http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&limit=500&action=history&feed=atom
Magyar nyelv és irodalom/Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához - Laptörténet
2024-03-28T09:26:01Z
Az oldal laptörténete a Alsós tanítói portál
MediaWiki 1.11.0
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=1395&oldid=prev
Hittig at 2008. január 10., 14:26
2008-01-10T14:26:47Z
<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. január 10., 14:26 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">222. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">222. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>használattal definiál, szósaláta, hangátvetések.</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>használattal definiál, szósaláta, hangátvetések.</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"><p class=normal>Szókincsvizsgálat </del>ajánlott képanyaga<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"></p></del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">[[Magyar nyelv és irodalom/Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához/A szókincsvizsgálat|szókincsvizsgálat </ins>ajánlott képanyaga<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">]]</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td></tr>
</table>
Hittig
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=1394&oldid=prev
Hittig at 2008. január 10., 14:22
2008-01-10T14:22:08Z
<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. január 10., 14:22 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">196. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">196. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Írás tempójának lassúsága</span>.</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>Írás tempójának lassúsága</span>.</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"><p class=idezet>Írásvizsgálat szövege<</del>/<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">p></del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">[[Magyar nyelv és irodalom</ins>/<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához/Az írásvizsgálat szövege|írásvizsgálat szövege]]</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td></tr>
</table>
Hittig
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=1393&oldid=prev
Hittig at 2008. január 10., 14:20
2008-01-10T14:20:36Z
<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. január 10., 14:20 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">177. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">177. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>több mint 20, a megértési hibaszám 5 v. 6 hibapont.</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>több mint 20, a megértési hibaszám 5 v. 6 hibapont.</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div>[[Magyar nyelv és irodalom/Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához/Az olvasásvizsgálat|<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">olvasás </del>vizsgáló lapok]]</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div>[[Magyar nyelv és irodalom/Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához/Az olvasásvizsgálat|<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">olvasást </ins>vizsgáló lapok]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
</table>
Hittig
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=1392&oldid=prev
Hittig at 2008. január 10., 14:19
2008-01-10T14:19:50Z
<p></p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2008. január 10., 14:19 változat</td>
</tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno">174. sor:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">174. sor:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>kiértékeljük. </p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>kiértékeljük. </p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"> Diszlexia </del>gyanús ha az összidő több mint 300 mp., az összhiba</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal> <ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">Diszlexia </ins>gyanús ha az összidő több mint 300 mp., az összhiba</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>több mint 20, a megértési hibaszám 5 v. 6 hibapont.</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div>több mint 20, a megértési hibaszám 5 v. 6 hibapont.</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div><del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;"><p class=idezet>Olvasási vizsgálólapok<</del>/<del style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">p></del></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div><ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">[[Magyar nyelv és irodalom</ins>/<ins style="color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;">Támasz/Logopédiai segítség a magyar tanításához/Az olvasásvizsgálat|olvasás vizsgáló lapok]]</ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>-</td><td style="background: #ffa; color:black; font-size: smaller;"><div> </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="background: #cfc; color:black; font-size: smaller;"><div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"><div><p class=normal>&nbsp;</p></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background: #eee; color:black; font-size: smaller;"></td></tr>
</table>
Hittig
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=582&oldid=prev
Admin: 1 revision(s)
2007-12-10T23:38:33Z
<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>
Admin
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g_a_magyar_tan%C3%ADt%C3%A1s%C3%A1hoz&diff=581&oldid=prev
Admin: Import a forrásból
2007-12-09T00:04:24Z
<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p class=normal>A tanulási zavarok hátterében legtöbbször a funkciók zavara,<br />
hiányos működése áll, s ez teljesítményproblémákhoz vezet. Ezek a tanulók<br />
lemaradnak a tanulásban és az iskolai követelményeknek nem, vagy nehezen tudnak<br />
megfelelni. A kezdeti teljesítményproblémákhoz magatartási zavarok is<br />
társulnak.</p><br />
<br />
<p class=normal>A tanulási nehézség egy olyan állapot, akiknél az intelligencia<br />
átlagos vagy azt meghaladó és jellemző, hogy a tanulás egy vagy több területén<br />
jelentős elmaradást mutatnak. Nem használható ez a fogalom azoknál a<br />
gyerekeknél, akiknek a nehézségei csupán a normális variációjának tekinthető. </p><br />
<br />
<p class=normal>A tanulási zavarokat elsősorban az olvasás, írás, helyesírás,<br />
számolás és a nyelv ismerete területén tudjuk tetten érni. </p><br />
<br />
<p class=normal>Az olvasási nehézség a tanulási nehézségek legismertebb és<br />
legtöbbet tanulmányozott formája. Olyan rendellenesség, amelyben a tanulásnak e<br />
sajátos területe érintett, de egyidejűleg más tanulási nehézségek is jelen<br />
lehetnek, pl. helyesírás, írás, beszéd. Az olvasási nehézségek diagnózisát az<br />
intelligencia és az olvasási képesség átfogó vizsgálata után lehet felállítani.<br />
Nagy jelentőséget tulajdonítanak egyes jellegzetes olvasási hibáknak, mint pl.<br />
a „b” és „d” betűk megkülönböztetése, a hangos olvasástól való tartózkodás stb.<br />
Ezeknek egymagukban nincs diagnosztikai értékük. Olykor a normális<br />
olvasástanulás részei. </p><br />
<br />
<p class=normal>Az olvasási nehézségeknek gyakori bizonyítékait látjuk. A<br />
legtöbb idézet adatok szerint gyakorisága 3-10% közé tehető. Az utóbbi időben<br />
azonban hajlamosak vagyunk minden tanulási nehézséget az olvasási zavarok ( <span class=dvv><br />
diszlexia</span>) számlájára írni. Az olvasási zavarokat élesen<br />
el kell választani a többi tanulási nehézségtől. Hiszen ha minden típusú<br />
tanulási nehézséget a diszlexia terápiájával szeretnénk kezelni, tévúton járunk.<br />
Már a helyesírási zavarok is merőben más kezelést igényelnek, mint az olvasási<br />
zavarok korrigálása. A tanulási zavarok tünetei olykor megtévesztők lehetnek.<br />
Ha az <span class=dvv>olvasás tanítása nem megfelelő</span> és e miatt<br />
alakul ki a nehézkes, akadozó olvasás, akkor az információszerzés egyik<br />
legfontosabb tényezője sérülhet. Ezeket a jelenségeket nevezzük <span class=dvv><br />
áldiszlexiának</span>. Tünetei igen hasonlóak a valódi olvasási<br />
zavarokhoz. Ugyanakkor az olvasási nehézségek kihatnak a többi területre is,<br />
hiszen a tanulási folyamatot lassítja, illetve akadályozza a nehézkes olvasás. </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>DISZLEXIA DEFINICIÓJA:</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexia viszonyfogalom: <span class=dvv>diszharmónia</span><br />
a gyermekkel szembeni jogos elvárások, az olvasás-írás <span class=dvv>tanítására<br />
szánt idő</span> és a <span class=dvv>gyakorlási mennyiség</span>, valamint<br />
az <span class=dvv>eredmény</span> között.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>DISZLEXIA TÜNETEI</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>I. az olvasás írásban fellépő tünetek</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Az olvasás hibái:</span> Betűtévesztések</p><br />
<br />
<p class=normal> Betűkihagyások és –betoldások</p><br />
<br />
<p class=normal> Szótagkihagyások és –betoldások</p><br />
<br />
<p class=normal> Reverzió</p><br />
<br />
<p class=normal> Rossz kombináció</p><br />
<br />
<p class=normal> Elővételezések</p><br />
<br />
<p class=normal> Perszeveráció</p><br />
<br />
<p class=normal> Szóroncsok</p><br />
<br />
<p class=normal> Ismétlések</p><br />
<br />
<p class=normal> A betűk összeolvasásának súlyos<br />
megkésése kezdőknél</p><br />
<br />
<p class=normal> A szó olvasásának megtagadása</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Az olvasás tempójának lassúsága</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az olvasás tempójának lassúsága két okból következhet be:</p><br />
<br />
<p class=normal>Általánosan lelassult pszichomotorium. Ilyenkor más<br />
cselekvéseket is lassan végez a gyermek.</p><br />
<br />
<p class=normal>Az olvasás követelményeinek megfelelni nem tudó rossz<br />
olvasástechnika.</p><br />
<br />
<p class=normal> </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>A szövegértés zavara</p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexiások gyakran a jó olvasástechnika mellett sem, vagy<br />
alig értik meg a szöveg tartalmát.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>II.A beszéd területén megnyilvánuló tünetek</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Sokuknál későn indul meg a beszéd, a diszlexiások 20-30%-a<br />
később kezd beszélni. </p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexiásoknak gyenge a szájtérben való tájékozódásuk, több<br />
közöttük pösze, vagy akit pöszeséggel kezeltek korábban. A pöszék 20%-a lesz<br />
diszlexiás.</p><br />
<br />
<p class=normal>Gyenge a szókincsük.<a href="mpcprghteter"></a> Kevés az aktívan használt szókészletük,<br />
szótalálási nehézségeik vannak. Ez az iskolai lecketanulást is nehezíti. </p><br />
<br />
<p class=normal>Szegényes mondatalkotás, mondataik rövidek, egyszerűek.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>III. A magatartásban megnyilvánuló tünetek</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexiások 90 % -ánál fordulnak elő magatartási zavarok. A<br />
gyermekek dekoncentráltak, fáradékonyak, teljesítményük változó. </p><br />
<br />
<p class=normal>A magatartási zavarok lehetnek elsődleges tünetek, amikor a<br />
gyermek adottságaiból következnek, és másodlagosak, amikor a sok kudarcélmény<br />
nyomán alakulnak ki.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>IV. Egyéb tünetek</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az esetek nagy részében fejletlen a ritmusérzék.</p><br />
<br />
<p class=normal>A gyermekek egy részénél dominancia zavarok állnak fenn.</p><br />
<br />
<p class=normal>Nehezen alakul ki a testséma.</p><br />
<br />
<p class=normal>Ügyetlenek a finommozgások.</p><br />
<br />
<p class=normal>Rossz a tájékozódás térben és időben.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>A DISZLEXIÁSOK PEDAGÓGIAI VIZSGÁLATA</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Olvasás vizsgálat</p><br />
<br />
<p class=normal>A mellékelt vizsgálati lapokon elolvastatjuk a gyermekkel a<br />
betűket, szavakat, fölé írjuk az eltévesztett betűket. Stopperrel mérjük az<br />
egyes részfeladatok idejét. </p><br />
<br />
<p class=normal>Értékelés: Összeadjuk az egyes feladatokban mért időt,<br />
összeadjuk az egyes feladatokban ejtett hibák számát. A szövegértés feladatait<br />
kiértékeljük. </p><br />
<br />
<p class=normal> Diszlexia gyanús ha az összidő több mint 300 mp., az összhiba<br />
több mint 20, a megértési hibaszám 5 v. 6 hibapont.</p><br />
<br />
<p class=idezet>Olvasási vizsgálólapok</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Írás vizsgálat</p><br />
<br />
<p class=dvv>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az írásvizsgálatot mindig diktálással végezzük. A tanulót nem<br />
engedjük radírozni, vagy átfirkálni a hibát. Ha javítani akar, a hibás szót<br />
tegye zárójelbe. </p><br />
<br />
<p class=normal>Az írás hibái: <span class=idezet>grafomotoros hibák</span>,<br />
görcsös ceruzafogás, nehézkes vonalvezetés. <span class=idezet>Betűtévesztések</span>:<br />
betűkihagyások- betoldások, szótagkihagyások- betoldások, reverziók. <span class=idezet><br />
Egybeírási és különírási hibák</span>. <span class=idezet>A<br />
tanuló nem tudja megjegyezni a diktált szöveget</span>. Kihagy vagy<br />
megváltoztat szavakat, mondatrészeket, megváltoztatja a szórendet. <span class=idezet><br />
Írás tempójának lassúsága</span>.</p><br />
<br />
<p class=idezet>Írásvizsgálat szövege</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Szókincs vizsgálat</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az aktív szókincset vizsgáljuk, harminc főnevet ábrázoló kép<br />
segítségével. 30 képet rakunk sorban a gyermekek elé. Először mi mondjuk el a<br />
képeket, majd a gyermekkel mondatjuk el a képeket. Háromszor mondatjuk el a<br />
gyermekekkel a szavakat. A három részidőt mérjük meg stopperral. </p><br />
<br />
<p class=normal>Értékelés: Összidő, amit a 3 részidő összeadásából kapunk,<br />
összhiba, amit a három elmondás hibaszámaiból kapunk. Megnyugtató, ha a<br />
részidők és a részhibaszámok mindvégig javuló tendenciát mutatnak. </p><br />
<br />
<p class=normal>Diszlexiára utaló jelek: hallási hasonlóság alapján elkövetett<br />
hibák, vizuális hasonlóság alapján elkövetett hibák, főfogalmon belül<br />
elkövetett cserék, képsorozaton kívüli szót használ, főfogalmat definiál,<br />
használattal definiál, szósaláta, hangátvetések.</p><br />
<br />
<p class=normal>Szókincsvizsgálat ajánlott képanyaga</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>A DISZLEXIÁSOK REEDUKÁCIÓJÁNAK ALAPELVEI</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Az aprólékosan felépített fokozatosság</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az általános iskola – támaszkodva a tanulók feltételezett<br />
átlagos vagy jó képességeire- nem vezeti végig a tanulókat valamely<br />
gondolatmenet minden egyes közbülső pontján, csak néhány lényegeset ragad ki<br />
belőle, feltételezve, hogy a tanuló a többit a saját gondolataival pótolja. Az<br />
olvasás-tanulás folyamán a nyelvileg jól fejlett tanuló venni tudja az<br />
akadályokat. A nyelvileg gyengén fejlett nem. Az ő számára kisebb<br />
lépcsőfokokat, aprólékos módszertani lépéseket kell beépítenünk, hogy<br />
elérhessük vele a tanítási célt.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>A betűtanításnál a hármas asszociáció követése</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A betűtanításnál nem a közismert kettős asszociációt alakítjuk<br />
ki a hang és az azt jelölő betű között, mint az általában szokás, hanem hármas<br />
asszociációt. E hármas asszociáció a hallott <span class=dvv>hang<br />
akusztikus képe, a betű vizuális képe, és a hang beszédmotoros emlékképe</span>.<br />
Ennek kialakításához rendszeresen, és tudatosan meg kell figyeltetnünk a<br />
tanulókkal az egyes beszédhangok kiejtése közben végzett artikulációs<br />
mozgásokat. Az ajak mozgásait, zöngés vagy zöngétlen hangot ejtünk, később a<br />
nyelv mozgásait. </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>A Ranschburg-féle homogén gátlás kialakulásának megelőzése</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A homogén gátlás azt jelenti, hogy az azonos ill. hasonló<br />
elemek gátolják a tanulás folyamatát. Nehezebben tanulhatók meg, könnyebben<br />
téveszthetők össze és könnyebben felejthetők el. A homogén gátlás kialakulását<br />
a betűtanítás megfelelő sorrendjével kerülhetjük el. Az egymáshoz vizuálisan vagy<br />
akusztikailag hasonló betűket kellő távolságban tanítjuk meg.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>A gondolkodás merevségének oldása</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexiás gyermekek között soknál számítani lehet a<br />
gondolkodás merevségére, rigiditására. A gondolkodása nem hajlékony, egyik<br />
tárgyról vagy gondolatmenetről nem tud könnyen egy másikra átváltani. </p><br />
<br />
<p class=normal>A sok egyforma gyakorlás lemerevíti a funkciót, a gyerek csak<br />
úgy tudja megoldani a feladatot, ahogy eddig tanultuk, gyakoroltuk. A több<br />
gyakorlást tehát sokoldalúan kell megoldani. </p><br />
<br />
<p class=normal>A diszlexiás gyermekek emlékezetébe engramként vésődik be a<br />
saját maga által ejtett hiba. Ezért a hibákat megelőzzük, ha már javításra<br />
kerül a sor, azt azonnal elvégezzük. </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=comments>Felhasznált irodalom: Meixner Ildikó A diszlexia prevenció,<br />
reedukáció módszere</p><br />
<br />
<p class=comments> </p><br />
<br />
<p class=comments> B.G. Gyógypedagógiai<br />
Tanárképző Főiskola Bp. 1998.</p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>
Admin