http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g&limit=50&action=history&feed=atomKörnyezetismeret/Támasz/Logopédiai segítség - Laptörténet2024-03-28T09:48:34ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g&diff=386&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:19Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/Logop%C3%A9diai_seg%C3%ADts%C3%A9g&diff=385&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p>Előfordulhat, hogy tanítványunk gyakran nem érti, mi<br />
történik az osztályban, nehézséget jelent számára gondolatainak kifejezése és<br />
tapasztalatainak elmondása. Különösen szembetűnővé válik ez a környezet ismeret<br />
tantárgy tanulásakor. Olvasása és helyesírása is jelentősen elmarad az<br />
elvárhatótól. Ugyanakkor értelmes okos gyermek. Mi lehet az oka?</p><br />
<br />
<p>Természetesen a gyermek vizsgálata nélkül nem adható konkrét<br />
válasz a kérdésre, de sokszor előfordul, hogy a hasonló jelenségek hátterében a<br />
<span class=dvv>nyelvi nehézség</span> áll fenn. </p><br />
<br />
<p>A nyelv központi szerepet tölt be a tanulás folyamatában. Az<br />
olvasás az írott jelek megfejtése, a helyesírás és az írás jelekké alakítja a<br />
beszédet. A számoláshoz is nyelvi képességekre van szükség. Meg kell érteni<br />
azokat a szavakat, amelyek a feladatokat alkotják, beleértve a számokat is. A<br />
tanulási nehézségek hátterében sokszor a nyelvi nehézségek húzódnak meg.</p><br />
<br />
<p>A gyermeki beszédfejlődés az első életévek során rohamos és<br />
igen látványos. A beszéd és a nyelv fejlődése azonban még hosszú évekig eltart.<br />
Sokan már nem figyelnek az iskolás gyermekek beszédfejlődésére. Ez idő alatt a<br />
gyermek szókincse rohamosan fejlődik, kialakul a tartalom és a forma összetett<br />
megértése és a nyelv használata. 7-8 éves korban a gyermek áttér a konkrét<br />
gondolkodásmódról a fogalmi gondolkodásmódra, mely beszédében is tükröződni<br />
fog. Egyre bonyolultabb mondatokat fog mondani. További változást jelent az<br />
irodalmi felfogóképesség megjelenése. Olyan nyelvi stílusokat is használ,<br />
amelyek nem fordulnak elő a mindennapi életben. Egyre inkább megértik és<br />
használják a fejlettebb irodalmi nyelvet. Különösen fontos változás a<br />
„metanyelvi” terület fejlődése. A gyermek képes magát a nyelvet elemezni,<br />
elgondolkodni rajta. Ennek fontos szerepe van a metafórák, idiomák, találós<br />
kérdések, szójátékok, tréfák stb. megértésében. </p><br />
<br />
<p>A nyelv igen sok összetevőből áll. A nyelv megértése nem<br />
csak a szavak megfejtését jelenti, az a mód ahogy a szavak mondatokká álnak<br />
össze egyúttal jelentésük értelmezését is megadja. A nyelv és a beszéd zavara<br />
számos nehézség forrása lehet.</p><br />
<br />
<p>A nyelvi gyengeség leggyakoribb formája a <span class=idezet>nyelvi<br />
kifejezés nehézsége</span>. Amikor a gyermek beszéde életkorához képest éretlennek<br />
hangzik, nehézségei vannak a tárgyak megnevezésében, egyes szavakat kihagy a<br />
mondatból, a szórendet is felcseréli, összekeveri. A gyermekek általában emiatt<br />
zárkózottak lesznek és visszahúzódnak. Vagy egyesek türelmetlenné frusztrálta<br />
válnak, olvasási nehézségeik lesznek. </p><br />
<br />
<p>A másik gyakori fajtája a <span class=idezet>megértésben<br />
mutatkozó nehézségek</span>. Ezt nehezebb észrevenni a szülő és pedagógus<br />
figyelmét is könnyen elkerülheti. Sokszor a megértés kisebb fokú zavara<br />
lustaságnak, szófogadatlanságnak tűnik. Esetleg a gyermek hiányos értelmi<br />
képességeire gyanakszunk. Tipikusan úgy nyilvánul meg, hogy amit mondunk, azt<br />
nem fogja fel, egyes szavak jelentését nem érti. A nehézség csak bizonyos<br />
szavakra, szófajokra, fogalmakra vagy nyelvi szerkezetekre korlátozódik.<br />
Általában azonban szociálisan megfelelően fejlődnek, néha viszont<br />
visszahúzódnak társaságban is keveset beszélnek.</p><br />
<br />
<p>A gyermekek harmadik csoportja az egyes hangokat ugyan meg<br />
tudja szólaltatni, de rögtön nehézségei támadnak, amint ezt megpróbálja<br />
beszéddé koordinálni. Egyes szavait nehéz megérteni, mert hangokat hagy ki,<br />
vagy lusta szájmozgása miatt eltorzítja. Beszéde motyogós, érthetetlen. Ezt a<br />
jelenséget <span class=idezet>diszpraxiának </span>nevezzük. A <span class=idezet><br />
diszpraxia</span> egyidejűleg a fentebb említett nyelvi nehézség<br />
valamelyikével is társulhat, ami még bonyolultabbá teszi a képet. </p><br />
<br />
<p>Beszédnehézség gyanúja esetén a gyermeket logopédussal<br />
vizsgáltassuk meg. Lényeges, hogy minden gyermeket, akit nyelvi fejlődés<br />
elmaradásának gyanúja miatt vizsgálunk minden esetben alapos hallásvizsgálatnak<br />
is, vessük alá. A halláskárosodás gyakran található a beszédzavarok hátterében.<br />
Mindhárom esetben csak a szakember, logopédus segítségével orvosolhatjuk a<br />
problémát. </p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin