http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&action=history&feed=atomMagyar nyelv és irodalom/Támasz/A napközis tanulás/Tanulásirányítás/Kézség- és képességfejlesztés - Laptörténet2024-03-29T14:34:41ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&diff=542&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:30Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&diff=541&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p class=normal>A <span class=dvv>fejlesztő munka</span>, a korrekció<br />
lényege nem más, mint <span class=dvv>egyéni törődés a rászorulókkal</span>.<br />
A segítségnyújtáshoz előbb fel kell derítenünk a tanulási problémák okait. A<br />
tanítóval közösen konkrét szempontok szerinti megfigyeléssel próbáljuk meg<br />
kideríteni a probléma eredetét, okait. Természetesen súlyosabb esetben<br />
szakember segítségét kérjük. (Logopédus, pszichológus.) Ezek után közösen<br />
kidolgozzuk a hiánypótló, felzárkóztató gyakorlatokat betartva a fokozatosság<br />
elvét és a speciális és komplex gyakorlás egymást kiegészítő használatát.<br />
Például speciális gyakorlattal fejlesztem az összeolvasás készségét, csak ezek<br />
után térek rá a tartalom elmondásának komplex gyakorlására. </p><br />
<br />
<p class=normal>Mindig csak rövidtávra, 1-2 hónapra tervezünk, hiszen minden<br />
kisgyerek más-más módon halad előre. Ezeket a tervezett gyakorlatokat<br />
rendszeresen kell végeznünk. Naponta, de lagalább heti 3 alkalommal, 3-5-10<br />
perces időtartammal. </p><br />
<br />
<p class=normal>Lehetséges a fejlesztés egyénileg is, de kiscsoportban is<br />
végezhetünk hatékony fejlesztést. Például harmadik osztály évelején, mikor a<br />
halmazállapotokról tanulnak, de van még néhány kisgyerek, akiknek továbbra is<br />
szükségük van a mindennapos gyakorlásra. Külön asztalhoz ültetjük őket és <span class=idezet><br />
az önálló tanulás</span> elején 5 percben gyakorolunk. A<br />
gyerekek természetesen nem tudják, hogy miért ülnek együtt.</p><br />
<br />
<p class=normal>Fontos a fejlesztés szempontjából a gyakoroltatás helye a<br />
napközis napirendben. Tanulási időben több helyen végezhetjük ezt a munkát,<br />
természetesen suttogva. <span class=idezet>Az önálló tanulás</span> elején,<br />
két tantárgy közé is elhelyezhetjük, mert a tevékenység váltás pihentet,<br />
valamint segíthet a következő lecke hibátlan elvégzésében. Végezhetjük még az<br />
ellenőrzés szakaszában, ha felelősök ellenőrzik a leckét. </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>A tervezett szabadidős tevékenységek is<br />
számtalan lehetőséget</span> nyújtanak. </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Fejletlen beszédkészség</span> esetén: a<br />
gyerekek tudatos beszéltetése, bábjátékba bevonása, illusztrációról szóbeli<br />
ismertetés kérése</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Fejletlen íráskészség</span> esetén:<br />
Finommozgást fejlesztő tevékenységek szervezése - agyagozás, gyöngyfűzés,<br />
mozaikkép készítés, papírvágás, gyurmázás.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Görcsös ceruzafogás</span> esetén:<br />
ecsetrajz, nagyméretű krétarajz készítése.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Gyenge szövegértés</span>ű gyermekkel<br />
rendszeres meseolvasás kapcsán elképzeltetjük a helyszínt, a szereplőket, az<br />
eseményt, és a kialakult belső képet, elmondatjuk vagy lerajzoltatjuk. Adhatunk<br />
olyan feladatot is, hogy érdekes cikket keressen újságokban, és arról számoljon<br />
be. Motivációs bázisnak is kiváló.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Önálló ismeretszerzés képességének<br />
fejlesztése</span> szellemi vetélkedőkkel és az ezekre való felkészüléssel<br />
történhet. Gyűjtőmunkát igénylő feladatokat adhatunk.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Látási emlékezet</span>re építés. kártyákra<br />
kerülnek betűk vagy szavak, ezeket rövid ideig megfigyeltetjük. Valamilyen<br />
szempont alapján kérjük a felidézést.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal><span class=dvv>Szövegértő képesség fejlesztése</span>: A<br />
szövegértés függ a megfigyelő-, lényeg-kiemelő-, emlékezőképesség minőségétől,<br />
valamint a szókincs nagyságától és a figyelemkoncentráció tartósságának<br />
mértékétől.</p><br />
<br />
<p class=dvv>Lényegkiemelő-képesség fejlesztése: </p><br />
<br />
<p class=lista>- tömörítés képességének fejlesztése</p><br />
<br />
<p class=lista>- szövegek értelmi tagolása (kulcsszavak)</p><br />
<br />
<p class=lista>- vázlatkészítés</p><br />
<br />
<p class=dvv>Megfigyelő-emlékezőképesség, szókincs, figyelem és gondolkodás<br />
fejlesztése:</p><br />
<br />
<p class=lista>- Füles rejtvényei, labirintus játékok, BOA feladatok,<br />
hibakereső feladványok, Dörmögőből szókereső játékok.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Szótag-játék: Hallott szavak szótagszámának lejegyzése.<br />
Elválasztási hibákat is korrigál.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Szórejtvény: Tanult tantárgyak tananyagából készítjük.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Különböző halmazok megfigyeltetése: Válogatás megadott<br />
szempont alapján, megfigyelési idő csökkentésével.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Ritmikai játékok: Ritmikus visszhang, ritmikus futótűz,<br />
ütemváltó játékok.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Kakukktojás játék: Oda nem illő szavak kiválogatása.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Szövegben való tájékozódást segítő gyakorlatok: Ismétlődő<br />
szavak keresése időre. Fontos adatok keresése időre. Válogató olvasás<br />
technikai, tartalmi, grammatikai, stiláris szempontok alapján.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A különböző készségek fejlesztése összetett feladat a magyar<br />
nyelv és irodalom tantárgy erre kiválóan alkalmas. A tananyag nagyon sokféle<br />
tevékenységet igényel, és ráadásul ezek nagy része alapkészség.<br />
Harmadik-negyedik osztályban ezt a tantárgyat használjuk a leggyakrabban<br />
sokféle <span class=idezet>tanulási technika</span> megtanítására.</p><br />
<br />
<p class=normal>A megfigyelő-képesség, a hallási és látási emlékezet, a<br />
gondolkodási képesség, a figyelem terjedelme és tartóssága is fejlődik a fenti<br />
gyakorlat típusokkal. </p><br />
<br />
<p class=normal>A hallási és látási emlékezet fejlesztését is sorolhatjuk a<br />
mindennapos általános fejlesztési feladatok sorába. A<br />
megfigyelő-emlékezőképesség fejlesztésére akkor van szükség, ha bármelyik<br />
tanulónál ilyen problémát észlelünk.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az ellenőrzés és önellenőrzés képességének fejlesztése<br />
kiemelkedő feladat, hiszen mindennap szüksége van a kisgyereknek házi feladatai<br />
elkészítésében ezeknek a képességeknek a mozgósítására.</p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin