Magyar nyelv és irodalom – olvasás - 3. osztály

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség '''Célok és feladatok:''' *szövegelemző műveletek gyakorlása; *szövegösszefüggések me...”)
28. sor: 28. sor:
*Milyen hangulatot áraszt a kép?
*Milyen hangulatot áraszt a kép?
-
Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
+
*Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
*Mitől mozgalmas?
*Mitől mozgalmas?
38. sor: 38. sor:
*Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?
*Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?
-
II. Az olvasmány feldolgozása
+
II. '''Az olvasmány feldolgozása'''
 +
 
1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása.
1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása.
 +
2. Vélemények meghallgatása:
2. Vélemények meghallgatása:
-
Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál?
+
Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés.
-
Beszélgetés.
+
 
3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás.
3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás.
-
Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a
+
Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok?
-
magyarok?
+
 
4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések:
4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések:
Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé?
Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé?
 +
Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére?
Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére?
 +
Miért hordozták körül a véres kardot?
Miért hordozták körül a véres kardot?
 +
Kit vártak a király hívei segítő csapatként?
Kit vártak a király hívei segítő csapatként?
 +
Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele?
Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele?
 +
Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba?
Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba?
 +
5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.
5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:
 +
a) Szituációs gyakorlat:
a) Szituációs gyakorlat:
-
„Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.”
+
„Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.”
-
Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a
+
Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a király párbeszéde, esetleg vitája a
-
király párbeszéde, esetleg vitája a
+
támadásról.
támadásról.
-
b) Fegyverek és harci eszközök a csatában.
+
 
-
Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a
+
b) Fegyverek és harci eszközök a csatában.
-
törökök? - gyűjtőmunka
+
 
 +
Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka
 +
 
Felhasználható könyv:
Felhasználható könyv:
Képes történelem - A török Magyarországon
Képes történelem - A török Magyarországon
-
c) Belső monológ:
+
c) Belső monológ:
-
II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján.
+
-
Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott
+
II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott
magában?
magában?
-
d) A zene és a szöveg kapcsolata
+
-
/ Star Wars zenerészlet – készülődés és harc /
+
d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása.
-
Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész
+
-
választása.
+
e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán
-
e) Szulejmán kincsei Magyarországról.
+
-
Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán
+
Konstantinápolyba? Miért éppen azokat?
Konstantinápolyba? Miért éppen azokat?
-
f) A csoportok beszámolója.
+
 +
f) A csoportok beszámolója.
 +
 
 +
III. '''Szintézis'''
-
III. Szintézis
 
Az események kronológiai sorrendjének megállapítása.
Az események kronológiai sorrendjének megállapítása.
-
- Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az
+
 
-
út az ország belseje felé.
+
_Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé.
 +
 
- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak.
- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak.
 +
- A csata alig két óráig tartott.
- A csata alig két óráig tartott.
 +
- A Csele-patakba fulladt a fiatal király.
- A Csele-patakba fulladt a fiatal király.
 +
- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba.
- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba.
 +
IV. Házi feladat
IV. Házi feladat
-
Írjatok vázlatot az olvasmányhoz!
+
 
-
Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását!
+
Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!
-
Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!
+

2008. június 17., 11:56 változat

Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség

Célok és feladatok:

  • szövegelemző műveletek gyakorlása;
  • szövegösszefüggések megértetése;
  • szövegértési feladatok gyakorlása;
    • szóbeli kifejezőképesség fejlesztése.


I. A téma hangulati előkészítése

  • Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása.
  • Segítő kérdések:
  • Kiket látsz a képen?
  • Miért harcolnak?
  • Kik lehetnek?
  • Mi történhetett?
  • Milyen hangulatot áraszt a kép?
  • Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
  • Mitől mozgalmas?
  • Mitől nyugodt?
  • Mit sugallhat a kép?
  • Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?

II. Az olvasmány feldolgozása

1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása.

2. Vélemények meghallgatása: Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés.

3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok?

4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé?

Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére?

Miért hordozták körül a véres kardot?

Kit vártak a király hívei segítő csapatként?

Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele?

Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba?

5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.


6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:

a) Szituációs gyakorlat: „Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.” Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a király párbeszéde, esetleg vitája a támadásról.

b) Fegyverek és harci eszközök a csatában.

Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka

Felhasználható könyv: Képes történelem - A török Magyarországon c) Belső monológ:

II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott magában?

d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása.

e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán Konstantinápolyba? Miért éppen azokat?

f) A csoportok beszámolója.

III. Szintézis

Az események kronológiai sorrendjének megállapítása.

_Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé.

- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak.

- A csata alig két óráig tartott.

- A Csele-patakba fulladt a fiatal király.

- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba.

IV. Házi feladat

Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!