http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/Tanterv/A_tananyag_koncentrikus_b%C5%91v%C3%BCl%C3%A9se_1-4._osz%C3%A1lyig&limit=250&action=history&feed=atom
Környezetismeret/Tanterv/A tananyag koncentrikus bővülése 1-4. oszályig - Laptörténet
2024-03-28T21:53:01Z
Az oldal laptörténete a Alsós tanítói portál
MediaWiki 1.11.0
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/Tanterv/A_tananyag_koncentrikus_b%C5%91v%C3%BCl%C3%A9se_1-4._osz%C3%A1lyig&diff=272&oldid=prev
Admin: 1 revision(s)
2007-12-10T23:38:10Z
<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>
Admin
http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/Tanterv/A_tananyag_koncentrikus_b%C5%91v%C3%BCl%C3%A9se_1-4._osz%C3%A1lyig&diff=271&oldid=prev
Admin: Import a forrásból
2007-12-09T00:04:24Z
<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><table><br />
<tr><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border:solid black 1.5pt; border-right:solid black 1.0pt;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<h4>&nbsp;</h4><br />
<h4>Témakör</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:solid black 1.5pt; border-left:none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>1. osztály</h4><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:solid black 1.5pt; border-left:none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>2. osztály</h4><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:solid black 1.5pt; border-left:none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>3. osztály</h4><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border:solid black 1.5pt; border-left:none;padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<h4>4. osztály</h4><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>1. A megismerési módszerek alapozása</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>A közvetlen környezet megfigyelése,</p><br />
<p>A tapasztalatok kifejezése szóban, rajzzal</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>A megfigyelt tulajdonságok összehasonlítása,</p><br />
<p>Csoportosítások,</p><br />
<p>rendezések,</p><br />
<p>Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel, adatok<br />
lejegyzése rajzzal és írásban tanítói segítséggel,</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>A megismerési módszerek segítségével elemi<br />
természettudományos ismeretek szerzése,</p><br />
<p>Mérések, mérés-soro-</p><br />
<p>zatok végzése,</p><br />
<p>A tapasztalatok megjelenítése egyszerű ábrával,</p><br />
<p>Vizsgálatok, kísérletek, oksági összefüggések keresése,</p><br />
<p>Könyvek használata</p><br />
<p>(enciklopédia, képes határozók) </p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tájékozódás, helymeghatározás,</p><br />
<p>Mérések, a mértékegységek használata,</p><br />
<p>Megfigyelés, leírás, a tapasztalatok megfogalmazása,<br />
lejegyzése, rendezése, elemzése,</p><br />
<p>Az egyéni ismeretszerzés megalapozása, búvárkodás a<br />
könyvtárban,</p><br />
<p>Önálló beszámolók, összefüggő feleletek</p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>2. Az élettelen természet alapismeretei</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tárgyak, anyagok érzékelhető tulajdonságai, Az időjárás<br />
megfigyelése, adatok rögzítése rajzzal,</p><br />
<p>Év-évszak, nap-napszak,</p><br />
<p>A víz megjelenési formái</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tárgyak, anyagok mérhető tulajdonságai, becslés-<br />
mérés-összehasonlítás,</p><br />
<p>Anyagok csoportosítása,</p><br />
<p>Élelmiszerek,</p><br />
<p>A környezetet szennyező-, és a szervezetre veszélyes<br />
anyagok</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>A föld, a víz, a levegő érzékelhető tulajdonságai,</p><br />
<p>Halmazállapot-változások megfigyelése,</p><br />
<p>Egyszerű fizikai, kémiai kölcsönhatások megfigyelése,</p><br />
<p>Kölcsönhatások a földrajzi környezetben,</p><br />
<p>Az égés, éghető és éghetetlen anyagok,</p><br />
<p>Az időjárás tényezői, adatok lejegyzése grafikonos ábrával</p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Környezetünk tisztasága, szennyezettsége, lakóhelyünk<br />
megfigyelése,</p><br />
<p>A környezetszennyezés hatása az élőlényekre,</p><br />
<p>A megelőzés, védekezés lehetőségei,</p><br />
<p>Környezetvédelem,</p><br />
<p>különválogató hulladékgyűjtés,</p><br />
<p>&nbsp;</p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr style='page-break-inside:avoid;height:96.75pt'><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:96.75pt'><br />
<br />
<br />
<h4>3. Az élő természet alapismeretei</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:96.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Az élő és élettelen közötti különbség,</p><br />
<p>A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és<br />
állatok megfigyelése,</p><br />
<p>A fa és a bokor részei,</p><br />
<p>Állatok és kicsinyeik,</p><br />
<p>Az állatmesék és valóság</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:96.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Élőlények-életjelenségek,</p><br />
<p>Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék,<br />
bokrok, lombhullató és örökzöld fák,</p><br />
<p>Termesztett növények és felhasználásuk, növényi<br />
táplálékaink,</p><br />
<p>Az állatok viselkedésének megfigyelése; csoportosításuk:<br />
emlősök, madarak, </p><br />
<p>Természetvédő és károsító tevékenységek elkülönítése</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:96.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>A növények és az állatok életfeltételei;</p><br />
<p>kapcsolatuk, egymásra utaltságuk,</p><br />
<p>A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban,</p><br />
<p>Az állatok életmódbeli különbsége: táplálkozásuk,<br />
alkalmazkodásuk a környezetükhöz; </p><br />
<p>Az ember szerepe a környezetében élő élőlények<br />
életfeltételeinek alakításában,</p><br />
<p>Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok<br />
gondozása</p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:96.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>A környezetünkben megfigyelhető élőhelyek jellemzői:</p><br />
<p>Az erdő, mező és vízpart élővilágának megfigyelése,<br />
összehasonlítása,</p><br />
<p>Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar, (bogár) jellemző<br />
jegyeinek megfigyelése, leírása, összehasonlítása,</p><br />
<p>Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk,</p><br />
<p>Az állatok táplálékláncba sorolása, </p><br />
<p>Az ember hatása az élőhelyekre, a természet védelmének<br />
fontossága,</p><br />
<p>Természetvédelmi területek, védett természeti értékek </p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<h4>4. Testünk és életműködéseink</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Testünk főbb részei,</p><br />
<p>Szervezetünk ritmusai,</p><br />
<p>Érzékszervek, érzékletek</p><br />
<p>Életjelenségeink,</p><br />
<p>Egészség és betegség, balesetmegelőzés, segítségkérés<br />
balesetkor,</p><br />
<p>Az évszaknak és időjárásnak megfelelő öltözködés</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Mérések az emberi testen,</p><br />
<p>Szervezetünk mérhető tulajdonságai: szívverés, légzésszám,<br />
pulzus, testhőmérséklet,</p><br />
<p>A helyes fog-, és testápolás, az orvos gyógyító munkája,</p><br />
<p>A környezet szervezetünkre gyakorolt leggyakoribb hatásai:</p><br />
<p>napsugárzás, hő,</p><br />
<p>zaj, szennyezett levegő, élősködők, televízió</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Az egészséges táplálkozás,</p><br />
<p>A gondos testápolás, tisztálkodási szokások (száj, haj,<br />
köröm),</p><br />
<p>A betegségek tünetei (rossz közérzet, láz, fájdalom,<br />
hasmenés, hányás), a védőoltások fontossága,</p><br />
<p>A beteglátogatás, betegápolás szabályai,</p><br />
<p>A kuruzslás veszélyei</p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.0pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt'><br />
<br />
<br />
<p>Az emberi élet szakaszai,</p><br />
<p>A különböző korú emberek szervezetének, életműködésének<br />
összehasonlítása,</p><br />
<p>Helyes és helytelen szokásaink, </p><br />
<p>Az egészséget károsító szokások kialakulása, veszélyei,<br />
felkészülés az elutasításukra,</p><br />
<p>A reklámok hatása az életmódunkra</p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:59.25pt'><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:59.25pt'><br />
<br />
<br />
<h4>5. Tájékozódási alapismeretek, közlekedés, a lakóhely<br />
ismerete</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:59.25pt'><br />
<br />
<br />
<p>Saját testünkhöz viszonyított irányok (előtte, mögötte,<br />
mellette, fölötte, alatta, jobbra, balra),</p><br />
<p>Az iskolánk neve, pontos címe, legfontosabb helyiségei,<br />
azok rendeltetése,</p><br />
<p>Az iskola közvetlen környezete: közterek, intézmények,<br />
épületek, jellegzetességek,</p><br />
<p>A tanuló lakóhelyének pontos címe,</p><br />
<p>A gyalogos közlekedés szabályai, a közlekedési lámpa, és a<br />
rendőr karjelzései</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:59.25pt'><br />
<br />
<br />
<p>A lakóhely és az iskola környékének természetföldrajzi<br />
jellemzői (felszíni formái, vizei), nevezetességei (épületek, közterületek,<br />
üzletek),</p><br />
<p>A közlekedés szabályai városi környezetben,<br />
magatartásformák a biztonságos közlekedésben,</p><br />
<p>A gyermekekkel történő balesetek okai, megelőzésük,</p><br />
<p>A településhez fűződő hagyományok, mesék, mondák,<br />
történetek,</p><br />
<p>A település utcái, házai egykor és most, lakóinak élete<br />
régen és ma,</p><br />
<p>Érdekességek a kerület életéből</p><br />
<p>&nbsp;</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:59.25pt'><br />
<br />
<br />
<p>A lakóhely felszíni formáinak, vizeinek felismerése,<br />
jellemzői,</p><br />
<p>A felszíni forma és az időjárási tényezők kölcsönhatása,</p><br />
<p>Egyszerű alaprajzok, útvonalrajzok készítése, leolvasása,<br />
arányos kicsinyítés, nagyítás,</p><br />
<p>A valóság ábrázolása a térkép jeleivel,</p><br />
<p>A négy fő világtáj, az iránytű használata,</p><br />
<p>A lakóhely jellemző közlekedési eszközei, </p><br />
<p>A helyi és távolsági tömegközlekedés eszközei,</p><br />
<p>Helyes és helytelen utazási szokásaink,</p><br />
<p>A gyerekek, mint a balesetek okozói, balesetmegelőzés,</p><br />
<p>Élet a fővárosban és az ország más vidékein</p><br />
<p>&nbsp;</p><br />
<p>&nbsp;</p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:59.25pt'><br />
<br />
<br />
<p>A domborzat és a vízrajz ábrázolása a térképen,</p><br />
<p>Különböző domborzatú tájak, legnagyobb folyóink, tavaink<br />
felismerése Magyarország domborzati és vízrajzi térképén,</p><br />
<p>A lakóhely a térképen,</p><br />
<p>Tájaink képekben,</p><br />
<p>Tájékozódási gyakorlatok a szabadban és a tanteremben,</p><br />
<p>Alaprajzok készítése, leolvasása,</p><br />
<p>Magyarország nagy tájainak felismerése képek, leírások<br />
alapján,</p><br />
<p>Tájegységek, vizek és a főváros,</p><br />
<p>A kerékpáros közlekedés szabályai és veszélyei, balesetek<br />
elkerülése,</p><br />
<p>Kerékpáros útvonalak megtervezése,</p><br />
<p>Hazánk természeti szépségei, kulturális emlékei, értékei<br />
képekben,</p><br />
<p>Településtípusok (város, falu, tanya)</p><br />
</td><br />
</tr><br />
<tr style='height:69.75pt'><br />
<td width=113 valign=top style='width:84.75pt;border-top:none;border-left: solid black 1.5pt;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:69.75pt'><br />
<br />
<br />
<h4>6. Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola</h4><br />
</td><br />
<td width=114 valign=top style='width:85.15pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:69.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tanulmányi séták az iskola környékén,</p><br />
<p>Tanulmányi kirándulás Budapesten és annak környékén</p><br />
</td><br />
<td width=137 valign=top style='width:103.05pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:69.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tanulmányi séták Budapesten,</p><br />
<p>Tanulmányi kirándulás vagy többnapos erdei iskola szervezése<br />
egy erdős helyhez</p><br />
</td><br />
<td width=172 valign=top style='width:129.1pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.0pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:69.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Tanulmányi kirándulások Budapest környékén,</p><br />
<p>Történelmi emlékhely felkeresése,</p><br />
<p>Erdei iskola szervezése erdő, mező vagy vízpart mellé</p><br />
</td><br />
<td width=167 valign=top style='width:125.2pt;border-top:none;border-left: none;border-bottom:solid black 1.5pt;border-right:solid black 1.5pt; padding:0cm 3.5pt 0cm 3.5pt;height:69.75pt'><br />
<br />
<br />
<p>Budapesti körséta keretében nevezetes emlékhelyek,<br />
intézmények, közterek, parkok felkeresése,</p><br />
<p>Erdei iskola szervezése hazánk valamelyik nagy<br />
tájegységére</p><br />
</td><br />
</tr><br />
</table><br />
<br />
[[/*]]</div>
Admin