http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/Hang_%C3%A9s_bet%C5%B1:_E&limit=250&action=history&feed=atom
Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/Hang és betű: E - Laptörténet
2024-03-28T11:39:23Z
Az oldal laptörténete a Alsós tanítói portál
MediaWiki 1.11.0
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/Hang_%C3%A9s_bet%C5%B1:_E&diff=466&oldid=prev
Admin: 1 revision(s)
2007-12-10T23:38:24Z
<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>
Admin
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=Magyar_nyelv_%C3%A9s_irodalom/Hozz%C3%A1rendelhet%C5%91_seg%C3%A9dletek/%C3%93rav%C3%A1zlatok/Hang_%C3%A9s_bet%C5%B1:_E&diff=465&oldid=prev
Admin: Import a forrásból
2007-12-09T00:04:24Z
<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p><span class=dvv>Osztály:</span> 1.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Tantárgy:</span> Magyar nyelv és irodalom</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>A tanítás anyaga:</span> Hang és betűtanítás<br />
– <span class=dvv>„e” „E”</span> betűk megismertetése</p><br />
<br />
<h4>Feladatok:</h4><br />
<br />
<p>Analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése</p><br />
<br />
<p>Az „<b>e</b>” hang mint magánhangzó megismertetése</p><br />
<br />
<p>Tiszta hangoztatás, betűfelismerés és összeolvasás<br />
gyakorlása</p><br />
<br />
<p>Megfigyelési, gondolkodási képesség, beszédkészség<br />
fejlesztése, egyéni aktivitás ösztönzése</p><br />
<br />
<p>Szókincs bővítés, időrend, csoportosítás</p><br />
<br />
<h4>Eszközök:</h4><br />
<br />
<p class=lista>Olvasókönyv</p><br />
<br />
<p class=lista>Állatok képe</p><br />
<br />
<p class=lista>Szókártyák</p><br />
<br />
<p class=lista>Applikációs képek</p><br />
<br />
<p class=lista>Sző, fon, nem takács. Mi az?</p><br />
<br />
<p>Légzőgyakorlat – kilégzéskor a <span class=dvv>„s”</span> és<br />
<span class=dvv>„sz”</span> hangokat hangoztatjuk.</p><br />
<br />
<p>Ajakartikulációs gyakorlat: á a o u o a á</p><br />
<br />
<p>Vers – mondóka: Szarka szarka merre jártál… A mondóka<br />
kisérése játékkal.</p><br />
<br />
<h4>I. Folyamatos gyakorlás – logikai képesség fejlesztése</h4><br />
<br />
<p>A gyerekek előtt különböző állatok képe (kutya, cica,<br />
papagáj, sün, hal, harkály, csiga, egér, őz, szarvas…).</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Mondom a találós kérdést, válaszd ki az<br />
állatok közül azt, amelyikre igaz.</span></p><br />
<br />
<p class=lista>A fák doktora vagyok, sokat kopácsolok. Találd<br />
ki, hogy ki vagyok? <span class=idezet>{harkály}</span></p><br />
<br />
<p class=lista>Olyan mint egy tűpárna, görögdinnye tövises,<br />
gondolkozz csak, ne siess. <span class=idezet>{sün}</span></p><br />
<br />
<p class=lista>A szabad mezőre gyakran kisétálok, pedig kis<br />
házamtól soha meg nem válok. <span class=idezet>{csiga}</span></p><br />
<br />
<p class=lista>Forog – morog, füstölög, lábad elé sündörög: ha<br />
igazán szereted, ne adj neki kenyeret, csak jó nagy csontot, s nem lesz rá<br />
gondod. Tudod már ugye? <span class=idezet>{kutya}</span></p><br />
<br />
<p class=lista>Az egerek ellensége vagyok, de ha simogatsz<br />
dorombolok. <span class=idezet>{cica}</span></p><br />
<br />
<p class=lista>Én vagyok az udvar tarajos királya. Igazságot<br />
teszek haragos viszályba. Híres hangom versenyt száll a fellegekkel, én<br />
ébresztem a népet kora reggel. <span class=idezet>{kakas}</span></p><br />
<br />
<p>A gyerekek kiválasztják az állatokat (6 állat).</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Vedd ki és<br />
tedd magad elé! Nevezzük meg egymás után az ismert állatokat, a találós<br />
kérdések segítségével.</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Takard le<br />
és próbáld elismételni az állatok nevét ugyan ebben a sorrendben – memóriafejlesztés<br />
–.</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Melyik<br />
állat nevében hallod a következő hangokat? Emeld fel az állat képét</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>u,a; a,á; i,a; ü. Melyik lehetne a<br />
kakukktojás? Miért? </span></p><br />
<br />
<p class=comments>– Egyéni vélemények meghallgatása –.</p><br />
<br />
<p><span class=idezet>kutya, harkály, csiga, sün</span></p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Melyik állat neve áll ennyi hangból? A<br />
kezemmel ötöt mutatok. </span><span class=idezet> kakas</span></p><br />
<br />
<p><span class=idezet>Emeld fel a képét! Melyik mese jut<br />
eszedbe? (A kiskakas gyémánt félkrajcára)</span></p><br />
<br />
<h4>Differenciált feladatok</h4><br />
<br />
<p>1. csoport: a tábláról a már tanult betűkből összeolvasási<br />
és összehúzási gyakorlat.</p><br />
<br />
<p>2. csoport: olvasni tudók, két-három mondat olvasása a<br />
kakasról.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>II. Hangtanítás </span></p><br />
<br />
<p>Melyik állat jut eszedbe?</p><br />
<br />
<p>A rajzot kezdem táblánál.</p><br />
<br />
<p class=comments>/A tanító a táblánál részenként kezdi rajzolni az egér képét.<br />
Először rajzol egy fülecskét, - Mi lehet ez? – majd a fejét, és így sorban,<br />
amíg a gyermekek rá nem jönnek, hogy mit ábrázol a kép./</p><br />
<br />
<p>Az egér képe:</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_229_image001.gif]]</p><br />
<br />
<p>Melyik képen találkoztunk egy sírdogáló egérrel az<br />
olvasókönyvben? Nyisd ki ott az olvasókönyvedet!</p><br />
<br />
<p>Eseményképről: szó- szókapcsolatok alkotása, mondatalkotás,<br />
címadás, szereplők megnevezése, helyszín, idő…</p><br />
<br />
<p>Mit gondolsz, miért sírhatott az egérke, mi történhetett<br />
vele? Egyéni vélemények meghallgatása.</p><br />
<br />
<p>Játsszuk el! Ki szeretne lenni az egérke és Balambér?</p><br />
<br />
<p>Mondatot mondok.</p><br />
<br />
<p><span class=idezet>Az egérke a rendelőben sír.</span></p><br />
<br />
<p class=lista>Próbáld kitalálni mi történhetett előtte! Mondj<br />
egy olyan mondatot, ami utána történt!</p><br />
<br />
<p class=lista>Fogalmazz meg egy mondatot!</p><br />
<br />
<p class=lista>Egér báb bemutatása.</p><br />
<br />
<p class=lista>Mondjuk ki a nevét!</p><br />
<br />
<p class=lista>Bontsuk hangokra!</p><br />
<br />
<p>Melyik hangot hallod a szó elején? Kiejtés: csoport,<br />
padtárs, egyénileg is. A hang megfigyeltetése, a száj helyes tartása.</p><br />
<br />
<p>Vedd elő a hangkeresgélőt, húzd oda a sünit ahol hallod az <span class=dvv><br />
„e”</span> hangot.</p><br />
<br />
<p>Mondom a szavakat, a gyerekek tevékenykednek.</p><br />
<br />
<table><br />
<tr><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>Szó elején</p><br />
</td><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>Szó végén</p><br />
</td><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>Szó közepén</p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>eső</p><br />
<p>egy</p><br />
</td><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>cinke</p><br />
<p>görbe</p><br />
</td><br />
<td width=211 valign=top style='width:158.25pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<p>megy</p><br />
<p>felhő</p><br />
</td><br />
</tr><br />
</table><br />
<br />
<p>A gyerekek is mondanak példát, olyan szavakat gyűjtenek,<br />
amelyekben az „<b>e</b>” hangot hallják.</p><br />
<br />
<p>Játék: Applikációs képeket mutatok.</p><br />
<br />
<p>Ha a szó elején hallod az „<b>e</b>” hangot fordulj balra!</p><br />
<br />
<p>Ha a szó végén hallod az „<b>e</b>” hangot fordulj jobbra!</p><br />
<br />
<p>Ha a szó közepén hallod az „<b>e</b>” hangot guggolj le!</p><br />
<br />
<p>III. Hangösszevonási gyakorlat.</p><br />
<br />
<p>A tanító a kezével is mutatja, hogy a hangok hogyan<br />
kapcsolódnak össze. Egyik kezével közelít a másikhoz.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_229_image002.gif]]</p><br />
<br />
<h4>IV. Betűtanítás</h4><br />
<br />
<p>Melyik hangot mondom ki? Hallgasd!</p><br />
<br />
<p>Hívókép – egér képe a táblán.</p><br />
<br />
<p>Szókép. Bontsuk hangokra – korongozás. A hang látható képe a<br />
betű. Melyik korongot fordítsam meg, ahol az „<b>e</b>” hang lesz látható?</p><br />
<br />
<p>egér</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>„e”</span></p><br />
<br />
<p>Mihez hasonlít? Miről fogod felismerni?</p><br />
<br />
<p>Betűk megnevezése. <span class=dvv>e E _</span></p><br />
<br />
<p>Betű felismerési gyakorlat. FOM</p><br />
<br />
<p>Betűsor a táblán. Mondd ki! Karikázzuk be az <span class=dvv><br />
„e”, „E”</span> betűket.</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_229_image003.gif]]</p><br />
<br />
<p>Keressünk az olvasókönyv versikéjében is <span class=dvv>„e”,<br />
„E” </span>betűket! Önálló munka.</p><br />
<br />
<p>Hányat találtál?</p><br />
<br />
<p>Betű összevonási gyakorlat. Betűk a táblán,</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_229_image004.gif]]</p><br />
<br />
<p>Olvasási gyakorlat. Differenciált<br />
munka. A táblán szavak, amelyiket tudod, olvasd el!</p><br />
<br />
<p>[[Image:cikk_229_image005.gif]]</p><br />
<br />
<p>A tanulók által elolvasott szónak a letörlése.</p><br />
<br />
<p>A táblán mondatok.</p><br />
<br />
<p>Misi ma mos. Mama is.</p><br />
<br />
<p>Mi sós? – Rajzolj olyan képeket, amellyel válaszolsz a<br />
kérdésre! Várható rajzok (perec, pálcika, kifli…)</p><br />
<br />
<p>„Gyerekek, gyerek szeretik a perecet” kezdetű mondókával<br />
zárjuk az órát.</p><br />
<br />
<p>Jutalmul a gyerekek az óra végén igazi perecet kapnak.</p><br />
<br />
<p>Házi feladat: Keressetek a feladatlapon nyomtatott <span class=dvv><br />
„e” „E”</span> betűket, karikázzátok be!</p><br />
<br />
[[/*]]</div>
Admin