Matematika/Hozzárendelhető segédletek/Óraleírás

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
('''I. Leszámlálások, csoportosítva számlálások. Pótlások valamennyire, kerek tízesre, kerek százasra''')
('''II. Összegek, különbségek eredményének megbecsülése összehasonlítással, okoskodással''')
345. sor: 345. sor:
-
Kisebb, nagyobb vagy egyenlő? Okoskodással döntsük el! (közösen)
+
'''Kisebb, nagyobb vagy egyenlő?''' Okoskodással döntsük el!
-
a) 435+120 … 430+125 598-140…600-140
+
-
582+714… 583+712 872-298…872-300 számkártyákon
+
-
b) Tankönyv 13/43, b feladatának megoldása önállóan
+
a)
 +
435+120 … 430+125
 +
 +
582+714… 583+712
-
c) Szöveges feladat megoldása
+
872-298…872-300
 +
 
 +
598-140…600-140
 +
 +
 
 +
b) A tankönyvi feladatban a gyerekek különbségalakokat hasonlítanak össze arra törekedve, hogy a különbség kiszámítása nélkül tudják eldönteni, hogy melyik alak a nagyobb. A megbeszéléskor okoskodásukat kell szavakba önteniük. Tankönyv 13/43, b feladatának megoldása önállóan.
 +
 
 +
c) Hasonló problémát oldanak meg a következő szöveges feladattal is.Szöveges feladat megoldása
Tankönyv 13/44.
Tankönyv 13/44.
-
P= Zs (ugyanannyi pénzük van.
+
P=Zs (ugyanannyi pénzük van.
P-743 ‹ Zs-689
P-743 ‹ Zs-689

2008. augusztus 6., 09:59 változat

Image:cikk_69_image001.jpg

Tartalomjegyzék

Grafikonok körülöttünk

- óraleírás -

Téma: Statisztika

Ta: Adatgyûjtés, adatleolvasás. Grafikonkezelés: értelmezés, létrehozás, leolvasás, következtetés

Egyszerû és tárgygrafikonok felismerése, értelmezése, adatleolvasás

Nézz körül a táblán és az asztalomon! Melyik tárgy vagy kép lehet grafikon?

A gyerekek színes tollakat, egy tálca kakaó és tejet, füzetcsomagot és grafikonokat látnak.

A, Színes tollak:

Milyen tollakat látsz? (zselés tollak)

Melyiket használták többet?  Melyiket kevesebbet?

Honnan tudod?

Melyik lehet a kedvenc színe a tulajdonosának?

Mondj még igaz állítást a tollakról!

B, Kakaó és tej:

A 3. osztály ízlése szerint rendelt tízórait.

Melyik ital népszerûbb? Honnan tudod?

Mondj még igaz állítást róla! (Hányszor annyian szeretik... ?)

Nézelõdj tovább! Mi a témája a többi grafikonnak?

Melyik grafikon szólhat a mi osztályunkról?

C, Füzetkupac: Ez a mi osztályunk füzetcsomagja.

Figyeld meg, hogyan állnak a füzetek!

Vajon mely szempont szerint rendezhettem el így?

(Eszükbe juthat sokféle szempont: Ki hány zöldpontot kapott? Hiba-szám szerinti rendezés. Külalak szerinti rendezés, stb. A rendezőelv a zöld pontok száma.)

Hány gyerek kapott 1 zöld pontot?

Hány gyerek kapott 2 zöld pontot?

Hányan kaptak 3 zöld pontot?

C, Tollbamondás értékelése A táblán grafikon látható.

Miféle adatokat rögzít ez a grafikon?

Ábraértelmezés- cím: A hibák száma - Mit jelent ez?

Hány hibátlan munka van? Honnan lehet ezt leolvasni?

(vonalzó  segítségével tudnak pontos adatot leolvasni.)

Döntsd el, hogy a mi osztályunkról szól vagy nem! (25 adat van, mi 25-en vagyunk.  Tehát szólhat rólunk. A gyerekek az adatok összesí-tésével tudják eldönteni, hogy róluk szól-e az ábrázolás. Így sem lehetünk teljesen bizonyosak, mert más osztályba is járhat 25 tanuló. Ezt feltétlenül tisztázni kell. )

Image:cikk_69_image002.jpg

D, Találsz még olyat, amelyik a mi osztályunkról szólhat?

Mivel érkezik iskolába? Értelmezés: Jármûvel vagy gyalog jön. Ha járművel jön, melyiken utazik? Hányan? Összesen hány adat van?

Image:cikk_69_image003.jpg

Egyszerû grafikon elõállítása

D, Kördiagram

Image:cikk_69_image004.jpg

Ez is grafikon. Vajon mit ábrázolhat? Nincs címe. Adjunk neki címet!

Hogyan készülhetett? Miről szólhat? A 3.osztályban arra voltak kíváncsiak a gyerekek, hogy ki melyik tantárgyat szereti jobban. Le tudod olvasni, hányan szeretik a matematikát? Közelítő pontossággal sem?

(A grafikon szélén megtalálhatják az értelmezéshez szükséges támpontot. Olvassák le! Foglalják szavakba! Feltétlenül érdemes beszélni arról is, hogy nem tudjuk, hányan nyilatkoztak. Legfeljebb a törtek tanulásakor megszerzett fogalmaink felhasználásával tudunk leolvasni ilyeneket: a gyerekeknek kevesebb, mint a fele szereti a magyart.)

Minden gyereknek adok egy körcikket.

Ki tudna feladatot adni a többieknek?

(Alkalmat adunk arra, hogy akinek ötlete van a probléma megoldására, előhozakodhasson vele. Ha senki sem vállalja, mi adjuk a feladatot. Rendszerint van olyan tanuló, aki gyakorlatiasabb szemléletű, s rájön, hogy a körcikkekből kör állítható össze. Más a színezésre érezhet rá.)

Akinek a matematika a kedvenc tantárgya piros ceruzával színezze ki a tortaszeletet!

Aki a magyart szereti a legjobban, az kékre színezze a körcikket!

A sárga a környezetismeret tantárgy színe.

Csak egyféle színt használhatsz! Kedvenc csak egy van.(Fontos kikötés! Értelemzavaró hibákat küszöbölhetünk ki vele. Később, a grafikon elkészülte után megbeszélhetjük, hogy miért volt fontos ezt kimondani.)

Hogyan lesz ebből a sok körcikkből grafikon, mégpedig kör alakú?

Milyen sorrendben tegyük egymás mellé a tortaszeleteket? Össze-vissza? Színenként?

A körcikkek összerakásával kialakítjuk a kördiagramot.

Image:cikk_69_image005.jpg

Mit tudsz leolvasni róla?

Szólhat-e a táblai a mi osztályunkról? Tudjuk, hogy ott hányan szavaztak? Miért nem? Nálunk hányan szavaztak? Látjuk ezt valahonnan

Összetett grafikon leolvasása (gyerekcsoport felállításával)

Álljanak ide egymás mögé azok, akik a vanília fagyit szeretik. Ide pedig azok, akik a csokit. A harmadik sor a málna fagyié legyen! (Három rajzolt fagylalttölcsért adok a sor elején állóknak)

Hányan szeretik az egyiket, hányan a másikat?

Meg tudod mondani, hogy a lányok között melyik fagyi a kedveltebb?

Honnan tudod? Mit látsz?

Jegyezzük táblára az adatokat!

Image:cikk_69_image006.gif</span>

Ábrázold valami módon az adatokat! Kirakhatod tárgyakkal, le is rajzolhatod.

Megnézzük egymás munkáját. Magyarázd el! (A gyerekek sokféleképpen ábrázolhatják az adatokat. A legérdekesebb probléma az összes  adat megosztása fiú-lány szerint. Kirakhatják korongokkal, kikötve, hogy melyik szín jelenti a fiúkat, s a másik a szín pedig a lányokat. De használhatnak kétféle  rudat is. Rajzzal is ábrázolhatják: gyerekfejeket rajzolva, s a  haj hosszúsága mutatja a fiúkat,  lányokat.)

Házi feladat: Egy grafikont kapnak a gyerekek, mely iskolánk tanulóiról szól. Tanulmányozzák! Próbálják megérteni! Írjanak róla néhány igaz állítást!

Ha tudsz számokat is olvass le róla!

Image:cikk_69_image007.jpg

Gyűjts a következő órára érdekes grafikonokat! Ragaszd be a füzetedbe!


Műveletek az ezres számkörben. Számolást könnyítő eljárások

- 4. osztályban év eleji ismétlés idején -

I. Leszámlálások, csoportosítva számlálások. Pótlások valamennyire, kerek tízesre, kerek százasra

1. Tárgyakkal

Pistike óvodás. Valahány szem Raphaello-t kivett az ajándéknak szánt dobozból. Szeretné visszatenni egy másik dobozból, de nem tudja.

a.Hány szem volt benne? Figyeld meg jól a doboz bonbont! Van valami ötleted, hogyan lehetne gyorsan megmondani egyenként való megszámlálás nélkül?

(Eleinte 4x4-esnek látszik az alsó sor, de valójában belül nincsenek csokik; a sarkokon van 4 szem, s köztük 2-2 szem, azaz 12 szemnek van hely. A második sor 3x3-asnak látszik, de valójában belül nincsenek csokik; a sarkokon van 4 szem, s köztük 1-1 szem, azaz 8 szem fér el A harmadikban 4 hely van, s fölül a csúcson 1 csoki számára van hely. 12+8+4+1=25 szem csoki volt a dobozban.

b.Most mennyi van benne? 22 szem.

c.Mennyit kell visszatenni, hogy újra tele legyen a doboz? 3 szem kell még.



















































2. Pótlások valamennyire, kerek tízesre, kerek százasra

Kép:Pótlás5.jpeg

Mennyivel kell kipótolni, hogy tíz legyen? Számtannyelven is mondd el!

Tojástartóban kilenc tojás és egy üres hely : 9+1=10 A patronos dobozban 8 patron van, kettő hiányzik: 8+2=10

Mennyivel kell kipótolni, hogy kerek tízes legyen? Számtannyelven is mondd el! Számológépen 29 golyóhoz egy golyót kell húzni, hogy harminc legyen: 29+1=30 Hasonlóképpen a lila számológépen hetvennyolchoz kettőt kell tenni, hogy nyolcvan legyen:78+2=80

Mennyivel kell kipótolni, hogy száz legyen? Számtannyelven is mondd el! 78+22=100

3. Kerek tízesekre kiegészítés

Munkafüzet 10/1 a, b feladatának megoldása önállóan: "Egy tyúkfarmon több helyről gyűjtötték össze a tojásokat. A kosarakban 27, 48, 26, 52, 14, 35, 63, 21 éa 79 tojást hoztak. Azonnal tízes dobozokban akarják tennei őket.

a) Mely kosarakat párosíthatják, hogy megteljenek a dobozok? Két szám összege kerek szám:

27+...=...

48+...=...

26+...=...

...+...=...

b)Melyik háromból tudnak megtölteni valahány dobozt?

27+48+...=...

...+...+...=...

Ellenőrzés közös megbeszéléssel.

II. Összegek, különbségek eredményének megbecsülése összehasonlítással, okoskodással

Kisebb, nagyobb vagy egyenlő? Okoskodással döntsük el!

a) 435+120 … 430+125

582+714… 583+712

872-298…872-300

598-140…600-140


b) A tankönyvi feladatban a gyerekek különbségalakokat hasonlítanak össze arra törekedve, hogy a különbség kiszámítása nélkül tudják eldönteni, hogy melyik alak a nagyobb. A megbeszéléskor okoskodásukat kell szavakba önteniük. Tankönyv 13/43, b feladatának megoldása önállóan.

c) Hasonló problémát oldanak meg a következő szöveges feladattal is.Szöveges feladat megoldása Tankönyv 13/44.


P=Zs (ugyanannyi pénzük van.

P-743 ‹ Zs-689

P-Zs= a maradékok közti különbség

743

         -689
             54          54 Ft-tal maradt több pénze Zsófinak.






A laphoz nem tartoznak aloldalak.