Bontás

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „Egy-egy szám többféle elrendezésben, alakban jelenik meg. A számmal való leolvasásnál kezdetben az '''és''' szót használjuk. Majd együtt emlegetjük az '''és'...”)
Aktuális változat (2008. július 24., 07:12) (szerkesztés) (visszavonás)
(A következő tanítási óra témája a 10 bontása)
 
(10 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
Egy-egy szám többféle elrendezésben, alakban jelenik meg. A számmal való leolvasásnál kezdetben az '''és''' szót használjuk. Majd együtt emlegetjük az '''és''' és a '''meg''' szót, mert ez is kifejezi, hogy együtt kell számítani a felsoroltakat. Például tíz ujjunkról beszélhetünk így: 5 az egyik kézen és 5 a másikon, azaz 5 meg 5. Ezt a tartalmat fejezzük ki a “meg” jellel. '''A számok bontott alakjában nem látunk még összeadást'''. Azt mondjuk, számtan nyelven beszélünk a képről. Azt a gondolatot akarjuk tudatosítani, hogy a számoknak sok neve van.
Egy-egy szám többféle elrendezésben, alakban jelenik meg. A számmal való leolvasásnál kezdetben az '''és''' szót használjuk. Majd együtt emlegetjük az '''és''' és a '''meg''' szót, mert ez is kifejezi, hogy együtt kell számítani a felsoroltakat. Például tíz ujjunkról beszélhetünk így: 5 az egyik kézen és 5 a másikon, azaz 5 meg 5. Ezt a tartalmat fejezzük ki a “meg” jellel. '''A számok bontott alakjában nem látunk még összeadást'''. Azt mondjuk, számtan nyelven beszélünk a képről. Azt a gondolatot akarjuk tudatosítani, hogy a számoknak sok neve van.
 +
 +
 +
== A következő tanítási óra témája a 10 bontása ==
 +
 +
Óravázlat
 +
 +
'''Ráhangolódás az órai munkára''' páros játékkal: „Hány ujjadat fogom?”
 +
 +
'''A 10 bontása'''
 +
 +
*Igaz, téves állítások 10 gyerekről.
 +
*Összegalakok leolvasása a 10 gyerekről
 +
*Párosságuk megfigyelése sorakozással, két csapatba osztással
 +
*10 darab egyforintos kirakása sokféleképpen –leolvasások
 +
*10 forint kirakása más érmékkel is.
 +
 +
Legyen benne ötforintos
 +
 +
Csupa kétforintossal
 +
 +
Csupa ötforintossal
 +
 +
1 érmével
 +
 +
Csak kétforintosokkal és ötforintosokkal (nem lehet)
 +
 +
*Munkafüzeti feladat megoldása a 74. oldalon önállóan páros munkában való ellenőrzéssel. (2. feladat: Ezekbe a pénztárcákba te rajzolj 10 Ft-ot! Mindegyikbe másféleképpen!)
 +
 +
*Bontások 10 koronggal:
 +
 +
Négyfelé hajtott lapon
 +
 +
Hosszában forgatással, kétfelé bontások tanulásával
 +
 +
*Időtől függően: - számokkal való bontás a négyfelé hajtott lapon
 +
 +
Tízes táblázat színezése
 +
 +
Ujjak megfogása: Mennyit fogok, mennyit nem?

Aktuális változat

Egy-egy szám többféle elrendezésben, alakban jelenik meg. A számmal való leolvasásnál kezdetben az és szót használjuk. Majd együtt emlegetjük az és és a meg szót, mert ez is kifejezi, hogy együtt kell számítani a felsoroltakat. Például tíz ujjunkról beszélhetünk így: 5 az egyik kézen és 5 a másikon, azaz 5 meg 5. Ezt a tartalmat fejezzük ki a “meg” jellel. A számok bontott alakjában nem látunk még összeadást. Azt mondjuk, számtan nyelven beszélünk a képről. Azt a gondolatot akarjuk tudatosítani, hogy a számoknak sok neve van.


A következő tanítási óra témája a 10 bontása

Óravázlat

Ráhangolódás az órai munkára páros játékkal: „Hány ujjadat fogom?”

A 10 bontása

  • Igaz, téves állítások 10 gyerekről.
  • Összegalakok leolvasása a 10 gyerekről
  • Párosságuk megfigyelése sorakozással, két csapatba osztással
  • 10 darab egyforintos kirakása sokféleképpen –leolvasások
  • 10 forint kirakása más érmékkel is.

Legyen benne ötforintos

Csupa kétforintossal

Csupa ötforintossal

1 érmével

Csak kétforintosokkal és ötforintosokkal (nem lehet)

  • Munkafüzeti feladat megoldása a 74. oldalon önállóan páros munkában való ellenőrzéssel. (2. feladat: Ezekbe a pénztárcákba te rajzolj 10 Ft-ot! Mindegyikbe másféleképpen!)
  • Bontások 10 koronggal:

Négyfelé hajtott lapon

Hosszában forgatással, kétfelé bontások tanulásával

  • Időtől függően: - számokkal való bontás a négyfelé hajtott lapon

Tízes táblázat színezése

Ujjak megfogása: Mennyit fogok, mennyit nem?