http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_fejleszt%C5%91pedag%C3%B3gus_munk%C3%A1ja/Matematikai_k%C3%A9pess%C3%A9gek_fejleszt%C3%A9si_lehet%C5%91s%C3%A9gei_tan%C3%B3r%C3%A1n_%C3%A9s_a_napk%C3%B6ziben&limit=50&action=history&feed=atomMatematika/Támasz/A fejlesztőpedagógus munkája/Matematikai képességek fejlesztési lehetőségei tanórán és a napköziben - Laptörténet2024-03-29T05:29:24ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_fejleszt%C5%91pedag%C3%B3gus_munk%C3%A1ja/Matematikai_k%C3%A9pess%C3%A9gek_fejleszt%C3%A9si_lehet%C5%91s%C3%A9gei_tan%C3%B3r%C3%A1n_%C3%A9s_a_napk%C3%B6ziben&diff=148&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:02Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/T%C3%A1masz/A_fejleszt%C5%91pedag%C3%B3gus_munk%C3%A1ja/Matematikai_k%C3%A9pess%C3%A9gek_fejleszt%C3%A9si_lehet%C5%91s%C3%A9gei_tan%C3%B3r%C3%A1n_%C3%A9s_a_napk%C3%B6ziben&diff=147&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p class=normal><span>A számolási készség fejlesztése összetett<br />
feladat. A megfigyelőképesség, hallási és látási emlékezet, kinesztetikus<br />
észlelés, gondolkodási képesség, a figyelem terjedelme és tartóssága is<br />
fejleszthető a következő gyakorlatokkal.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<h4><span>Hallási emlékezetre építés</span></h4><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv><span>Számmemória:</span></span> <span><br />
Mondok egy számot, akire rámutatok, megismétli a hallott számot és<br />
mond hozzá egy másikat. A következő az előző két számot ismétli<br />
és mond egy harmadikat stb. Először 5-6, később 10-12 számot tudnak a<br />
gyerekek az emlékezetükben megtartani. Első osztályban 5-6 szám után új<br />
számmal indítjuk újra a játékot. Később ezt növeljük.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Első osztályban egyjegyű számokkal<br />
kezdjük a játékot. A számkör bővítése után 10 és 20 között is játszunk a<br />
számokkal. (9, 9-5, 9-5-8 stb.)</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Második osztályban két- és háromjegyű,<br />
harmadik osztályban három- és négyjegyű, negyedik osztályban négy- és<br />
ötjegyű számokkal játszunk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Ha ez a játék már jól megy a gyerekeknek,<br />
megkérjük őket arra, hogy az általuk mondott számot rejtsék el az<br />
emlékezetükbe. A memóriajáték végén néhány gyermektől kérjük a szám<br />
felidézését és annak bemutatását.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Pl.: 1. osztályban: számok szomszédai (egyes,<br />
tízes), számjegyek összege, páros-páratlan, egyjegyű-kétjegyű</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>2. osztályban: mely számok szorzata, osztható-e<br />
maradék nélkül, alaki- és helyiértéke stb.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A memóriajáték másik változata, amikor hallás<br />
alapján figyeltetünk meg számokat. (Egyszerre négyet-hatot) Ezeket meg kell<br />
jegyeznie a gyermeknek, és a feltett kérdésre válaszolnia kell.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>1. osztályban: 10, 4, 7, 1</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Hány számot hallottál?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Van-e közte kétjegyű?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Páratlan szám-e?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Kisebb egyes, nagyobb egyes szomszédja?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Legkisebb szám, legnagyobb szám?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik két szám összege 5?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik két szám különbsége 6?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Stb.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>2. osztályban: 24, 9, 56, 42</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Van-e közte páratlan szám?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Ez melyik két szám szorzata?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik szám a 6 és a 4 szorzata?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik számban van meg a 7 nyolcszor? Stb.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>3. osztályban: 342, 231, 573, 895</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Hány páratlan számot hallottál?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik a legkisebb szám?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Melyik két szám összege az 573?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Mennyi a különbsége a két legnagyobb számnak?</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>Stb.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>4. osztályban: mindezeket négyjegyű<br />
számokkal játsszuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Képezhetünk számsort valamilyen szabály alapján,<br />
ezt folytatja, vagy a képzett számsort visszamondja a gyermek. A fokozatosság<br />
elvét mindig be kell tartanunk. Először 3, majd 4, később 5-6 számmal<br />
is dolgozhatunk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> </span><span>[[Image:cikk_105_image001.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<h4><span>Látási emlékezetre építés</span></h4><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Ebben az esetben kártyákra kerülnek számok.<br />
Ezeket rövid ideig megfigyeltetjük, és az előzőekhez hasonlóan<br />
végzünk több irányú fejlesztést. Ha a számokat különböző színekkel és<br />
méretben írjuk, különböző keretbe foglaljuk, akkor érdekesebb lesz e<br />
játékos munka.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>[[Image:cikk_105_image002.jpg]]</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> </span></p><br />
<br />
<h4><span>Kinesztetikus észlelésre építés</span></h4><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Ez az észlelés a látás kizárásával végzett<br />
mozgások észlelése (Pl.: csukott szemmel végzett nagymozgás, vagy a gyermek<br />
hátán megjelenített írásmozgás észlelése).</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>1. osztályban ezek lehetnek matematikai jelek,<br />
vagy a már megismert számjegyek. Később műveletek is. Mindig az éppen<br />
tanult számkörből válogassuk a számokat, műveleteket.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Mit rajzoltam a hátadra?</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A játék kezdeti szakaszában 3-3, később 5-5<br />
kártyát kapnak a gyerekek a kezükbe. Ezek kb. 10×10 cm-es kartonlapocskák,<br />
rajtuk a jelekkel, számokkal vagy műveletekkel. </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Három kártya esetében kettőt, öt kártya<br />
esetében hármat a gyerekek hátára rajzolok az ábrák közül, amelyet ki kell választaniuk<br />
az előttük lévő kártyákból. Játszható a játék úgy is, hogy a gyerekek<br />
üres lapot kapnak, és a hátukra rajzolt jelet, számot, vagy műveletet le<br />
kell jegyezniük a papírra.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Újabb lehetőséget jelent a játékban, ha a<br />
hátukra írt számra, műveletre vonatkozóan kérdéseket teszünk fel és a<br />
gyerekeknek a felismerés után ezekre kell válaszolniuk.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Játszható a játék még úgy is (1. osztály), hogy a<br />
felismert jegyet vagy számjegyet a gyerekek mozgással is megelevenítik<br />
(lelépik, vagy kézzel a levegőbe írják). Ez is segíti a bevésést.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<h4><span>Taktilis észlelés fejlesztése</span></h4><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=dvv><span>Mi van a zsákban?</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Síkidomokat, testeket, vagy kitapintható számokat<br />
helyezünk el egy zsákban. A gyereknek tapintás alapján kell felismernie az<br />
adott formát vagy számot.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A játék másik formája, amikor a tapintott<br />
tulajdonságokat sorolja az a játékos, aki a zsákba belenyúl, s a többieknek<br />
ebből kell kitalálniuk, hogy mit fogott meg. </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<h4><span>Verbális fejlesztés</span></h4><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A fejlesztésben résztvevő gyerekekre a<br />
szegényes szókincs jellemző. Megnyilatkozásaik bátortalanok. Ez a<br />
matematika esetében is igaz. Ezért itt is szükséges feladatokon keresztül a<br />
matematikai szókincs bővítése, beépítése a tanulók aktív szókincsébe.<br />
Minden esetben javítani és javíttatni kell a hibás megnyilatkozásaikat.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>A fejlesztő munkát mindig játékkal zárjuk<br />
le. Ez oldja a terhelés okozta stresszt, valamint pozitív érzelmeket kelt a<br />
gyerekekben.</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span> </span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Játékok:</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Első számolás (formaazonosítást,<br />
számfogalmat fejleszt)</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Súlyérzékelő játék (jól fejleszthető<br />
vele a hozzá kapcsolódó matematikai szókészlet)</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Ablakdíszek, hópelyhek nyírása papírból<br />
(szimmetria, tükrözés fogalmának elmélyítését segítheti)</span></p><br />
<br />
<h3><span>KÉP!!!</span></h3><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Számmemória (saját készítésű játék az adott<br />
évfolyamnak megfelelően)</span></p><br />
<br />
<h3><span>KÉP!!!</span></h3><br />
<br />
<p class=normal><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
<p class=normal><span>Számok írásának tanulásakor a bevésést segíti, ha<br />
kettévágott számjegyet kell a kisgyereknek összeillesztenie eggyé. Mindig az<br />
összes számjegyből kell válogatnia. Erre alkalmas játék még, ha<br />
műanyag számokat helyezünk egy zacskóba, és tapintás alapján kell<br />
megneveznie a számot.</span></p><br />
<br />
<p class=comments><span>&nbsp;</span></p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin