Magyar nyelv és irodalom – olvasás - 3. osztály
Az Alsós tanítói portálból
(Új oldal, tartalma: „Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség '''Célok és feladatok:''' *szövegelemző műveletek gyakorlása; *szövegösszefüggések me...”) |
|||
28. sor: | 28. sor: | ||
*Milyen hangulatot áraszt a kép? | *Milyen hangulatot áraszt a kép? | ||
- | Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő? | + | *Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő? |
*Mitől mozgalmas? | *Mitől mozgalmas? | ||
38. sor: | 38. sor: | ||
*Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz? | *Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz? | ||
- | II. Az olvasmány feldolgozása | + | II. '''Az olvasmány feldolgozása''' |
+ | |||
1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása. | 1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása. | ||
+ | |||
2. Vélemények meghallgatása: | 2. Vélemények meghallgatása: | ||
- | Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? | + | Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés. |
- | + | ||
3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. | 3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. | ||
- | Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a | + | Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok? |
- | magyarok? | + | |
4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: | 4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: | ||
Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé? | Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé? | ||
+ | |||
Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére? | Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére? | ||
+ | |||
Miért hordozták körül a véres kardot? | Miért hordozták körül a véres kardot? | ||
+ | |||
Kit vártak a király hívei segítő csapatként? | Kit vártak a király hívei segítő csapatként? | ||
+ | |||
Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele? | Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele? | ||
+ | |||
Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba? | Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba? | ||
+ | |||
5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján. | 5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján. | ||
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban: | 6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban: | ||
+ | |||
a) Szituációs gyakorlat: | a) Szituációs gyakorlat: | ||
- | + | „Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.” | |
- | + | Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a király párbeszéde, esetleg vitája a | |
- | + | ||
támadásról. | támadásról. | ||
- | + | ||
- | + | b) Fegyverek és harci eszközök a csatában. | |
- | törökök? - gyűjtőmunka | + | |
+ | Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka | ||
+ | |||
Felhasználható könyv: | Felhasználható könyv: | ||
Képes történelem - A török Magyarországon | Képes történelem - A török Magyarországon | ||
- | + | c) Belső monológ: | |
- | II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. | + | |
- | + | II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott | |
magában? | magában? | ||
- | d) A zene és a szöveg kapcsolata | + | |
- | + | d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása. | |
- | + | ||
- | választása. | + | e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán |
- | e) Szulejmán kincsei Magyarországról. | + | |
- | + | ||
Konstantinápolyba? Miért éppen azokat? | Konstantinápolyba? Miért éppen azokat? | ||
- | f) A csoportok beszámolója. | + | |
+ | f) A csoportok beszámolója. | ||
+ | |||
+ | III. '''Szintézis''' | ||
- | III. Szintézis | ||
Az események kronológiai sorrendjének megállapítása. | Az események kronológiai sorrendjének megállapítása. | ||
- | + | ||
- | út az ország belseje felé. | + | _Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé. |
+ | |||
- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak. | - A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak. | ||
+ | |||
- A csata alig két óráig tartott. | - A csata alig két óráig tartott. | ||
+ | |||
- A Csele-patakba fulladt a fiatal király. | - A Csele-patakba fulladt a fiatal király. | ||
+ | |||
- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba. | - Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba. | ||
+ | |||
IV. Házi feladat | IV. Házi feladat | ||
- | + | ||
- | + | Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba! | |
- | + |
2008. június 17., 11:56 változat
Témakör: Haza csak egy van Tananyag: Benedek Elek: a mohácsi vereség
Célok és feladatok:
- szövegelemző műveletek gyakorlása;
- szövegösszefüggések megértetése;
- szövegértési feladatok gyakorlása;
- szóbeli kifejezőképesség fejlesztése.
I. A téma hangulati előkészítése
- Guk Ede: Báthorit szabadítja Kinizsi a kenyérmezei csatában és Székely Bertalan: II. Lajos holttestének megtalálása című képek összehasonlítása.
- Segítő kérdések:
- Kiket látsz a képen?
- Miért harcolnak?
- Kik lehetnek?
- Mi történhetett?
- Milyen hangulatot áraszt a kép?
- Milyen színekkel fejezi ki a hangulatota festő?
- Mitől mozgalmas?
- Mitől nyugodt?
- Mit sugallhat a kép?
- Melyik kép kapcsolódhat a következő olvasmányhoz?
II. Az olvasmány feldolgozása
1. A mohácsi verség című olvasmány tanítói bemutatása.
2. Vélemények meghallgatása: Milyen érdekességet, esetleg furcsaságot hallottál? Beszélgetés.
3. Ismerkedés az olvasmánnyal: néma olvasás. Megfigyelési szempont: Miért szenvedtek vereséget a magyarok?
4. Elsődleges megértést vizsgáló kérdések: Miért nyílhatott meg az út az ország belseje felé?
Mit tettek a nemesek a szultán közeledésének hírére?
Miért hordozták körül a véres kardot?
Kit vártak a király hívei segítő csapatként?
Hol hagyták ott urukat a király testőrei, és mi történt vele?
Mivel vonult el Szulejmán Konstantinápolyba?
5. Szómagyarázatok megbeszélése a tankönyv alapján.
6. Másodlagos megértést elemző feladatok csoportokban:
a) Szituációs gyakorlat: „Egyesek azonban lekicsinyelték a török erejét.” Kontextus: a király fogadóterme; a nemesek és a király párbeszéde, esetleg vitája a támadásról.
b) Fegyverek és harci eszközök a csatában.
Milyen fegyvereket használtak a magyarok és a törökök? - gyűjtőmunka
Felhasználható könyv: Képes történelem - A török Magyarországon c) Belső monológ:
II. Lajos egyedül maradt a Csele-patak partján. Hogyan érezhette magát? Mit gondolhatott magában?
d) A zene és a szöveg kapcsolata / Star Wars zenerészlet – készülődés és harc / Az adott zenerészlethez megfelelő szövegrész választása.
e) Szulejmán kincsei Magyarországról. Gyűjtsétek össze mit vihetett magával Szulejmán Konstantinápolyba? Miért éppen azokat?
f) A csoportok beszámolója.
III. Szintézis
Az események kronológiai sorrendjének megállapítása.
_Nándorfehérvár elvesztése után megnyílt az út az út az ország belseje felé.
- A magyar nemesek lekicsinyelték a törökök erejét, és azonnali támadást tanácsoltak.
- A csata alig két óráig tartott.
- A Csele-patakba fulladt a fiatal király.
- Szulejmán rengeteg zsákmánnyal tért haza Konstantinápolyba.
IV. Házi feladat
Írjatok vázlatot az olvasmányhoz! Rajzoljátok le a magyarok megfutamodását! Szűkítsétek az olvasmányt öt mondatba!