http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&action=history&feed=atomMatematika/Hozzárendelhető segédletek/Tematikus tervezés - Laptörténet2024-03-29T07:57:12ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&diff=2827&oldid=prevHittig at 2016. május 29., 15:362016-05-29T15:36:16Z<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2016. május 29., 15:36 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">276. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">276. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>2.2 A bontott alakok leolvasása a kirakásokról. Lehet versenyt rendezni, ki tud adott idő alatt többet kirakni.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>2.2 A bontott alakok leolvasása a kirakásokról. Lehet versenyt rendezni, ki tud adott idő alatt többet kirakni.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"> </del>4. óra</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>4. óra</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: A 0 és a 10 vázolása, írása</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: A 0 és a 10 vázolása, írása</div></td></tr>
</table>Hittighttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&diff=2826&oldid=prevHittig at 2016. május 29., 15:352016-05-29T15:35:03Z<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2016. május 29., 15:35 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">157. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">157. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p>[[Image:cikk_68_image009.jpg]]</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p>[[Image:cikk_68_image009.jpg]]</p></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>'''Tematikus terv matematika 1.o.'''</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Az alábbiakban egy első osztályos tantervhez kapcsolódó tematikus tervet olvashattok, amely a 10-es szám megismerésének épülését mutatja be. A 10 fontos szám, kimunkálására nagy hangsúlyt fektetünk. A téma februárban kerül feldolgozásra. A feladatok bármelyik másik szám bemutatására alkalmazhatók. A tematikus terv 5. órájának részletes leírását megtalálhatjátok az „óratervek” menüpontban. A tematikus terv formája, felépítése segíthet a portfóliótokhoz készülő tervek elkészítésében.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Tematikus terv</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Műveltségi terület: matematika </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Tantárgy: matematika</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Évfolyam: 1. osztály</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási-tanítási egység témája: A 10 vizsgálata</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási-tanítási egység cél- és feladatrendszere: A 10 sokféle neve: számok előállítása sokféleképen. A 10 bontásai. „Szőnyegezések” leolvasása színekkel, számokkal. Számok „előállítása” sokféleképpen. Gyorsolvasási gyakorlatok. Állítások igazságtartalmának eldöntése. Szóbeli nyitott mondatok. Tájékozódás a számegyenesen. Számolási eljárások előkészítése. Számok írása, nagyságviszonyai. Grafikon leolvasása.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: emlékezet, megfigyelőképesség, szabályfelismerő képesség, összehasonlító képesség, összefüggés- felismerő képesség, problémamegoldó gondolkodás, számolási készség</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>A tanulási-tanítási egység helye az éves fejlesztési folyamatban, előzményei:</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Előzmények:</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>17. hét A 9 valóságtartalma és egyszerű tulajdonságai. A 9 bontásai. Pótlás 9-re. Mondatok kiegészítése. Szöveges feladatok.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>18. hét A 9 vázolása, írása. Növekvő és csökkenő számsorozatok. A változás jelölése. Gépjátékok. Pótlással megoldható feladatok.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Tantárgyi kapcsolatok: olvasás, környezetismeret, erkölcstan</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Felhasznált források: Útjelző - C.Neményi Eszter – Oravecz Márta /Nemzedékek Tudása/, Matematika munkafüzet 1. - C.Neményi Eszter-Oravecz Márta /Nemzedékek Tudása/, Matematika tankönyv 1.-C.Neményi Eszter-Oravecz Márta/Nemzedékek Tudása, Tantárgypedagógiai füzetek – Matematika (Kézirat)/Budapesti Tanítóképző Főiskola 1995. Interaktív tananyag: Matematika 1. osztály – Szilágyiné Oravecz Márta /Balázs-Diák Kft.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1. óra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: a 10 vizsgálata: a 10 valóságtartalma és egyszerű tulajdonságai, számlálás</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: számérzet, megkülönböztetés és azonosítás, emlékezet, absztrahálás, tájékozódás papíron és füzetben</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>I. Beszélgetés tárgyakról frontális osztálymunkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: 10-es tojástartó, 10 elemből épített torony, 10-es csomagolású papírzsebkendő, 10-es csomagolású rágógumi, stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.1 Szóbeli nyitott mondatok befejezése: állításokat fogalmazunk meg a tárgyakról, de a mondat vége nyitva marad. A gyerekeknek kell befejezni. Pl.: Van köztük… Nincs köztük… Mindegyikre igaz… Egyikre sem igaz…A szóbeli nyitott mondatok befejezése megalapozza a későbbi matematikai nyitott mondatok megoldását. Fejleszti a szókincset és a kifejezőképességet. Segít a fogalomalkotásban.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.2 Állítások igazságtartalmának eldöntése: igaz-hamis játék a tárgyak tulajdonságai alapján. Ha igazat mondok a tárgyakról zöld, ha téves állítást mondok, piros ceruzát kell emelni.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.3 Különbségek keresése: méretük, anyaguk, felhasználhatóságuk, csomagolásuk, stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.4 Hasonlóságok keresése: méretük, anyaguk, felhasználhatóságuk, stb. A cél, hogy a gyerekek megtalálják, mindegyik tárgy kapcsolatban áll a tízzel</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>II. Tárgyak számlálása csoportban szervezett egyéni munkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: vászonzsák a csoportok száma szerint, minden zsákban: 10 elemből álló torony, 8 db gyufa összegumizva, 8 db gomb bezacskózva 8 db gyöngy felfűzve, 8 db színes pálcika összegumizva</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.1 Kakukktojás keresése: minden csoport kap egy vászonzsákot, melyben megszámlálandó tárgyak vannak. Mindenből ugyanannyit találnak a gyerekek, kivéve egy dologból, melyből 10 van, ez a kakukktojás, amit le kell rajzolni.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>III. Több, kevesebb, ugyanannyi:</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: minden gyereknek 3 db postit lap, babszemek</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.1 Postit lapra ugyanannyi babszemet raknak, mint amennyi elemből állt a torony (10) az előző feladatban</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.2 Jobbra rakjanak a tíznél többet: a gyerekek megoldásai különbözőek lesznek. Érdemes megbeszélni, hogy miért.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.3 Balra rakjanak tíznél kevesebbet: a gyerekek megoldásai itt is különbözőek lesznek. Érdemes megkeresni a legkisebb számot, ami igazzá teszi a relációt.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>IV. Interaktív tananyag: Matematika 1. osztály – Szilágyiné Oravecz Márta /Balázs-Diák Kft. 4. fejezet: Hozzáadjuk, elvesszük</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2. óra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: Gyorsolvasási gyakorlatok. A 10 bontásai: bontás kétfelé, háromfelé </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: megfigyelő-képesség fejlesztése, figyelem és koncentráció fejlesztése, számolási készség fejlesztése</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>I. Gyorsolvasási gyakorlatok a tankönyvből frontális osztálymunkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.1 Képek megnevezése</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.2 Irányok, tájékozódás gyakorlása: Milyen tárgyat látsz a második sor, harmadik képén? A harmadik oszlop első képén? Lépj az első képről lefelé kettőt, azután jobbra hármat, azután balra egyet! Milyen tárgyat látsz? Stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.3 Gyorsolvasás: Miből mennyit látsz a képen? Olvass a képről számtannyelven! A leolvasás tempója fokozható.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>II. A 10 bontása kétfelé és háromfelé frontális osztálymunkában, párban és egyéni munkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: 3 db hullahopp karika, minden gyereknek 2 db postit lap, babok</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.1 A tíz kétfelé bontott alakjainak leolvasása gyerekekről: 10 kisgyerek különböző módon áll be két hullahopp karikába</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.2 A tíz kétfelé bontott alakjainak leolvasása babszemekről: 10 babszemet szétosztanak a gyerekek két postit lapon. Párban dolgoznak, felváltva olvasnak a kirakásokról.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.3 A tíz háromfelé bontott alakjainak leolvasása gyerekekről: 10 kisgyerek különböző módon áll be három hullahopp karikába.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.4 A tíz háromfelé bontott alakjainak leolvasása babszemekről: 10 babszemet szétosztanak a gyerekek három postit lapon. Párban dolgoznak, felváltva olvasnak a kirakásokról.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>III. Interaktív tananyag: Matematika 1. osztály – Szilágyiné Oravecz Márta /Balázs-Diák Kft. 3. fejezet: A számok bontott alakjai (1,2,3,8,9)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Megjegyzés: A bontásokat fokozatosan, fejből is megtanulják a gyerekek.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>3. óra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: A 10 vizsgálata: lépések a számegyenesen, a 10 szőnyegezése</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: megfigyelő-képesség fejlesztése, tájékozódás síkban, figyelem és koncentráció fejlesztése, emlékezet</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>I. Számegyenes használata frontális osztálymunkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: postit lapok </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.1. Számegyenes készítése postit lapokból a földön, lépésekkel mérve, 0-11-ig</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.2. Tájékozódás a számegyenesen: Hányat kell lépnem, hogy a 3-ról az 5-re érjek? Stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.3 Számszomszédok leolvasása: Kik laknak a 8 mellett? Ki lakik a 4 és a 6 között? Stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>II. Szőnyegezés rudakkal</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.1 A narancssárga rúd szőnyegezése</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.2 A bontott alakok leolvasása a kirakásokról. Lehet versenyt rendezni, ki tud adott idő alatt többet kirakni.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> 4. óra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: A 0 és a 10 vázolása, írása</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: figyelem, koncentráció, formafelismerés, finommotorika, tájékozódás papíron, füzetben</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>I. A 0 és a 10 vázolása egyéni munkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.1 Vázolás morzsába: tálcára morzsát szórunk, amelybe a gyerekek ujjal vázolják a számokat a tanító bemutatása után. Jó tanács! Ha a morzsába levendulát szórtok, nem megy bele moly.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.2 Vázolás 4 részre hajtott írólapra: négy egyenlő részre hajtva a lapot, nagyméretű téglalapokba vázolhatnak a gyerekek. A méretet fokozatosan csökkenthetjük további hajtogatásokkal.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.3 Vázolás 8 részre hajtott írólapra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>II. A 0 és a 10 írása négyzetrácsos füzetbe</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>III. Interaktív tananyag: Matematika 1. osztály– Szilágyiné Oravecz Márta /Balázs-Diák Kft. 3. fejezet: Megjegyzem a számok képét (1-9)</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>5. óra</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Téma: A 10 vizsgálata: összegalakok és bontott alakok leolvasása</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Fejlesztési területek: megfigyelő-képesség, számolási készség, szókincs, kifejezőképesség</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>I. Boltos játék frontális osztálymunkában</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>Eszközök: bolti áruk pl.: kekszes doboz, tejes doboz, pudingos tasak, sajtos dobozok, stb., játékórák</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.1 Az óra helyes leolvasása: a boltos játék mindig a nyitva tartás megbeszélésével kezdődik. Ez jó alkalom az óra leolvasásának gyakorlására. Játékórát használunk.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.2 Ismerkedés a bolt termékeivel: megnevezzük a bolt termékeit, nevet adunk a boltnak. Tehetünk az árukészletbe kakukktojást, pl.: az élelmiszerek közé mosószert, vagy írószert.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.3 Nyitott mondatok befejezése: állításokat fogalmazunk meg a bolt termékeiről, de a mondat vége nyitva marad. A gyerekeknek kell befejezni. Pl.: Van köztük… Nincs köztük… A szóbeli nyitott mondatok befejezése megalapozza a későbbi matematikai nyitott mondatok megoldását. Fejleszti a szókincset és a kifejezőképességet. Segít a fogalomalkotásban.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>1.4 Igaz-hamis játék: ha igazat mondok a boltról zöld, ha téves állítást mondok, piros ceruzát kell emelni</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>II. Összegalakok előállítása játékpénzzel</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>2.1 Összegalakok leolvasása, kirakása: a gyerekek szívesen játszanak játékpénzzel. Használjuk ki! Megadhatjuk a vásárolható tételek számát, pl.: 2 dolgot vehetsz! Vagy megadhatjuk a vásárlási keretet, pl.: Vásároljatok a boltban 10 petákból! Olvassák le az összegalakokat és bontott alakokat!</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>III. A 10 bontása</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>5.1 Játék az ujjakkal: párban játszható játék. Az egyik gyerek háttal áll a másiknak, aki 10 ujjából néhányat megfog, majd megkérdezi: Hány ujjadat fogom, és hányat nem fogok?</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>IV. Grafikon leolvasása: grafikon leolvasást szinte minden témában becsempészhetünk az órába. Szavazzanak a gyerekeket, hogy melyik feladat tetszet a legjobban. A szavazatukat leadhatják táblára ragasztott korong formájában, építőkockák, vagy dobozok egymásra rakásával, stb.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>[[/*]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>[[/*]]</div></td></tr>
</table>Hittighttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&diff=2429&oldid=prevKivovics at 2012. augusztus 14., 17:462012-08-14T17:46:39Z<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2012. augusztus 14., 17:46 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">153. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">153. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>a másik nyíláson, lent 5 jön ki. Fordítva a gép a bedobott ötöt két számra</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>a másik nyíláson, lent 5 jön ki. Fordítva a gép a bedobott ötöt két számra</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>bontja, a 3-ra és a 2-re. De bedobhatok egy-egy színes rudat a nyílásokon, s a</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>bontja, a 3-ra és a 2-re. De bedobhatok egy-egy színes rudat a nyílásokon, s a</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>gép a kettő közül a rövidebbet dobja ki, azaz a kisebbet választja. Több <del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">esetet</del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>gép a kettő közül a rövidebbet dobja ki, azaz a kisebbet választja. Több <ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">eset</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>megmutatása után a kisgyerek ráismer a szabályra.</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>megmutatása után a kisgyerek ráismer a szabályra.</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
</table>Kivovicshttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&diff=164&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:03Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Matematika/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/Tematikus_tervez%C3%A9s&diff=163&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p>[[Image:cikk_68_image001.jpg]]</p><br />
<br />
<p>Az alábbiakban egy <span class=dvv>első osztály</span>os<br />
tantervi témának <span class=dvv>- számtulajdonságok vizsgálata témán belül a<br />
páros-páratlan fogalma </span>- egyfajta feldolgozási lehetőségét mutatjuk be.<br />
A feldolgozáshoz <span class=dvv>munkalapokat</span> mellékelünk. Ez a téma<br />
március, április táján kerül feldolgozásra.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Különböző számtulajdonságot vizsgálunk: </span></p><br />
<br />
<p class=lista>számok nagysága, </p><br />
<br />
<p class=lista><span class=dvv>páros-páratlan fogalma, </span></p><br />
<br />
<p class=lista>számok kirakhatósága valahányasával, négyzetszámok, „lépcsős<br />
számok”, stb.</p><br />
<br />
<p class=lista>egyjegyű-kétjegyű számok, </p><br />
<br />
<p class=lista>számjegyek nagysága, alakulása műveletek elvégzése után</p><br />
<br />
<p>Tevékenységekkel, kirakásokkal, képolvasásokkal, rajzolással<br />
tehetjük szemléletessé a számtulajdonságokat. A tulajdonságok<br />
megtapasztalásakor egy-egy tulajdonsághoz hozzákeressük a rá jellemző számokat<br />
(a 20 körüli számkörben végzünk elsősorban megfigyeléseket). Most csak a<br />
páros-páratlan számtulajdonság feldolgozását emeljük ki.</p><br />
<br />
<h3>A témához kapcsolódó feladatok</h3><br />
<br />
<p><span class=dvv>39.munkalap: </span>Vágják ki a gyerekek a<br />
pénzeket és a négyzetlapokat. Ezek</p><br />
<br />
<p>hasznos eszközök, melyeket többször elővehetünk ennek a<br />
témakörnek a feldolgozása során. A pénzekkel, melyek lehetnek ‘Meseország”<br />
pénzei, kirakhatók a páros-páratlan számok, a 10-nél nagyobb számok, a csak<br />
5-sel kirakható számok, stb. Vásárlásokat játszhatunk. A gyerekek ezekkel a<br />
pénzekkel fizetnek. (Lásd az 50. munkalap kirakata)</p><br />
<br />
<p>A pénzekkel játszhatják a gyerekek a „Kettes, ötös játékot”,<br />
persze ezt számkártyákkal is lehet játszani. Sok kettes és ötös kell hozzá.<br />
Próbálják kirakni a számokat kettesekkel és ötösökkel. A 10-et két ötössel<br />
(5+5) vagy öt kettessel (2+2+2+2+2) könnyedén kirakja a kisgyerek. A 11 és 13<br />
kirakása már nem könnyű. Sok kisgyerek azt hiszi, hogy nem is lehetséges.<br />
Próbálkozzanak! Majd rájön, hogy 6+5 az 11, tehát három kettes és egy ötös<br />
kell. Vessük fel, vajon az összes szám kirakható? Előbb-utóbb rájönnek, ha az<br />
5-2-t visszakérek, megkapom a 3-at. Ha 5-b&otilde;l két kettest kérek vissza,<br />
az egyhez jutok. Adjunk a kezükbe sok 5-ös és 2-es számkártyát, kivonás és<br />
összeadás jeleket és próbáljuk összegyűjteni 1-t&otilde;l húszig az eseteket.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A négyzetlapokkal jól megjeleníthetők a<br />
lépcsős számok (a matematikában háromszögszámként szerepelnek):</span></p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image002.gif]]</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Megjeleníthetjük kirakással a<br />
négyzetszámokat is:</span></p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image003.gif]]</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image004.jpg]]</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>40-41. munkalap:</span> A munkalapok<br />
használata előtt különböző számú gyerekcsoportok kialakításával vizsgálják meg,<br />
hogy tudnak-e <span class=dvv>párosával sorakozni vagy két egyenlő számú<br />
csoportot alakítani</span>. 11 gyerek páratlan, mert sorakozáskor egy<br />
gyereknek nem jut pár. Azért is páratlan, mert a tornaversenyen az egyik<br />
csapatban eggyel több (vagy eggyel kevesebb) gyerek van.</p><br />
<br />
<p>A színes rudak közül a narancssárgát (a 10 cm-est) ki lehet<br />
rakni csupa 2 cm-es rózsaszín rúddal rakni, és két egyforma citromsárga rúddal<br />
(5-5 cm) is lemérhetem. A munkalapokon lévő vonalakat is e szerint vizsgálják.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image005.jpg]]</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image006.jpg]]</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>42.munkalap: </span>Korongokkal, fehér<br />
kockákkal, termésekkel, pénzérmékkel vizs-gálhatják a <span class=dvv>kettesével<br />
és a két egyforma csoportba</span>való kirakást. Az átrajzolás és az<br />
írásbeli lejegyzés ugyanennek a tevékenységnek az absztraktabb megjelenése. Sok<br />
tapasztalatot nyújtsunk a kisgyereknek a <span class=dvv>páros- páratlan<br />
számtulajdonság</span>gal kapcsolatban. </p><br />
<br />
<p>Szervezhetünk olyan tevékenységeket is, ahol a páros és<br />
páratlan számú darabokat tükörrel nézegetjük. A 3 gomb páratlan számú. Mellé<br />
téve a tükröt, 6 gombot látunk, ami páros szám lesz. A 8 gomb kétszerese 16<br />
gomb lesz, a 8 páros tulajdonsága a kétszerezéskor is megmarad. Sok-sok<br />
tükrözés után jönnek rá a gyerekek, hogy tükörrel csak páros számokat tudnak<br />
előállítani.</p><br />
<br />
<p>Vizsgálják meg azt is, hogy mi történik, ha páros számhoz<br />
páratlant (vagy fordítva) adunk vagy, ha páratlant veszünk el. Gyerekcsoportok<br />
„összevonásával”, „szétválasztásával” ez nagyon jól szemléltethető. (Például,<br />
ha az egyik padsorban páros számú gyerek ül, a másikban páratlan és a két<br />
csoportot összetereljük, a gyerekek megfigyelhetik, hogy a keletkezett új<br />
csoport páratlan létszámú lesz. Ha a páros létszámú osztályból kiválasztunk egy<br />
páratlan létszámú kisebb csoportot, vajon a helyükön maradók páros vagy<br />
páratlan létszámúak lesznek?</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A 43. munkalap</span> is megerősíti a fenti<br />
gondolatokat. Az egyforma számú ujjaimat, amit <span class=dvv>szimmetrikus<br />
mozgás</span>sal mutatunk, összeadva páros számokat kapunk, és egyik felét<br />
elvéve (hátunk mögé dugva) ismét az egy kézzel mutatott számot kapjuk.</p><br />
<br />
<p>Amint változtatunk a szimmetrián, egyik kézzel eggyel többet<br />
mutatva, máris páratlan számot kapunk.</p><br />
<br />
<p>Később számolási eljárást is kapcsolunk ehhez a<br />
tevékenységhez. (Ha 7+7=14, akkor 7+8 eggyel több lesz.)</p><br />
<br />
<p>Kicsit szokatlan, de nagyon szemléletes, hogy a lábakon lévő<br />
ujjainkat is bevonjuk a számolásba. Az ötnél nagyobb számokat egy-egy oldalon<br />
tudjuk mutatni úgy, hogy a jobb láb 5 ujja és a jobb kéz 1 ujja jeleníti meg a<br />
6-ot. „Összeszámoláskor viszont először a lábak 5-5-jét számoljuk, majd az 1-1<br />
ujjat, mert így könnyebb.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image007.jpg]]</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>44.munkalap:</span> Ezeken a<br />
gyorsolvasási lapokon ellenőrizhetjük, hogy a gyerekek</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>felismerik-e a párosságot</span>,<br />
felhasználják-e a szerzett matematikai tapasztalataikat. A képek számossága<br />
szándékosan húszon felüli. Azt akarjuk, hogy ne számlálgassanak, hanem ismerjék<br />
fel a kettesével kirakást, a tükörképet, az egyenlő csoportokat, a pároshoz<br />
páratlan hozzáadását. Ilyen feladatot megoldhatnak még a táblára, vagy<br />
írásvetítőre kirakott képen is. Rajzolhat ilyet a tanító sokat.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image008.jpg]]</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>45 A és B munkalapok</span> : a munkalapokon<br />
lévő „géppel „ is játszhatnak. Számokat dobok be a gépbe, a gép a párosokat és<br />
a páratlanokat különválogatja.</p><br />
<br />
<p>A gép rajzát sokszorosítjuk és a gyerek a<br />
számkártyáival kirakhatja, hogy ha bedobom az 5-öt, 7-et 8-at, a gép alul<br />
egyik nyíláson az 5-öt és a 7-et adja ki, a másikon a 8-at.</p><br />
<br />
<p>A gépeket egész évben használhatjuk. Kapcsolatok,<br />
kérdés-felelet játékok, szabályok, műveletek végzése, műveletek megfordítása,<br />
nyitott mondatok alkotása, mindezek gyakorolhatók vele.</p><br />
<br />
<p>Az egyszerűbb gépnek (45/A) egy bemenő nyílása van. A gép<br />
fordítva működik, ha megfordítom a lapot. A +-ból - lesz, a kisebbítésből<br />
nagyobbítás és így tovább. Például kis logikai lapot dobok be és a gép<br />
ugyanolyat, de nagyot ad ki. A szabály: a gép nagyobbít. Ha megfordítom a<br />
gépet, a nagy helyett kicsi jön ki, tehát a gép kisebbít. A gép szabálya lehet<br />
még, hogy valamennyit bedobok, és valamennyivel több jön ki. De játszhatunk úgy<br />
is, hogy kevesebbet ad, mint amennyit bedobtunk. Sokfélét kitalálhat a tanító.</p><br />
<br />
<p>A másik gép két bemenő nyílású és egy kimenő nyílású (45/B).<br />
Ez a gép is megfordítható. Például bedobok 3 korongot az egyik és két korongot<br />
a másik nyíláson, lent 5 jön ki. Fordítva a gép a bedobott ötöt két számra<br />
bontja, a 3-ra és a 2-re. De bedobhatok egy-egy színes rudat a nyílásokon, s a<br />
gép a kettő közül a rövidebbet dobja ki, azaz a kisebbet választja. Több esetet<br />
megmutatása után a kisgyerek ráismer a szabályra.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_68_image009.jpg]]</p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>Admin