http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_feljeszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Szabadid%C5%91/Matematik%C3%A1hoz_kapcsol%C3%B3d%C3%B3_tev%C3%A9kenys%C3%A9gek&action=history&feed=atomMatematika/Támasz/A napközis nevelők feljesztő munkája/Szabadidő/Matematikához kapcsolódó tevékenységek - Laptörténet2024-03-28T13:52:40ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_feljeszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Szabadid%C5%91/Matematik%C3%A1hoz_kapcsol%C3%B3d%C3%B3_tev%C3%A9kenys%C3%A9gek&diff=156&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:02Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_feljeszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Szabadid%C5%91/Matematik%C3%A1hoz_kapcsol%C3%B3d%C3%B3_tev%C3%A9kenys%C3%A9gek&diff=155&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p class=normal><span>Kis képek gyűjtése, ami lehetőséget ad<br />
különböző csoportosításokra. </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv><span>Felhasznált anyagok</span></span> <span><br />
: </span></p><br />
<br />
<p class=lista><span>- Csomagolópapír</span></p><br />
<br />
<p class=lista><span>- Csoki papír</span></p><br />
<br />
<p class=lista><span>- Polcszegélyek, stb.</span></p><br />
<br />
<p class=lista><span>- Logikai lapokból minta tervezése.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Egér játék, az összeadás gyakorlásához:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Játékosok különböző színű ceruzát<br />
vesznek a kezükbe, és dobnak. A dobás után, a számokkal jelölt egerek közül a<br />
játékos a dobás értékének megfelelőt keres, és a választott színre<br />
színezi, azaz elfogja. Ha minden egér elfogyott a játékosok összeadják az<br />
általuk összeadott egerek értékét. Az nyer, aki a legnagyobb számot kapja. </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>[[Image:cikk_92_image001.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Gyufa:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Minden résztvevőnek 12 gyufaszálat osztunk.<br />
Ezektől kell megszabadulniuk úgy, hogy ahányast dobnak kockával, annyi<br />
szálat kell a bal szomszédnak átadni. Ha több a pont, mint a kézben tartott<br />
gyufaszálak száma, egy olyan dobáseredményre kell várni, ami egyezik a gyufák<br />
számával. Az győz, akinél elsőként elfogyott a gyufa. Az nyer, akinek<br />
lesz mit vinnie.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Feladat:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Számoljatok ki az asztalra 40 darab gyufaszálat.<br />
Két játékos felváltva vegyen el belőle. A szabály az, hogy kettőnél<br />
kevesebbet, de ötnél többet nem szabad egyszerre elvenni. Az nyer, akinek az<br />
utolsó szálakat sikerül felvenni.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Olympic játék:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A játék 25db karikából és egy tartó elemből<br />
áll. A karikák 5 különböző színben, és színenként 1-5-ig számozással<br />
készültek. A rendezés szabálya: egyidejűleg kettő, vagy három karika<br />
vihető át egyik oszlopról a másikra. A karikák kiinduló helyzete: egy-egy<br />
oszlopra az azonos színű karikát helyezzük el. A megoldást az jelenti, ha<br />
minden oszlopon valamennyi színből 1-1 karikát helyezünk el, a rendezés<br />
szabályai alapján. A játékot egyedül is lehet játszani. Ha valaki elkészült a<br />
házi feladatával, jó elfoglaltságot kínál számára ez a játék, és a még tanuló<br />
gyerekeket sem zavarja. Ha többen játszanak, mindenki előtt van egy játék,<br />
és akkor időre megy a rendezés.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Logikai játék készítése:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az osztályról olyan egyéni fényképeket készítünk,<br />
amelyen mindenki különböző ruhában van. Olyan kérdéseket kell feltenni a<br />
játékvezetőnek, amelyre igen vagy nem lehet a válasz. Az a győztes,<br />
aki kitalálja, hogy kire gondolt a játékvezető.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Csillag:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Öten játsszák. Mindenki felírja egy nagyobb lapra<br />
a dobókocka számait. Sorban dobnak. A dobott érték számát a játékos kihúzza a<br />
saját számai oszlopából. Az győz, aki elsőként ér a számcsillag<br />
közepébe. Tehát valamennyi számát áthúzta. Feltéve, hogy időközben a jobb<br />
oldali szomszédja nem írt fel neki egy újabb számot. Ehhez joga van a<br />
szomszédnak abban az esetben, ha olyan számot dobott, amelyik mind a saját,<br />
mind a baloldali társa papírján áthúzásra került.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Szerencse háza:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>/Játék két dobókockával/</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Mindenki két kockával dobhat egyszerre. Az<br />
eredményeket össze kell adni, ha valaki három pontot ér el, korongját a hármas<br />
mezőre teheti. Ha azon a mezőn már van egy korong, akkor azt<br />
elteheti. A hetes számú mező a „mennyegzői terem”. Ide csak befizetni<br />
lehet, de a „hozományból” elvenni tilos! Itt csak gyűlik a korong. Ha a<br />
dobás értéke kettő, akkor szerencsés a játékos, mert a tábla minden<br />
korongját elviheti. Kivételt képeznek a hetes mezőn levő korongok,<br />
mert ezeket, csak a császár viheti el. A „császár” az, aki 12 pontot ért el.<br />
Akinek minden korongja elfogyott, az vesztes lesz.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<table border=1 cellspacing=0 cellpadding=0 align=left style='margin-left:76.0pt;border-collapse:collapse;border:none;margin-left: 4.8pt;margin-right:4.8pt'><br />
<br />
<br />
<tr style='height:18.15pt'><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>12</span></p><br />
</td><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:18.15pt'><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-top:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>9</span></p><br />
</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>7</span></p><br />
</td><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border-top:none;border-left:none; border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>11</span></p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:16.85pt'><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-top:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:16.85pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>8</span></p><br />
</td><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:18.15pt'><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-top:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>5</span></p><br />
</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>6</span></p><br />
</td><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border-top:none;border-left:none; border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:18.15pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>10</span></p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:17.5pt'><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-top:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:17.5pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>4</span></p><br />
</td><br />
<td style='border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt' width=23><p class=normal>&nbsp;</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:17.5pt'><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border:solid windowtext 1.0pt; border-top:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:17.5pt'><br />
<br />
<p class=normal><span>1</span></p><br />
</td><br />
<td width=24 valign=top style='width:18.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:17.5pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>2</span></p><br />
</td><br />
<td width=23 valign=top style='width:17.5pt;border-top:none;border-left:none; border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:17.5pt'><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>3</span></p><br />
</td><br />
</tr><br />
</table><br />
<br />
<p class=normal><span><br clear=all><br />
</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Deltajáték:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A görög gyerekek kedvenc játéka. Az ábrát a<br />
földre lerajzoljuk, a teremben ragasztószalaggal határoljuk a játékteret.<br />
Ezután mindenki 5-5 szem diót (golyót) kap, amelyet egy adott távolságból úgy<br />
gurít el egymás után, hogy lehetőleg a megrajzolt ábrán álljanak meg.<br />
Annyi új diót kap a játékos, ahányat az eltalált mező száma mutat. A<br />
játéktér egy nagy háromszög, ami vízszintes vonalakkal három részre van osztva.<br />
Az alsó mező egy diót, a középső kettőt, a következő hármat<br />
ér. Az a dió, amelyik kigurul az ábrán túlra, elveszett. Mindenki kedve szerint<br />
nehezítheti a játékot. Guríthatják a diókat fél lábon állva, bekötött szemmel.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Turi Kiss Ágnes: Játék a térformákkal</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Calibra Kiadó. 1994.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Ez a könyv játékosan közelít a térgeometriához.<br />
Ahhoz, hogy élményszerű tapasztalatokat adjunk, nem kell más, mint olló és<br />
ragasztó.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> D.G – né Vajk Ildikó, Nagy Dóra Veronika</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Geometriai oktató játékkönyv</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Novotrade Rt. Budapest</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Testekből érdekes dolgokat varázsolhatunk. A<br />
gyerekek kreativitása nem fog cserbenhagyni minket. Az elkészült figurákkal<br />
lehet játszani, magyar órákon szereplői lehetnek az olvasott meséknek.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kép:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>M.C. Escher Kaleidociklusok</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Boris Schattscheider – Wallace Walker</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kalósz<br />
(szép)+eidosz(alak)+küklopsz(gyűrű)</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>M.C. Escher (1898-1972) holland művész, aki<br />
grafikáiban ügyesen rejtett el meglepetéseket. A klasszikus és a modern<br />
geometriával különleges hatást ért el. A könyvben található geometriai formák<br />
titkaira akkor bukkan rá az olvasó, ha a síkban fekvő modelleket elkészíti<br />
és megpróbál vele játszani. Az alsós tananyaghoz elsősorban a kocka<br />
összeállítását ajánlom. A test felületét hiánytalanul betöltik a halak, a körök<br />
és a vonalak összhangja. Akváriumot is készíthetünk ezekből a kockákból.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Kockahajtogatás:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az átlókat meghajtogatom és kinyitom.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A két szemben lévő oldalt középre hajtom,</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kinyitom és átlósan a négyzet sarkait az<br />
első hajtásvonalig behajtom. Így hajtom középre.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A háromszögek alá a szemben lévő sarkot<br />
odahajtom. Most a két háromszög pontosan egymáshoz ér.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A másik oldalon újból megismételjük a<br />
műveletet.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az elkészült forma két végén háromszöget látunk,<br />
ezeket hátrahajtjuk. Hat egyforma elemet kell készíteni, amit össze kell<br />
illeszteni. Három ilyen elem összeállítása egy új alakzatot ad.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kép:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Kockahajtogatás:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Egy papírcsíkból 8 db kiskockát varázsolhatunk,<br />
aminek lényege, hogy kedvünk szerint mozgathatjuk őket. Jó egyéni játék!</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Videó</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Labirintus:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Több rejtvényben találkozunk labirintussal.<br />
Magunk is készíthetünk egy nagy labirintust. Utakat rajzolhatunk, amelyek<br />
keresztezik egymást. Ez a pálya lehet a fogócska területe. Kirándulás keretében<br />
meglátogathatjuk Fóton a kukorica labirintust, a kereszteződésekben<br />
érdekes feladatok várnak az odaérkezőkre.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image002.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Teknősbéka:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Varga Balázs: Szeretnél játszani?</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A játék egy megrajzolt teknősbéka hátán<br />
zajlik. A teknős háta; három, öt és hét oldalú síkidomokból áll, amelynek<br />
oldalai csomópontokban futnak össze. A csomópontokban üres karikák vannak, a<br />
síkidomokban számok, aszerint, hogy melyiknek hány oldala van. Két játékos méri<br />
össze az erejét. A játékosok kör alakú figurákkal foglalják el a csomópontokat.<br />
Felváltva tesznek le a körökből, és az tudja elfoglalni a mezőt, aki<br />
többségében megszerezte a csomópontokat. A játék végén meg kell számolni, hogy<br />
ki foglalt el nagyobb területet. Nem a meghódított mezők száma dönti el a<br />
harcot, hanem a beléjük írt számok összege.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image003.jpg]] </span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Tangramm:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A kirakójáték gyermek és felnőtt számára<br />
egyaránt kedvelt. A „puzzle” kirakása során az a cél vezeti a játékost, hogy<br />
találja meg az elemek összeillesztésének egyetlen helyes lehetőségét. Az<br />
ősi kínai tangramm is kirakójáték. A fejtörő lényege; különféle<br />
minták, geometrikus alakzatok, állatok, emberek, tárgyak kirakása. Az eredeti<br />
kínai tangramm-könyvekben az alakzatoknak nevet is adtak. A tangramm hét lapból<br />
áll, ezek a régi időkben bűvös erővel felruházott<br />
négyzetből származnak. A hét elemből négyzet rakható ki. </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A hét lap: öt háromszög, egy négyzet és egy<br />
paralelogramma. A hét lap felhasználásával megadott formákat kell kirakni. A<br />
játékosok új alakzatokat is kitalálhatnak, hiszen a kirakási lehetőségek<br />
száma nagyon sok.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Négylevelű lóhere:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A négyes szorzótábla gyakorlásának jó eszköze.<br />
Egymásba lehet tenni, és különleges formákat lehet kialakítani. Ha fehér<br />
papírból készítjük, mindenki saját egyéniségének megfelelően díszítheti,<br />
és újévi jókívánságokat írhat rá.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A hajtogatás menete: </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Négyzetből négyzetet hajtogatunk a<br />
következőképpen: meghajtogatjuk az átlókat, az egyik átlót megfogjuk, a<br />
két végénél felemeljük és ezután a másik átló egyik sarkára illesztjük. A<br />
felső négyzetet hozzálapítjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A zárt rész legyen felénk, a közepén levő<br />
sarkokat az átlóra hajtjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Megfordítjuk, és a másik oldalon ugyanezt<br />
megismételjük.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Egy ívet vágunk a felső részen úgy, hogy a<br />
felső háromszöget lekerekítjük.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A felső részt egyharmad arányban<br />
visszahajtjuk, majd széthúzzuk lóhere alakúra.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>[[Image:cikk_92_image004.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Pénztárca:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Matematika órán szerepelnek olyan feladatok, hogy<br />
adott mennyiségű pénzből valaki mit tud megvásárolni. A játékpénz,<br />
amit a pénztárcához készítünk szituációs játékra ad alkalmat. Amikor a<br />
pénztárca hajtogatást tanítottam, a gyerekek maguktól készítettek pénzeket és<br />
bankkártyákat. Ezután már kezdődhetett a vásár, a foglalkozásokon<br />
elkészített tárgyakat kezdték a gyerekek árusítani.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A hajtogatás lépései:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Egy téglalapot hosszában és széltében<br />
félbehajtunk. Ezután kinyitjuk az egészet.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A hosszabb középvonalhoz teszem a téglalap négy<br />
sarkát, két kis háromszöget kapunk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A háromszög csúcsát a kis háromszög alapjára<br />
hajtjuk, majd az egészet a középvonalra.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az egészet megfordítom és a két rövidebb oldalt<br />
középre hajtom.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Hosszában, középen félbe hajtom, és belülről<br />
kihúzom az egyik kis háromszöget.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image005.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Fenyőfa:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Különböző méretű négyzetekből<br />
fenyőfát készíthetünk az elemek egymásba csúsztatásával. Fontos a<br />
négyzetlapok méretének eltalálása ahhoz, hogy formás fát készíthessünk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A hajtogatás lépései:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Egy négyzetet átlója mentén meghajtjuk,</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A jobb és bal sarkokat egymásra hajtjuk úgy,<br />
mintha kendő lenne.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Megfordítjuk és a különböző méretű<br />
elemeket egymásra illesztjük.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>[[Image:cikk_92_image006.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image007.jpg]]</span></p><br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<h4><span>Papír vágások</span></h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span >A </span> <span><br />
négyzetet kétszer felezzük meg! A kettes számot mindenki<br />
előrajzolás nélkül is leírja. Nem okozhat problémát a kivágása sem. A<br />
számnak csak a felső részét vágjuk ki! Amikor a sok szívet meglátják a<br />
gyerekek terítőjükön, tapasztalatokat gyűjtenek a szimmetriával<br />
kapcsolatban.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image008.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>Nyirtai József: Ovi origámi c. könyvében<br />
megtaláljuk a békahajtogatás leírását. A finommotorika fejlesztése mellett a<br />
hosszúság mérését és becslését is lehet gyakorolni béka ugratás közben. Kinek a<br />
békája tud a kijelölt tóba (körbe) ugrani legelőbb?</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Melyik béka tud a legnagyobbat ugrani?</span></p><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kombinációs készséget fejleszthetjük a<br />
hajtogatások variálásával.</span></p><br />
<br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Ing és nadrág készítésének lépései:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A négyzet sarkait a középpontba hajtjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Megfordítjuk, és ismét behajtjuk a sarkokat.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Újból megfordítjuk, megint a sarkokat középre<br />
hajtjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Megfordítjuk, ahol négy bevágott négyzetet<br />
látunk. Két egymás mellett levő négyzetet alsó sarkainál fogva felemeljük<br />
és lelapítjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az ember feje lehet rája hajtogatás. <span class=dvv><br />
Így készül a rája:</span></span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Meghajtjuk az átlókat</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Két egymás mellett lévő oldalt az átlóra<br />
hajtunk,</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az alsó háromszöget erre ráhajtjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A két alsó sarkot középre hajtjuk</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Az átló mentén félbehajtjuk, és ferdén bevágjuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Kinyitjuk, és a bevágásig behajtjuk a felső<br />
részt.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A két fület hullám hajtogatással kiemeljük.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> [[Image:cikk_92_image009.jpg]]</span></p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>Admin