http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s&limit=500&action=history&feed=atomMatematika/Tanterv/Geometria, mérés - Laptörténet2024-03-28T09:36:45ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s&diff=94&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:37:58Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:37 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Tanterv/Geometria%2C_m%C3%A9r%C3%A9s&diff=93&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p>A tananyag rendszerében ez a téma igen<br />
fontos helyet foglal el. Korai tanítását az indokolja, hogy a kisgyermek<br />
számára a környező világban, annak tárgyai között kell eligazodnia. Ez az<br />
eligazodás a gyermek születése napjától kezdve elsősorban nonverbális, mozgási,<br />
tapintási élményekre támaszkodva történik. <span class=dvv>Célunk</span><br />
a gyermek segítése ebben az<br />
eligazodásban. Éppen ebből kiindulva általános alapelvünk, hogy minden<br />
problémát a tér felől közelítünk meg először, ahol csak lehet sokféle érzékelésre<br />
támaszkodunk, s amikor csak lehet a mozgást is bevonjuk. ( <span class=dvv><br />
Célszerű sorrend</span>)</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A szemléletformálás</span><br />
folyamata igen hosszú. Egy-egy témát többször, több szempontból körüljárunk,<br />
mert szükség van a már megszerzett tapasztalatok felújítására, ismételt<br />
átélésére. Egyszeri tevékenység nem jelent elegendő tapasztalati alapot,<br />
egy-egy manipulálás még gyakran sejtések megfogalmazásához sem elegendő. Az<br />
újabb és újabb megközelítések közben figyelmünk lassan kiterjed újabb és újabb<br />
szempontokra. Így apránként tágítjuk, bővítjük érdeklődési körünket. Minden<br />
újabb szempont újabb és újabb tevékenységeket generál. <span class=dvv>A tananyag</span><br />
építkezése ezért, miként a többi téma<br />
esetében is, spirális jellegű.</p><br />
<br />
<p>Erre a témakörre még fokozottabban igaz, hogy szükség van a gazdag<br />
eszközkészletre. A geometria nem tanítható szavakkal. Mindent a kisgyerek<br />
kezébe kell adnunk. Fogja meg! Tapintsa! Forgassa meg! Mozgassa el! Érzékelje!<br />
Élje át! Lássa! Beszéljen róla! </p><br />
<br />
<p>A <span class=dvv>szakterminológia<br />
használata</span> bővebb kifejtést igényel, de már itt leszögezhetjük,<br />
hogy kerüljük a felesleges verbalitást, az erőltetett, elsietett<br />
fogalomhasználatot. </p><br />
<br />
<p>A mérés mint tevékenység nem kötődik csak a geometriához.<br />
Fontos funkciója van a számfogalom építésében és a műveletek értelmezésében.<br />
(Lásd ott!) <span class=dvv>A geometriai mennyiségfogalmak<br />
formálása, mérés </span>a geometriához kapcsolódik. Ezért itt is bő<br />
teret szentelünk neki. Geometriai mennyiségeken a hosszúságot, területet,<br />
térfogatot és a szöget értjük.</p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin