Környezetismeret/Támasz/A napközis nevelők fejlesztő munkája/A kreatív hobbi és a környezetismeret

Az Alsós tanítói portálból

< Környezetismeret | Támasz | A napközis nevelők fejlesztő munkája
Admin (Talk | Szerkesztései) 2007. december 9., 00:04 kori változata
(eltér) ‹Régebbi változat | legfrissebb változat (eltér) | Újabb változat› (eltér)

Tartalomjegyzék

I. PAPÍRMASÉ

Image:cikk_208_image001.jpg

Tárgy: falióra

Technika: papírmasé

Anyagszükséglet:

-furnérlap

-konyhai falióra

-fűrész

-tapétaragasztó

-lapos ecset

-víz

-színes dekorpapír

-színes nyomatok

-háncs

Az elkészítés módja:

A furnérlapra ráhelyezzük a faliórát és körülrajzoljuk. Fűrésszel kivágjuk  a megrajzolt kört. Így megkapjuk az óra helyét.

A színes dekorpapíron is körbe rajzoljuk az órát és ezt is kivágjuk. Az órát hátulról a furnérlapba illesztjük és csavarokkal rögzítjük. A furnérlap első részét teljes felületén bekenjük tapétaragasztóval, majd befedjük a dekorpapírral. A színes nyomatokról kivágjuk a képeket és felragasztjuk. Ezzel díszítjük a keretet. Háncsból szegélyt fonunk és erős ragasztóval rögzítjük.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

A megismerési módszerek alapozása:

-Egyszerű mérések alkalmi és szabvány egységekkel /2. osztály/

Az élettelen természet alapismeretei:

-Év-évszak, napp-napszak/1. osztály /

Image:cikk_208_image002.jpg

Tárgy: Madáretető madarakkal

Technika: papírmasé

Anyagszükséglet:

-újságpapír

-tapétaragasztó

-víz

-tempera

-ecsetek

-öntvény

-gipsz

Az elkészítés módja:

Az újságpapírt kb. 5x5cm-es darabokra vágjuk. Az öntvényre több rétegben felvisszük a tapétaragasztóba beáztatott papírt. Teljesen bevonjuk a formát.  Kezünkkel madáralakká szobrászkodjuk. Kialakítjuk a csőrét. Félretesszük száradni, kb. 24 órára. Másnap bekenjük tejföl sűrűségűre kikevert gipsszel. Kb. 1 óra száradás után kezdhetjük a festést temperával.

Az öntvény/ madárforma / dekorációs boltokban beszerezhető.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-Állatok és kicsinyeik /1. osztály

-Természetvédő és károsító tevékenysége elkülönítése/ 2. osztály /

-Az állatok gondozása: vadvédelem, madáretetés, háziállatok gondozása/ 3. osztály /

-Természetvédelmi területek, védett természeti értékek/ 4. osztály /

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /

Image:cikk_208_image003.jpg

Image:cikk_208_image004.jpg

Tárgy: Termések/gyümölcsök, zöldségek/

Technika: papírmasé

Anyagszükséglet:

-termések /zöldség, gyümölcs /

-újságpapír

-tapétaragasztó

-víz

-tempera

-ecsetek

-sniccer/ vágóeszköz/

Az elkészítés módja:

A termés felületét bekenjük a vízben feloldott tapétaragasztóval. A tapétaragasztóba áztatott újságpapír darabkákat felrakjuk a termésre, kb. 4-5

rétegben. Ecsettel és a kezünkkel elegyengetjük a formát. Száradni hagyjuk, kb. 24 órán át. Ha megszáradt, középen félbevágjuk a sniccerrel és óvatosan leemeljük a termésről. A vágás vonala mentén pillanat ragasztóval összeragasztjuk, összeillesztjük. Még egy réteg újságpapírt felrakunk rá tapétaragasztóval és készre formázzuk a papírmasé termést.

Mikor megszáradt, temperával kifestjük. Másnap lakkal lefújjuk.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-A közvetlen környezetben előforduló gyakori növények /1. osztály /

-Termesztett növények és felhasználásuk, növényi táplálékaink/ 2. osztály /

-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban/ 3. osztály/

-Kultúrnövények megfigyelése, termesztésük, felhasználásuk/ 4. osztály /

Testünk és életműködéseink:

-Az egészséges táplálkozás/ 3. osztály /

II. DECOUPAGE

Image:cikk_208_image005.jpg

Image:cikk_208_image006.jpg

Image:cikk_208_image007.jpg

Tárgy: Növények és állatok kövön

Technika: decoupage

Anyagszükséglet:

-kövek, kavicsok

-szalvéta

-olló

-decoupage ragasztó

-ecsetek

Az elkészítés módja:

A szalvétából vágjuk ki a választott mintát. Szedjük szét a legvékonyabb rétegre. A kövön, kavicson vékonyan kenjük be a díszítendő felületet.

Helyezzük rá óvatosan a szalvétából kivágott mintát. Ecsettel egyszer húzzuk át a közepétől a széle felé haladva, hogy kisimuljon.

Vigyázzunk, mert könnyen szakad!

Kapcsolódó tantervi témakör és tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-Közvetlen környezetben előforduló gyakori növények és állatok megfigyelése/ 1. osztály/

-Növények, állatok megfigyelése/ 2-3. osztály/

-Néhány jellegzetes madár, emlős, rovar megfigyelése /4. osztály /

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola / 1. 2. 3. 4. osztály/

III. NÖVÉNYI RÉSZEK FELHASZNÁLÁS

Image:cikk_208_image008.jpg

Image:cikk_208_image009.jpg

tárgy: Levél- és termésfüzérek

Technika: fűzés

Anyagszükséglet:

-őszi színes falevelek, termések

-drót

-háncs

-varrótű

-fúrógép

-vasaló

-újságpapír

Az elkészítés módja:

A faleveleket újságpapír közé rakjuk és levasaljuk. Drótból különféle formát hajlítunk, pl.: szív. Erre fűzzük rá a színes faleveleket, terméseket. A drót végét rögzítjük, összekötjük. Háncsból masnikat, bojtokat készíthetünk és ezekkel díszíthetjük munkánkat.

A faleveleket, terméseket fűzhetjük háncsra is füzérként. Ilyenkor használjunk zsák varrótűt, fúrógépet.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-A fa és a bokor részei /1. osztály /

-Növények megfigyelése: lombhullató és örökzöld fák /2. osztály/

-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály /

-Az erdő, mező, vízpart élővilágának megfigyelése /4. osztály /

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /

Image:cikk_208_image010.jpg

Tárgy: Csillag vesszőből

Technika: kötözés

Anyagszükséglet:

-hajlékony, zöld gallyak

-háncs

-arany festék

-lakk

Az elkészítés módja:

A csillagot egy kb. 50cm hosszú, zöld gallyból alakítjuk ki. A vesszőt egyenlő darabokban megtörjük, vigyázva, hogy a kéreg összetartsa és ne essen darabokra. A kialakított csillagformát hánccsal összekötjük és kitöltjük, hálószerűen átszőjük. Aranyfestékkel lefestjük, lakkal bevonjuk.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-A fa és a bokor részei /1. osztály /

-Növények megfigyelése: lágyszárúak, fás szárúak, cserjék, bokrok/ 2. osztály /

-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály /

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /

Image:cikk_208_image011.jpg

Tárgy: Angyalkák csuhéból

Technika: csuhézás

Anyagszükséglet:

-kukoricacsuhé

-fagolyó

-víz

-háncs

Az elkészítés módja:

A kukoricacsuhét vízbe beáztatjuk. Ettől megpuhul, munka közben nem törik. A vízből kivéve lecsepegtetjük. A fagolyó lesz az angyalka feje. E köré alakítjuk ki a testet és a szárnyakat, amelyeket hánccsal kötünk össze a nyaknál és a fejnél. Az elkészült figurát száradni hagyjuk.

A kukoricacsuhét, mikor begyűjtjük lehántjuk a csőről, leveleire szedjük. A leveleket egymástól jól elkülönítve szárítjuk. Ügyeljünk arra, hogy ne érjenek össze, mert bebarnulhatnak, foltosak lehetnek.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Az élő természet alapismeretei:

-Termesztett növények és felhasználásuk /2. osztály /

-A növényi élet szakaszai, változásai az egyes évszakokban /3. osztály/

-Kultúrnövények termesztése és felhasználásuk / 4. osztály /

Image:cikk_208_image012.jpg

Tárgy: Ház gallyakból

Technika: kötözés

Anyagszükséglet:

-vesszők, gallyak

-háncs

-metszőolló

Az elkészítés módja:

A vesszőket méretre daraboljuk a metszőollóval. Kirakjuk belőle a megtervezett formát. Az illeszkedési pontokon hánccsal összekötözzük. A háztetőt is háncsból alakítjuk ki.

Kapcsolódó tantervi tananyag, témakör:

Az élő természet alapismeretei:

-A fa és a bokor részei /1, osztály/

-Növények megfigyelése: lágyszárúak fás szárúak, cserjék, bokrok / 2. osztály /

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1, 2. 3. 4. osztály /

IV. FESTÉS MÁSKÉPP

Image:cikk_208_image013.jpg

Tárgy: Állatok fára festve

Technika: festés temperával

Anyagszükséglet:

-száraz, korhadt fadarabok

-ceruza

-tempera

-víz

-ecsetek

Az elkészítés módja:

Gyűjtsünk száraz fadarabokat. Rajzoljuk rá a választott állatot. Temperával fessük ki. Száradás után lakkozzuk le.

Kapcsolódó tantervi témakör, tananyag:

Tanulmányi séták, kirándulások, erdei iskola /1. 2. 3. 4. osztály /

A laphoz nem tartoznak aloldalak.