http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/J%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&limit=500&action=history&feed=atomKörnyezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/Játék/Játékleírások - Laptörténet2024-03-28T09:03:27ZAz oldal laptörténete a Alsós tanítói portálMediaWiki 1.11.0http://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/J%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&diff=368&oldid=prevAdmin: 1 revision(s)2007-12-10T23:38:18Z<p>1 revision(s)</p>
<table style="background-color: white; color:black;">
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<col class='diff-marker' />
<col class='diff-content' />
<tr>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">‹Régebbi változat</td>
<td colspan='2' style="background-color: white; color:black;">2007. december 10., 23:38 változat</td>
</tr>
</table>Adminhttp://alsos.fazekas.hu/w/index.php?title=K%C3%B6rnyezetismeret/T%C3%A1masz/A_napk%C3%B6zis_nevel%C5%91k_fejleszt%C5%91_munk%C3%A1ja/J%C3%A1t%C3%A9k/J%C3%A1t%C3%A9kle%C3%ADr%C3%A1sok&diff=367&oldid=prevAdmin: Import a forrásból2007-12-09T00:04:24Z<p>Import a forrásból</p>
<p><b>Új lap</b></p><div><h2>Környezet</h2><br />
<br />
<h3>1.osztály</h3><br />
<br />
<h4>Ikrek </h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: 4-6, csak párosan játszható</p><br />
<br />
<p>eszköz: különböző, tapintásra jól felismerhető, kisméretű<br />
tárgyak</p><br />
<br />
<p>A játékosok felének egy-egy, kézben elférő tárgyat adok. A<br />
másik felének egy-egy szókártyát, amelyen a tárgyak megnevezése szerepel. A<br />
tárgy tulajdonságainak leírása alapján kell az ikreknek /tárgy és megnevezés/<br />
egymásra találniuk.</p><br />
<br />
<p>Felhasználható: beszédértés fejlesztésére, képzelet<br />
fejlesztésére, tapintás, észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Hunyó</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: egész csoport</p><br />
<br />
<p>Körben helyezkedünk el. A gyerekek behunyják a szemüket. A<br />
játékvezető utasításokat ad, hogy milyen mozgást végezzenek /pl. Bal kézzel<br />
érintsd meg a jobb vállad!/, majd ugyanezt a mozdulatot ismételjék meg<br />
nyitott szemmel is.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: mozgásérzékelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Szobrász</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: 3-6 eszköz: nagyon egyszerű tárgyak, gyurma</p><br />
<br />
<p>Egyszerű formájú tárgyat teszünk a gyerekek elé. Feladat,<br />
hogy az asztal lapja alatt - tehát vizuális ellenőrzés nélkül - megpróbáljunk<br />
gyurmából ugyanolyan formát kialakítani.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: keresztcsatornák összehangolására </p><br />
<br />
<h4>Légyfogó</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: párosan játsszuk</p><br />
<br />
<p>Az egyik gyerek szemét bekötjük. Társa megérinti valamelyik<br />
testrészét, mintha egy légy szállt volna rá. A bekötött szemű gyereknek el kell<br />
hessegetnie a &quot;legyet&quot;.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: testséma fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Építsünk tornyot!</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: maximum 4</p><br />
<br />
<p>Egymáshoz közel, körben ülünk. Az első gyerek középre<br />
nyújtja a jobb kezét. Ezután mindenki behunyja a szemét és sorban, egymás után<br />
a többiek ráteszik a jobb kezüket. A toronyépítés bal kézzel folytatódik.<br />
Érdemes minden játékosnak a &quot;kész &quot; szóval jeleznie, hogy sikerült<br />
megtalálnia, és tovább építenie a tornyot.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: kinesztetikus észlelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Szellőcske</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: párosan játsszuk</p><br />
<br />
<p>A csukott szemű játékosnak meg kell nevezni, hogy melyik az<br />
a testrésze, amelyikre párja ráfújt.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: testséma fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Varázsdoboz</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: egész osztály</p><br />
<br />
<p>A zárt dobozon egy akkora nyílás van, melyen éppen befér egy<br />
gyerek keze. A nyílást egy textil darab fedi, tehát nem lehet a dobozba látni.<br />
A dobozban minden héten elhelyezünk egy tárgyat. Akinek kedve van /a hét<br />
folyamán bármikor/ belenyúl és kitapogatja, mi is lehet dobozban. Ha nem ismeri<br />
fel, otthon kereshet ilyen tárgyat. Az érdeklődőbbek meg is kérdezhetik a<br />
szülőktől, hogy mire használható az a tárgy. Pénteken megbeszéljük, hogy ki<br />
minek vélte a tárgyat, és együtt megnézzük a tárgyat.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: tapintás észlelés fejlesztésére, képzelet<br />
fejlesztésére</p><br />
<br />
<h1 style='text-align:justify'>Tapintós dominó</h1><br />
<br />
<p>játékosok száma: 2-3</p><br />
<br />
<p>Hatszor három centis farost lemezeket vagy kemény<br />
kartonlapokat vágunk ki. /kb. 10-12 darabbal már játszható/ A lemezek két<br />
szélére különböző anyagokat ragasztunk./ pl. dörzspapír, hullámpapír, kord,<br />
plüss, műbőr, bőr stb./</p><br />
<br />
<p>A játék menete: Asztalra helyezzük a dominókat és letakarjuk<br />
egy textildarabbal. Középre helyezünk egy dominót és letapogatjuk a két<br />
oldalát. A játékos a letakart dominók közül tapintással választja ki az odaillő<br />
dominót és kiemeli a textildarab alól. Ha rosszat emelt ki visszateszi, és a<br />
következő játékos keres ugyanolyan tapintású dominót. A továbbiakban a<br />
hagyományos módon játsszuk.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: tapintás érzékelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<h4>Piacozás</h4><br />
<br />
<p>Első, második osztályban érdemes egy sétát tenni a közeli<br />
piacon, mely természetesen nem azonos a szupermarketbeli bevásárlással. A<br />
tapasztalatom azt mutatja, hogy a gyerekek hozzászoktak a nagy bevásárló<br />
központban történő vásárláshoz, ezért nagy élmény lesz számukra a<br />
piaclátogatás. Emeljük ki, hogy mennyire más hangulatú lesz ez vásárlás. /<br />
közvetlenebb, beszélgetni lehet a kofákkal, különböző árú és minőségű termékek<br />
közül lehet válogatni, stb/. </p><br />
<br />
<p>Az iskolában a következő foglalkozásokat lehet tartani:</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>játékok:</span></p><br />
<br />
<p class=lista>- Gyümölcsleveket préselünk, és a bekötött szemű<br />
gyereknek íze alapján fel kell ismernie, hogy melyik gyümölcs levét ízleli!<br />
Fontos a felismert íz megnevezése!</p><br />
<br />
<p class=lista>- Felvágott gyümölcsdarabokat kell bekötött<br />
szemmel megízlelni és felismerni! Szintén fontos az íz megnevezése.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Illata alapján kell felismerni a gyümölcsöt!</p><br />
<br />
<p class=lista>- Tapintás útján formáról, a gyümölcs héjának<br />
érintéséről kell felismerni a gyümölcsöt!</p><br />
<br />
<p class=lista>felhasználható: ízérzékelés fejlesztésére,<br />
szaglás fejlesztésére, tapintás érzékelés fejlesztésére</p><br />
<br />
<p class=lista>- Memória játék. Ha kimegyek a piacra,<br />
vásárolok... gyümölcsnevek felsorolása következik.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Szituációs játékok: Az egyik gyerek az eladó,<br />
a másik a vevő. Lehet egyszerre több eladó, ekkor arra keresünk példát, hogy<br />
kitől miért vásárolsz /mert udvarias, mert lehet vele vásárlás közben<br />
beszélgetni, mert szép az áruja, mert olcsó az áruja stb./ Hogyan válogatok az<br />
áru között, hogyan kérek? felhasználható: kommunikációs készség fejlesztésére</p><br />
<br />
<p><span class=dvv>Egyéb foglalkozások:</span></p><br />
<br />
<p class=lista>- Must készítése. Lehetőleg ne gyümölcs<br />
centrifugát használjunk! Egy tálba szedjük le a szőlőszemeket, majd megmosott,<br />
ökölbe szorított kézzel nyomjuk ki a szőlő levét. Szitán szűrjük át a levet, és<br />
már fogyaszthatjuk is. Természetesen ezen műveletek közben elmondhatjuk, hogyan<br />
történik a szüretelés faluhelyen. /puttony, taposás stb./</p><br />
<br />
<p class=lista>- Gyümölcsrizs készítése. Tejben megfőzzük a<br />
rizst. Amíg hűl, a gyümölcsöket megmossuk, meghámozzuk, apró darabokra vágjuk,<br />
majd a kihűlt rizzsel összekeverjük. Használjunk fel lédús gyümölcsöt is!<br />
Megterítjük az asztalt, s jó étvágyat hozzá!</p><br />
<br />
<p class=lista>-Készíthetünk tablót is gyümölcsökről és gyümölcsfákról.<br />
Régi, szüretet ábrázoló képeket gyűjthetünk.</p><br />
<br />
<p class=lista>- A piaci élményeket rajzban ábrázolhatjuk.</p><br />
<br />
<p class=lista>- Papírmaséból vagy agyagból, gyurmából<br />
gyümölcsöt formázhatunk.</p><br />
<br />
<h3>3.osztály</h3><br />
<br />
<h4>Gyümölcsös</h4><br />
<br />
<p>Az első, másodikos, iskolán kívüli programban leírtak<br />
változata. Érdemes a piaclátogatáson kívül megtekinteni egy gyümölcsöskertet.<br />
Biztosan van az osztályban olyan gyerek, akinek a szülei szívesen látnak<br />
minket. Ha erre nincs mód, akkor egy városkörnyéki gyümölcsösbe látogassunk el.<br />
Ennek hátránya, hogy csak egyféle gyümölcsöst tekinthetünk meg.</p><br />
<br />
<p>Az érdeklődőbbeknek érdemes a<br />
növényhatározóból is dolgozni.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: a tananyag<br />
elmélyítésére</p><br />
<br />
<h3>4.osztály</h3><br />
<br />
<h4>Városok</h4><br />
<br />
<p>játékosok száma: kb.1o </p><br />
<br />
<p>Szabadtéri labdajáték. Minden játékos választ egy<br />
városnevet. A labdát középen helyezzük el, majd a játékosok lehajolnak a<br />
labdához. A játékvezető mond egyet a választott városnevek közül. A név gazdája<br />
megpróbálja megdobni valamelyik társát. Akit eltalál, az kiesett.</p><br />
<br />
<p>felhasználható: koncentrálás fejlesztésére, nagymozgás<br />
fejlesztésére</p><br />
<br />
[[/*]]</div>Admin