsolatával, a <span class=dvv><br />
téglalap, négyzet, és ezek kapcsolatá</span>val<br />
kapcsolatos <span class=dvv>tapasztalatok kiegészítése,<br />
rendszerezése</span>, s bizonyos értelemben való<br />
lezárása, fogalomrendszerré érlelése.</p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>Admin