Magyar nyelv és irodalom/Hozzárendelhető segédletek/Óravázlatok/A tücsök és hangya

Az Alsós tanítói portálból

< Magyar nyelv és irodalom | Hozzárendelhető segédletek | Óravázlatok
Admin (Talk | Szerkesztései) 2007. december 9., 00:04 kori változata
(eltér) ‹Régebbi változat | legfrissebb változat (eltér) | Újabb változat› (eltér)

Csoport: 2.osztály kb. 12-15 fő

Idő: 1- 1,5 óra

Téma: A tücsök befogadása

Fókusz: „ Nótás tücsök mi lesz veled”

Történetváz: A „ bölcs bagoly” rátalál az átfagyott tücsökre, aki egész nyáron csak muzsikált. A bolyban arról vitatkoznak, hogy befogadják-e?!

Eszköz: Csomagolópapír, színes zsírkréta

Tartalomjegyzék

Hangulati előkészítés:

zene- Vivaldi: Tél / magnóról/ Csukjátok be a szemeteket és hallgassátok a zenét! Próbáljátok elképzelni, hogy nem itt teremben halljátok, hanem kinn a természetben. Milyen gondolaitok születtek zene közben?

Tanári közlés

Szeretném, ha ma egy hangyaboly lakói lennétek! Válasszatok szerepet magatoknak, kinek mi a feladata a hangyabolyban?!

Közös rajz- szerepfelvétel

A csomagolópapírra körbe ülve közös rajzot készítünk- milyennek képzelitek a hangyabolyt? Minek hol van a helye? Te hol élsz? Mi a feladatod? Mit csináltak nyáron és ősszel, mivel foglalatoskodnak?  / A munka során a tanító belerajzolja egy bokor aljára a megfagyott tücsköt!

Szerepmélyítés

A gyerekeket arra kérem, hogy találjanak ki maguknak egy a szerepükre jellemző gesztust, mimikát, mozdulatot gyakorolják be, hogy azt a játék során használni tudja.

/ A tanár is szerepet választ. A szerep pozitív- bölcs bagoly- ebből a szerepből viszi majd a hangyáknak a hírt, hogy repülés közben észrevette a megfagyott tücsköt!/

Bemutatkozás

- A játszók mozogjanak szabadon a térben és a korábban kitalált gesztusokat, mozdulatokat is használva mutatkozzanak be! Mindenki ismerje meg a másikat!

Csoportkép- Fénykép

A résztvevő hangyák jelenítsenek meg hétköznapokat a hangyák életéből- téli napokon mit csinálnak.

Tanár szerepben

A „ bölcs bagoly” szerepébe lépek, /felteszek a fejemre egy NAGY szemüveget ezzel jelezve, hogy most amíg, a szemüveg rajtam lesz bagolyként viselkedek, aztán ismét tanító néni leszek/  és viszem a hírt, hogy az egyik bokor alján megtaláltam, megdermedve a „nótás tücsköt”. Mi legyen vele? Nincs hova mennie, nincs lakása.

Gondolatbörze

Érvek- ellenérvek A gyerekek/ hangyák/ véleményét kérjük, hogy most mit tegyünk. A tanár az „ ördög ügyvédeként” erősíti hol egyik hol a másik oldalt, ami éppen gyengébb!

Szerepen kívüli egyeztetés

A gyerekek döntése alapján megyünk tovább az érvek – ellenérvek mérlegelésével döntsenek

-  Ha az általuk játszott hangyák befogadják a tücsköt, munkaformaként felajánlom az IGAZSÁG PILLANATA című konvenciót

/ a tücsök belép a hangyabolyba- felek szembesítése / a tücsköt csak egy szék jelzi, de gyerek is vállalhatja, ha szeretné.

A hangyák nem fogadják be a tücsköt, akkor / tegyük fel, hogy életben maradt a tücsök/ a tavasz első találkozásukról játszhatunk. SZEREPCSERÉVEL élve játszhatja mindenki a tücsköt, aki kimondja gondolatait a hangyáknak.

Kivezetés a drámából

Lassan zenére sétálva gondolkodjatok, hogy Ti voltatok-e már ilyen helyzetben, hogy döntenetek kellett, de rájöttetek hogy nem volt helyes vagy esetleg örültetek, hogy pont jó volt a döntés. Beszélgetés könnyedén!

A laphoz nem tartoznak aloldalak.