http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&limit=500&action=history&feed=atomKörnyezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/Tanulásirányítás/Kézség- és képességfejlesztés - Laptörténet2024-03-29T11:46:00ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&diff=348&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:17Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/Tanul%C3%A1sir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s/K%C3%A9zs%C3%A9g-_%C3%A9s_k%C3%A9pess%C3%A9gfejleszt%C3%A9s&diff=347&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><p>A fejlesztő munka, a korrekció lényege nem más, mint egyéni<br />
törődés a rászorulókkal. A segítségnyújtáshoz előbb fel kell derítenünk a<br />
tanulási problémák okait. A tanítóval közösen konkrét szempontok szerinti<br />
megfigyeléssel próbáljuk meg kideríteni a probléma eredetét, okait.<br />
Természetesen súlyosabb esetben szakember segítségét kérjük. / Logopédus,<br />
pszichológus. / </p><br />
<br />
<p>Ezek után közösen kidolgozzuk a hiánypótló, felzárkóztató<br />
gyakorlatokat betartva a fokozatosság elvét, és a speciális és komplex<br />
gyakorlás egymást kiegészítő használatát. Például speciális gyakorlattal<br />
fejlesztem az összeolvasás készségét, csak ezek után térek rá a tartalom<br />
elmondásának komplex gyakorlására. </p><br />
<br />
<p>Mindig csak rövidtávra, 1-2 hónapra tervezünk, hiszen minden<br />
kisgyerek más-más módon halad előre. Ezeket a tervezett gyakorlatokat<br />
rendszeresen kell végeznünk. Naponta, de lagalább heti 3 alkalommal, 3-5-10<br />
perces időtartamban. </p><br />
<br />
<p>Lehetséges a fejlesztés egyénileg is, de kiscsoportban is<br />
végezhetünk hatékony fejlesztést. Például harmadik osztály évelején, mikor a<br />
halmazállapotokról tanulnak, de van még néhány kisgyerek, akiknek továbbra is<br />
szükségük van a mindennapos gyakorlásra. Külön asztalhoz ültetjük őket és <span class=idezet><br />
az önálló tanulás</span> elején 5 percben gyakorolunk. A gyerekek<br />
természetesen nem tudják, hogy miért ülnek együtt.</p><br />
<br />
<p>Fontos a fejlesztés szempontjából a gyakoroltatás helye a<br />
napközis napirendben. Tanulási időben több helyen végezhetjük ezt a munkát,<br />
természetesen úgy, hogy ez a többi tanulót ne zavarja. <span class=idezet>Az<br />
önálló tanulás</span> elején, két tantárgy közé is elhelyezhetjük, mert a<br />
tevékenység váltás pihentet, valamint segíthet a következő lecke hibátlan<br />
elvégzésében. Végezhetjük még az ellenőrzés szakaszában, míg a felelősök<br />
ellenőrzik a leckét. </p><br />
<br />
<p>A tervezett szabadidős tevékenységek is számtalan<br />
lehetőséget nyújtanak. Például a különböző készségek fejlesztése összetett<br />
feladat. A megfigyelő-képesség, hallási és látási emlékezet, a gondolkodási<br />
képesség, a figyelem terjedelme és tartóssága is fejlődik a következő gyakorlat<br />
típusokkal. </p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Hallási és látási emlékezet fejlesztését </span>is<br />
sorolhatjuk a mindennapos általános fejlesztési feladatok sorába. A<br />
környezetismeret tantárgy tanulása kapcsán nagyon sok lehetőség adódik<br />
fejlesztésre.</p><br />
<br />
<p>Pl.: <span class=dvv>Első osztály</span>: Évszakok jellemzői<br />
ruházatban, táblaképek segítségével. Csoportosítási feladatok. Napszakok és<br />
higiéniás szokások kapcsolatainak megbeszélése.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Második osztály</span>: Teremben lévő<br />
tárgyak mérése, lejegyzése. Közlekedési szabályjátékok.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Harmadik osztály</span>: Különböző<br />
halmazállapotú agyagok csoportosítása. Erdőben és házkörül élő állatok képeinek<br />
csoportosítása.</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Negyedik osztály</span>: Hazánk térképén<br />
topográfiai, tájékozódást segítő játékok. Kiemelt megyékről, városokról,<br />
tájakról ismeretgyűjtés.</p><br />
<br />
<p>A <span class=dvv>megfigyelő-emlékezőképesség fejlesztésé</span>re<br />
akkor van szükség, ha bármelyik tanulónál ilyen problémát észlelünk.</p><br />
<br />
<p>Pl.: Mielőtt megtanulná a<br />
könyvből az adott növényről a leckét, kérjük, rajzolja le. Nézzük meg hogy az<br />
algoritmusnak megfelel-e az ábra?</p><br />
<br />
<p>A <span class=dvv>gondolkodás, a figyelem terjedelmének és<br />
tartósságának</span>, valamint a szövegértő képességeknek a fejlesztésére a<br />
környezetismeret tantárgy kiválóan alkalmas. A tananyag nagyon sokféle<br />
tevékenységet igényel. Harmadik-negyedik osztályban ezt a tantárgyat használjuk<br />
a leggyakrabban sokféle <span class=idezet>tanulási technika</span> megtanítására.</p><br />
<br />
<p>Az <span class=dvv>ellenőrzés és önellenőrzés</span> képességének<br />
fejlesztése kiemelkedő feladat a környezetismeret tantárgynál. Mivel ez a<br />
tantárgy hetente egyszer-kétszer szerepel az órarendben, ezért a megtanultak<br />
ismétlése elkerülhetetlen. Első osztálytól fogva mindennapos feladat erre<br />
felhívni a gyerekek figyelmét.</p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin