http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/A_j%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&action=history&feed=atomMagyar nyelv és irodalom/Támasz/A napközis tanulás/A játék/Játékleírások - Laptörténet2024-03-29T05:34:55ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/A_j%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&diff=562&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:31Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_tanul%C3%A1s/A_j%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&diff=561&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><h3>Olvasás</h3><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>1.osztály</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Élő magnó</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: egész csoport</p><br />
<br />
<p class=normal>Egy már mindenki által ismert verset, mondókát, kiszámolót<br />
csoportban mondunk. A játékvezető előre megbeszélt kézmozgására hol halkítjuk,<br />
hol erősítjük a hangerőt.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: beszédtechnika javítására, hangerő<br />
szabályozásának gyakorlására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Tapsolj, dobbants!</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: egész osztály</p><br />
<br />
<p class=normal>Kiválasztunk két hangot. A játék könnyebbé tételéért fel is<br />
írhatjuk őket a táblára. A játékvezető mond egy szót. Ha a szóban ejti az egyik<br />
hangot, akkor a játékosok tapsolnak, ha a másik hangot, akkor dobbantanak, ha<br />
mind a kettőt, akkor egyszerre tapsolnak, dobbantanak. Ha egyik hang sem<br />
szerepel a szóban, akkor vigyázzba állnak. Aki téveszt, kiesik. Javaslat: a<br />
játékvezető előre megbeszélt jelére kell dobbantani, vagy tapsolni, hogy ne<br />
utánozzák egymást. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék variációi:</p><br />
<br />
<p class=normal>- Ha magánhangzót ejt a játékvezető, tapsolj, ha mássalhangzót,<br />
dobbants!</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: mgh., msh. Tudatosítására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal> - Ha j betűvel írjuk a szót, tapsolj, ha ly-nal dobbants!</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: helyesírás gyakorlására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- Ha hosszú magánhangzót hallasz, tapsolj, ha rövidet,<br />
dobbants, ha mindkettőt tapsolj, dobbants!</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- Ha írásban kisbetűvel kezdem a szót, tapsolj, ha nagybetűvel<br />
dobbants!</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: tulajdonnevek helyesírásának tudatosítására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- Kiválasztunk egy tetszőleges hangot (könnyítésül A betűjelét<br />
fel is írom a táblára). Ha a játékvezető által kiejtett hang a betűrendben<br />
választott hang után áll, tapsolj, ha előtte, dobbants! Pl: s a választott<br />
hang, &quot;a&quot; hangnál dobbant, &quot;t&quot; hangnál tapsol.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: betűrend gyakorlására</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék sokféle szempont alapján variálható.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Memória</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: egész osztály</p><br />
<br />
<p class=normal>Nyolc darab kék színű kártyára egy-egy kisbetűt, nyolc darab<br />
zöld színű kártyára a nagybetűs párjukat írom föl, majd négy oszlopban, négy<br />
sorban helyezem el a táblán. Feladat a memória játék szabályainak megfelelően,<br />
megkeresni a párokat. Az azonos színű kártyák azonos oszlopba kerüljenek!</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>- Az azonos betűelemeket kell megtalálni.</p><br />
<br />
<p class=normal>- Betűk helyett szavakat írok a kártyákra. A játék menete<br />
mindkét esetben ugyanaz.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: vizuális emlékezet fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Néma gyereknek ....</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: egész osztály</p><br />
<br />
<p class=normal>A játékvezető úgy áll szemben a játékosokkal, hogy mindenki jól<br />
lássa a száját. Hang nélkül, lassan sorolja a gyerekek nevét, de nem néz rájuk.<br />
Aki le tudja olvasni a saját nevét, törökülésbe leül.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: vizuális észlelésére auditív segítség nélkül</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal> - Kiválasztunk egy párt. Az egyik gyerek némán mond egy szót<br />
vagy rövid mondatot, a párjának hangosan el kell ismételnie.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: vizuális észlelésére auditív ellenőrzés nélkül</p><br />
<br />
<p class=normal> </p><br />
<br />
<p class=normal>- Kiválasztunk egy párt. Az egyik játékosnak hang nélkül,<br />
gesztussal, mimikával kell megértetnie magát.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: metakommunikáció fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Névnapi ajándék</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>Kiválasztunk egy gyereket, akinek aznap van a névnapja vagy<br />
születésnapja. Képzeletben őt ajándékozzuk meg. Megbeszéljük, milyen ajándékot<br />
lehet adni. </p><br />
<br />
<p class=normal>Pl. - Csak egy bizonyos hanggal kezdődőt. </p><br />
<br />
<p class=normal>- Csak egy szótagból álló ajándékot,</p><br />
<br />
<p class=normal>- Csak ételt, csak papírból készült tárgyat. </p><br />
<br />
<p class=normal>- A betűrend sorrendjében következő hanggal kezdődő tárgyat.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Robotos </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma : max. 3 pár.</p><br />
<br />
<p class=normal>Három játékosnak bekötjük a szemét, ők lesznek a robotok.<br />
Párjuk, a mérnökök csak szóbeli utasításokkal irányíthatják a saját robotjukat<br />
úgy, hogy azok a terem egyik részéből egy másik részébe eljussanak. Nehezíthetjük<br />
a feladatot avval, hogy a pályán akadályokat helyezünk el. Először csak egy pár<br />
játsszon, majd emelhetjük a párok számát max. háromra. Fontos, hogy a robot jól<br />
ismerje, megkülönböztesse &quot;mérnöke&quot; hangját.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h3>Írás</h3><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>1.osztály</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Kukta játék</p><br />
<br />
<p class=normal>Ujj és kézizom lazító</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: egész osztály</p><br />
<br />
<p class=normal>Körben állunk. Képzeletben sütni fogunk. Megbeszéljük, hogy<br />
milyen sütit süssünk. Csak mozdulatokkal játsszuk el. Megmossuk a kezünket, és<br />
kötényt kötünk magunk elé. Addig - képzeletben a kismanó előkészíti nekünk a<br />
háztartási eszközöket. /a gyerekek felsorolják: nyújtódeszka, tepsi, sodrófa<br />
stb./ Milyen élelmiszert készítsen elő? /liszt, tojás, cukor, só,/ Mivel<br />
töltsük meg a süteményt? /évszaktól függően gyümölcs vagy közelgő ünnepekhez<br />
kapcsolódó töltelékek megnevezése/ Kiöntjük a lisztet és feltörjük a tojást,<br />
öntsünk a közepébe egy kis tejet! /két kezünk egyszerre mozog/ Gyúrjunk<br />
tésztát! /feszítés, lazítás/ Nyújtsd ki a tésztát, és szórd meg a<br />
töltelékkel! /csukló lazítása/ Csavard föl, és tedd a tepsire! Meggyújtom a<br />
sütőt. /csak felnőtt teheti, mert…/ Dörzsöld le az ujjaidról a ráragadt<br />
tésztát, és moss kezet! Vedd le a kötényedet! Most már elkezdhetjük a tanulást.<br />
A süteményünk a tanulás végére meg is sül.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: képzelet fejlesztésére, szógyűjtésre, kézizmok<br />
mozgásának erősítésére, fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Lépd le!</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>Előzetesen betűelemeket írok egy kartonra (később betűket). A<br />
játékosok egy sorban ülnek. Közülük egy gyerek kihúz egy kártyát, és a rajta<br />
lévő betűelemet /betűt/ lelépegeti. A többieknek azt kell ki találni, hogy<br />
milyen formát lépett le. Ha sokan játsszuk, le is rajzolhatják egy papírra.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: mozgás érzékelésének fejlesztésére, téri<br />
tájékozódás fejlesztésére </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Mi van hátamon?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges, de párosan játsszuk</p><br />
<br />
<p class=normal>A gyerekek párban állnak. Az elől álló behunyja a szemét. A<br />
hátsóknak kartonon mutatok egy betűt. Ezt kell lerajzolniuk csukott szemű<br />
társuk hátára. Az elől állók feladata kitalálni, hogy &quot; mi van a hátán?&quot;</p><br />
<br />
<p class=normal>Változata: Az elől állóknak lépéssel kell visszaadni azt a<br />
formát, amit a hátán érzett.</p><br />
<br />
<p class=normal>Ebben a variációban kevesebben játsszuk.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: taktilis érzékelés fejlesztésére, téri<br />
tájékozódás fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Zsip-zsup</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: legalább 1o gyerek</p><br />
<br />
<p class=normal>Körben állunk. A játékvezető a kör közepén körbe jár, és<br />
rámutat egy gyerekre. </p><br />
<br />
<p class=normal>Ha közben azt mondja, zsip, akkor a jobb oldali, ha azt<br />
mondja, zsup, akkor a bal oldali társát kell megnevezni.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: térirányok kialakulásának fejlesztésére </p><br />
<br />
<p class=normal>Változata:</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- Ha a játékvezető azt mondja zsip, akkor az a gyerek, akire<br />
rámutatott jobbra fordul. Ha azt mondja zsup, akkor balra kell fordulni a<br />
kiválasztott játékosnak.</p><br />
<br />
<p class=normal>Ez a feladat nem könnyű, hiszen egy idő után össze vissza<br />
fognak állni. /függetlenítenie kell magát a szomszédjától/</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: térirányok fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- A játékvezető egy történetet mond két gyerekről, akiknek a<br />
neve Zsip és Zsup. Ha a történetben Zsip neve hangzik el, a jobb kezüket, ha<br />
Zsup neve, a bal kezüket emelik föl a játékosok. Ha a történet kellően érdekes,<br />
akkor nem könnyű a játék.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: térirányok fejlesztésére, auditív észlelés<br />
fejlesztésére, beszédértés fejlesztésére, figyelemfejlesztésre</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Vaktában</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 2-3</p><br />
<br />
<p class=normal>Körben ülünk az asztalnál. Középre teszünk egy kartont, melyen<br />
egy egyszerű ábra látható. Ezt a rajzot kell lemásolni a gyerekeknek az asztal<br />
lapja alatt - tehát vizuális ellenőrzés nélkül.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: keresztcsatornák összehangolására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>2.osztály</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Rétes </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 4-5</p><br />
<br />
<p class=normal>Körben ülünk. A kezdő játékos mond egy szót, a mellette ülő<br />
ismétli, és hozzátesz egy szót, mely értelmileg kapcsolódik hozzá. A következő<br />
gyerek elismétli a hallott két szót, és újabb szóval bővíti. A játék lényege,<br />
hogy egy egész, értelmes mondatot alkossunk. Aki nem tudja elismételni az<br />
előtte mondottakat, kiesik. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: mondatalkotás, verbális emlékezet fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Macska-egér </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: legalább öt </p><br />
<br />
<p class=normal>eszköz: csengő</p><br />
<br />
<p class=normal>A bekötött szemű játékos a macska, társa az egér kezében<br />
csengő. A csengő hangja alapján kell elfogni az egeret. A játék érdekesebb és<br />
nehezebb, ha közben a többiek is valamilyen zörejt keltenek.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Százlábú</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: kb. 1o </p><br />
<br />
<p class=normal>eszköz: lepedő</p><br />
<br />
<p class=normal>A gyerekek sorban, egymás mögé állnak, és összekapaszkodnak,<br />
majd az elől álló kivételével letakarjuk őket a lepedővel. Úgy kell egy adott<br />
célhoz érniük, hogy a százlábú ne szakadjon szét.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: ritmusfejlesztésre</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Miért...?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges, de páros legyen.</p><br />
<br />
<p class=normal>A játszók két csoportra oszlanak. Az egyik csoport minden tagja<br />
felír a papírjára egy-egy kérdést, a másik csoport tagjai egy-egy állítást,<br />
amely mert-tel kezdődik. Természetesen a válaszadók nem tudják, hogy mi lesz a<br />
kérdés. Mindenki választ magának egy párt a másik csoportból. Páronként<br />
felolvassák a kérdést és a rá adott választ. Inkább szórakoztató jellege miatt<br />
játsszuk.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Nyelvzavar</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: legkevesebb 4 gyerek</p><br />
<br />
<p class=normal>Három játékos kitalál egy három szóból álló mondatot.<br />
Mindegyikük kiválaszt egyet, és egyszerre mondják. A negyedik játékosnak ki<br />
kell találnia a mondatot. Csoportban is játszhatjuk, ki találja ki előbb. Ebben<br />
az esetben a tanító legyen a bíró.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>- A három játékos egy három szótagból álló szót talál ki. A<br />
többi játékos feladata, hogy az egyszerre hallott szótagokból kitalálják a<br />
szót. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Válogatós riporter</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>Kiválasztunk egy hangot. A riporter körbe jár, és kérdéseket<br />
tesz föl a játékosoknak. A feladat az, hogy az adott hang nem szerepelhet a<br />
válaszokban.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: figyelemfejlesztésre</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Lesifotós</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>eszköz: hajtogatással készített fényképezőgép</p><br />
<br />
<p class=normal>Az aktuális olvasmány élményéhez kapcsolódik ez a játék.<br />
Kiválasztunk egy szereplőt és egy eseményt. Ezt kell pillanatfelvétel módjára<br />
(a Szobrocskáim elnevezésű játék mintájára) gesztussal, mimikával ábrázolni.<br />
Lehet ugyanazt a szereplőt különböző szituációban beállítani. pl. A történet<br />
elején a hencegő, a történet végén a pórul járt róka arc- és mozdulatváltozása<br />
stb.</p><br />
<br />
<p class=normal>Variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>- A képzeletbeli fotón több szereplő pillanatfelvétel módjára<br />
mutat be egy képet. </p><br />
<br />
<p class=normal>A játék jól alkalmazható a tanulás végén, mert a házi<br />
feladatként feladott mese átgondolására késztet.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: metakommunikáció fejlesztésére, </p><br />
<br />
<p class=normal>[[Image:cikk_277_image001.jpg]]</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Hegyezd a füled!</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 3-4 </p><br />
<br />
<p class=normal>eszköz: kazettán különböző hangok / állatok hangja, tárgyak<br />
keltette hang, ember keltette zörejek stb.</p><br />
<br />
<p class=normal>Kazettáról hallgatjuk a hangokat és meg kell állapítani, hogy<br />
mi, illetve ki kelthette, milyen helyzetben, természetes vagy mesterséges zaj-e<br />
stb. Magunk is készíthetünk ilyen kazettát. Évekig használhatjuk. </p><br />
<br />
<p class=normal>Javasolt hangok: </p><br />
<br />
<p class=normal>-Ember által keltett hangok: köhögés, tüsszentés, horkolás,<br />
csoszogás, futás, sóhajtás, nevetés, csámcsogás.</p><br />
<br />
<p class=normal>- Hangszerek hangjai.</p><br />
<br />
<p class=normal>- Közlekedési eszközök hangjai.</p><br />
<br />
<p class=normal>- Vízcsobogás, hullámzás, erős vízsugár hangja.</p><br />
<br />
<p class=normal>- Háztartási eszközök által keltett hangok stb.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Hangerdőben járva.</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: játéktér nagyságától függően 5-10</p><br />
<br />
<p class=normal>Egy gyereknek bekötjük a szemét. Úgy kell e terem egyik végéből<br />
a másik végébe mennie, hogy nem mehet neki a társainak, akik az erdő fái. A<br />
&quot;fák&quot; susogó hangot hallathatnak.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: auditív észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>3.osztály</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Hírlapi kacsa</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 4-5, vagy vetélkedőkhöz</p><br />
<br />
<p class=normal> Előzetes felkészülést igényel az újságíró feladatát vállaló<br />
gyerektől. Egy történelmi személyről, eseményről kell tudósítania. De a<br />
cikkében legyen egy téves állítás - ez lesz a hírlapi kacsa. A többi játékosnak<br />
az a feladata, hogy megtalálják azt az állítást, amelyik téves.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: ismeretbővítésre, tanult ismeret ellenőrzésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Adj király diákot!</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 8-10</p><br />
<br />
<p class=normal>Az adj király katonát! mintájára játsszuk. Két csapatra<br />
oszlanak a játékosok. Az egyik csapat feltesz egy kérdést a másik csapat<br />
valamelyik tagjának. Ha a kérdezett válaszolni tud, akkor a kérdezőnek át kell<br />
állni a válaszadó csapatába. Ha nem tud helyesen válaszolni, akkor ő áll át a<br />
kérdező csapatába. A kérdések lehetnek tantárgyhoz kapcsolódóak is. Az a csapat<br />
győz, amelyikben a játék végén nagyobb létszámú lesz a serege.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: ismeret ellenőrzésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Kinek a mije?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: legalább 1o, csak párosan játszható</p><br />
<br />
<p class=normal>Vetélkedők egyik feladata lehet az alábbi játék.</p><br />
<br />
<p class=normal>Lapokra személyneveket írunk fel, minden lapnak van egy párja,<br />
ezeken egy-egy, a személyre jellemző tárgy megnevezése szerepel. Minden játékos<br />
kap egy-egy lapot. Indul a játék. Az első játékos - akinek lapján az egyik<br />
személy neve szerepel, elmond róla egy állítást. Azok, akiknek a lapján egy-egy<br />
tárgy megnevezése szerepel megállapítják, hogy lehet-e ennek a híres embernek a<br />
tárgya. Pl. Kinizsi Pál - malomkő</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: ismeret ellenőrzésére </p><br />
<br />
<p class=normal>A játék variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>- Csoporttársunk egy jellegzetes tárgyát nevezzük meg, így kell<br />
beazonosítani a tulajdonost.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: egymás megismerésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Karaván</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 5-6</p><br />
<br />
<p class=normal>Minden játékos választ egy főnevet. A karavánvezető megjegyzi,<br />
majd az említettek közül valamelyik szó felhasználásával történet mesélésébe<br />
kezd. Amikor az egyik választott szót belefűzi a történetbe, a szó kitalálója a<br />
karavánvezető mellé áll és folytatja a cselekményt. A következő kiválasztott<br />
főnév elhangzásakor a következő játékos tovább fűzi a történetet. Ha már<br />
mindegyik, a játék elején elhangzott főnév szerepel történetben, befejeződik a<br />
játék. Természetesen más szófaj kiválasztásával is játszhatjuk.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: szófajok felismerésére, szóbeli kifejező<br />
készség fejlesztésére, időrendiség fejlesztésére, fantázia fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Mi a hobbink?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 1o-nél ne játsszuk többen</p><br />
<br />
<p class=normal>A játékosok -egy kivételével - megállapodnak abban, hogy mi<br />
legyen a -közös- kedvenc időtöltésük. Mindannyian mondanak erről a közös<br />
hobbiról egy-egy állítást. A kimaradt játékosnak rá kell jönnie, mi a közös<br />
tevékenység. Akinél kitalálja, az lehet e következő megfejtő.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Videózás</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>Kiküldünk a teremből három gyereket. A bennmaradók megbeszélnek<br />
egy mozdulatsort. A kint lévő gyerekek közül az első bejön, és neki eljátsszuk<br />
a jelenetet. Ezután a második gyerek jön be, de most az első gyerek játssza el<br />
a mozdulatsort /vagy legalábbis azt, amire emlékszik belőle/. Majd ugyanez<br />
történik a harmadik utánjátszásban is. Az utolsó gyerek már úgy játssza el a<br />
történetet, hogy el is meséli azt, amit látott. Legvégül megnézzük,<br />
összehasonlítjuk az eredeti mozdulatsorral. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: kinesztetikus emlékezet fejlesztésére,<br />
képzelet</p><br />
<br />
<p class=normal>fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Hol járunk?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>Az öltözködési illemszabályok elsajátítását segítheti elő ez a<br />
játék. Leírást adunk egy öltözetről. A feladat, hogy kitaláljuk, milyen környezetben,<br />
hol járunk. Szituációs játékot találhatunk ki és játszhatunk hozzá. Ha régi<br />
korok ruháit, fegyvereit nevezzük meg, alkalmas a történelmi olvasmányokhoz<br />
kapcsolódó játékra is. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: illemszabályok tudatosítására</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Írjunk hangjátékot!</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 4-1o eszköz: hanggyűjtemény kazettán</p><br />
<br />
<p class=normal>Kazettáról hangokat hallunk, melyek egy történet kísérő<br />
hangjai. Feladat a hangok felismerése, és kitalálni azt, hogy mi kelthette a<br />
hangot. A hallott hangokat tetszőleges sorrendben felhasználva egy történetet<br />
találunk ki.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: képzelet fejlesztésére, auditív észlelés<br />
fejlesztésére, szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Infó</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: két pár</p><br />
<br />
<p class=normal>A és B játékos az egyik pár, C és D játékos a másik pár. A<br />
párosok egyik tagja, mondjuk A és C megegyeznek egy szóban. Ezt a szót kell<br />
kitaláltatniuk a párjukkal. A és C a másik pár által hallhatóan, felváltva<br />
mondanak egy-egy olyan szót párjuknak, amire /felváltva/ kimondják a feladott<br />
szót. Lássunk egy példát! A és B játékos a sün szóban állapodott meg. A játékos<br />
infója: szúr. B játékos válasza: tüske. C játékos infója: állat. D játékos<br />
válasza: sün. Így a C,D páros szerzett pontot.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: asszociációs készség fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal> </p><br />
<br />
<p class=dvv>Dramaturgok</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 4-6</p><br />
<br />
<p class=normal>Megnevezünk 3- 4 hangot, zörejt. A zajokat tetszőleges<br />
sorrendben felhasználva történetet kell alkotni. Ezt a játékot érdemes 2-3 fős<br />
csapatokban játszani.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: képzelet fejlesztésére, szóbeli kifejezőkészség<br />
fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<h4>4.osztály</h4><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Helyszíni tudósítónk jelenti…</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék előzetes felkészülést igényel. Önkéntes jelentkezés<br />
alapján két-három gyereket megbízunk avval, hogy fénykép, reprodukció alapján<br />
tudósítson minket egy nevezetes eseményről. pl. Szent István király koronázása,<br />
Mátyás király Kolozsvárott járt stb.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: ismeret alkalmazásának ellenőrzésére,<br />
bővítésére, szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Helyszínelő</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 2-3 és az osztály </p><br />
<br />
<p class=normal>eszköz: egy helyszínt ábrázoló kép</p><br />
<br />
<p class=normal>Ezt a fotót megmutatom a két szereplőnek, akiknek rövid megbeszélés<br />
után olyan arcot vágva kell ülniük, feküdniük, állniuk, amiből a többiek<br />
rájöhetnek, hogy milyen helyszínt ábrázol a kép. Lehet a képen királyi vár,<br />
tengerpart, könyvtár, sportpálya stb.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: asszociációs készség fejlesztésére, metakommunikáció<br />
fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>Légy a kezem!</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: ketten</p><br />
<br />
<p class=normal>Az egyik gyereknek (ő lesz a szem) adok egy rajzot. Az a<br />
feladata, hogy társával, aki a kéz, lerajzoltassa. Csak irányt, alakot, méretet<br />
nevezhet meg, de folyamatosan nézheti a készülő rajzot. A &quot;kéz&quot;<br />
visszakérdezhet. A játék végén összehasonlítjuk az eredeti rajzzal.</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>-A &quot;szem&quot; nem nézheti a &quot;kéz&quot; rajzát és úgy<br />
kell instrukciót adnia. A &quot;kéz nem kérdezhet vissza azt kell rajzolnia,<br />
amit megértett a &quot;szem&quot; magyarázatából. Nagyon nehéz.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: kifejezőkészség fejlesztésére, kommunikáció<br />
fejlesztésére, figyelem fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Írom a levelem....</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 4-5</p><br />
<br />
<p class=normal>Az asztalnál körben ülünk. A játékosok közül egyikük egy<br />
képzeletbeli levelet olvas fel, melyet az asztaltársaság egyik tagjának írt.<br />
Aki úgy érzi, hogy ő a címzett, az jelentkezik. Õ lesz az új levélíró. Ez a<br />
játék alkalmas arra, hogy konfliktusokat oldjon fel, véleménynyilvánításra ad<br />
alkalmat, közös kellemes élményt elevenítsen fel vagy egyszerűen csak az, hogy<br />
jól szórakozzunk. A játék alapvető szabálya, hogy sértő, bántó<br />
megfogalmazásokat nem lehet alkalmazni!</p><br />
<br />
<p class=normal>A játék variációja: Előre meghatározza a játékvezető, hogy ki<br />
kinek írjon levelet. Ezt a változatot csak abban az esetben válasszuk, ha az a<br />
célunk, hogy megfigyeljük, hogy a két gyereknek van -e közös élménye.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére,<br />
véleménynyilvánítás gyakorlására, közös élmény megerősítésére </p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Hol jársz...?</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges</p><br />
<br />
<p class=normal>Egy mindannyiunk számára ismert verset, szöveg részletet<br />
közösen mondunk. A játékvezető intésére némán mondjuk tovább. Újabb jelre ismét<br />
hangosan folytatjuk a memoritert. Ki tudta tartani a ritmust? </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: belső hallás fejlesztésére, ritmusérzék<br />
fejlesztésére, figyelem fejlesztésre, a biztos szöveg tudás ellenőrzésére</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=dvv>Eszperente</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: tetszőleges, csoportos játék</p><br />
<br />
<p class=normal>Adott szó vagy szöveg értelmét kell visszaadni úgy, az<br />
átfogalmazás csak &quot;e&quot; magánhangzós szavak lehetnek. Kipróbálhatjuk<br />
csak &quot;a&quot; hangzóval, de sokkal nehezebb. Csak olyan feladványt adjunk<br />
föl, amelynek legalább 2-3 változatát a tanító már kitalálta.</p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: szókincs fejlesztésre</p><br />
<br />
<p class=normal> </p><br />
<br />
<p class=dvv>Mese, mese mátka...</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>játékosok száma: 3-4</p><br />
<br />
<p class=normal>Azonos méretű, egymással logikai kapcsolatban nem álló<br />
kártyákat gyűjtünk. Legyen közöttük tárgyat, embert, állatot, helyszínt,<br />
cselekvést ábrázoló kép. Használhatjuk az első, második osztályos gyűjtemény<br />
kiegészített változatát is. A játékosok körben ülnek az asztalnál. Mindenki húz<br />
négy kártyát. Az első játékos kezdi a mesét, de úgy, hogy az utolsó mondatát a<br />
következő játékos fejezi be, majd lerakja képét, és új mondatba kezd, de nem<br />
fejezi be stb. </p><br />
<br />
<p class=normal>Variációja:</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>-Játszhatjuk úgy is, hogy meghatározzuk azt, hogy a következő<br />
játékos milyen mondatfajtával folytassa a mesét.</p><br />
<br />
<p class=normal>&nbsp;</p><br />
<br />
<p class=normal>-A kezdő játékos meghatározza, hogy a mese szomorú, vidám,<br />
izgalmas, meglepő, tanulságos, meghökkentő stb. legyen. </p><br />
<br />
<p class=normal>felhasználható: szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére</p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>Admin