http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/L%C3%A1z%C3%A1r_Ervin:_A_k%C3%A9k_meg_a_s%C3%A1rga&limit=250&action=history&feed=atomMagyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/Lázár Ervin: A kék meg a sárga - Laptörténet2024-03-29T04:46:18ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/L%C3%A1z%C3%A1r_Ervin:_A_k%C3%A9k_meg_a_s%C3%A1rga&diff=452&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:23Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/L%C3%A1z%C3%A1r_Ervin:_A_k%C3%A9k_meg_a_s%C3%A1rga&diff=451&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p><span class=dvv>Témakör: </span><span class=idezet>„Volt<br />
egyszer, hol nem volt. . . „</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Tananyag:</span> Lázár Ervin: <span class=dvv><br />
A kék meg a sárga</span> című történetének feldolgozása</p><br />
<br />
<h4>Célok és feladatok:</h4><br />
<br />
<p class=lista>a történet tartalmának megismerése, a szereplők<br />
„jellemzése”,</p><br />
<br />
<p class=lista>az írói kifejező eszközök megfigyelése;</p><br />
<br />
<p class=lista>a beleélő képesség és a szóbeli kifejezés<br />
fejlesztése,</p><br />
<br />
<p class=lista>a válogató olvasás fejlesztése.</p><br />
<br />
<h4>1. A szövegbefogadás előkészítése.</h4><br />
<br />
<p><span class=dvv>a) Azonosság kiemelése.</span></p><br />
<br />
<p>Mi a közös a következőkben?</p><br />
<br />
<p>Egy felhő képének, egy tenger képének, egy nyíló ibolya<br />
virág </p><br />
<br />
<p>képének, egy kék színű pulóver és egy kék színű játékkocka</p><br />
<br />
<p>bemutatásával.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Megállapítás: </span>a kék szín</p><br />
<br />
<p>Mit juttat eszedbe a kék szín?</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>b) „Sokoldalúság” kiemelése.</span></p><br />
<br />
<p>Most én mondok egy színt: sárga.</p><br />
<br />
<p>Mi lehet sárga? Mond olyat, ami sárga lehet!</p><br />
<br />
<p>Mutatkozz be, hogy mi lehetsz! (Képzeld, hogy sárga vagy!)</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>c) Drámajáték - szerepbe való bújás.</span></p><br />
<br />
<p>Legyél kék vagy sárga szín! Válassz!</p><br />
<br />
<p>Miért jó Neked? Dicsekedj!</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Páros munka: </span></p><br />
<br />
<p>vetélkedjen, vitatkozzon valamiről a kék és a sárga szín.</p><br />
<br />
<h4>2. A téma feldolgozása.</h4><br />
<br />
<p><span class=dvv>A cím értelmezése.</span></p><br />
<br />
<p>Lázár Ervin: A kék meg a sárga</p><br />
<br />
<p>A mai órán olvasmányunk két szereplője a kék szín és a sárga<br />
szín.</p><br />
<br />
<p>Hogyan, miképp lehet két szín egy olvasmány szereplője?</p><br />
<br />
<p>Találgatások, vélemények a címről.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A szöveg megismerése néma olvasással.</span></p><br />
<br />
<p>Megfigyelési szempont: Miért veszekedett a két szín?<br />
Szerinted, melyiknek volt igaza? Miért?</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Beszélgetés a megfigyelésekről. A vélemény<br />
igazolása a szövegből vett részlettel.</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Az elsődleges megértés ellenőrzése kérdések<br />
alapján.</span></p><br />
<br />
<p>Hol találkozott a két festékpötty? Miről kezdtek el<br />
vitatkozni?</p><br />
<br />
<p>Milyen udvariassági szabályt kért számon a sárga szín?</p><br />
<br />
<p>Kitekintés a hétköznapokra:</p><br />
<br />
<p>Nekünk, embereknek milyen, köszönéssel kapcsolatos<br />
illemszabályaink vannak? Sorolj fel néhányat!</p><br />
<br />
<p>Mire voltak büszkék a festékek? Miért nézték le egymást?</p><br />
<br />
<p>Melyiküknek lett igaza?</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A szereplők tulajdonságainak, jellemének<br />
vizsgálata.</span></p><br />
<br />
<p>Gyűjtsétek össze a szövegből megismert két szín jellemző </p><br />
<br />
<p>tulajdonságait! Igazoljátok véleményeteket a szövegből vett<br />
részletekkel! /Csoportonként választanak „színt” a gyerekek és közösen oldják<br />
meg a feladatot./</p><br />
<br />
<p>Ellenőrzés felolvasással, csoportonként kiegészítéssel.</p><br />
<br />
<p>A tulajdonságok felolvasását kövessétek megfelelő<br />
hanglejtéssel,</p><br />
<br />
<p>mozgással, esetleg mimikával is!</p><br />
<br />
<h4>3. A történethez másféle befejezés kitalálása.</h4><br />
<br />
<p class=lista>Drámajáték – szerepbe bújás: „Hah!…” – folytasd,<br />
fejezd be a sárga szín mondandóját!</p><br />
<br />
<p class=lista>b) Találj ki egy másik befejezést!</p><br />
<br />
<h4>4. A téma továbbgondolása.</h4><br />
<br />
<p><span class=idezet>„Nicsak, milyen szép zöld pötty!”- mondta<br />
a kisfiú. Hogyan folytatódna a zöld pötty élete?</span></p><br />
<br />
<h4>5. Szintetizálás – a történet lényegének összefoglalása drámajátékkal.</h4><br />
<br />
<p>Szerepbe bújás: Legyél te a kisfiú! Mit láttál, amikor<br />
egyszer két</p><br />
<br />
<p>festékpötty egymás mellé esett a papírra? Meséld el a<br />
történetet!</p><br />
<br />
<h4>6. Házi feladat:</h4><br />
<br />
<p>író, műfaj, szereplők, helyszín, tulajdonságok leírása;</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>szorgalmi:</span> új mese alkotása: a<br />
festékpöttyök nem folytak össze</p><br />
<br />
<br />
[[/*]]</div>Admin