Összegalakjai

Az Alsós tanítói portálból

(Változatok közti eltérés)
Aktuális változat (2008. július 23., 15:09) (szerkesztés) (visszavonás)
('''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel)
 
(34 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
-
'''Számfogalomépítés, összegalakok'''
+
== '''Számfogalomépítés, összegalakok''' ==
-
Bemutatóóra
+
Óravázlat
 +
 
 +
 
 +
== '''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel ==
 +
 
*'''Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal''': a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér.
*'''Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal''': a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér.
14. sor: 18. sor:
Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát.
Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát.
Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét
Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét
 +
 +
2 7 9
 +
 +
5 8 4
 +
 +
1 6 3
 +
 +
*'''Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel, mennyiségekhez számjelek választása'''
 +
 +
Tapsolj 6-ot!
 +
 +
Ints ennyit!
 +
 +
Tapints ki ennyit! (lánc)
 +
 +
Szökkenj ennyit!
 +
 +
Hangoztass ennyi „u” hangot!
 +
 +
Mutasd a tárcsával! (Az első három megjelenítésnél hunyni kell, a gyerekek csak hallásukra támaszkodnak! Miután megszámlálták, hányszor csörrent a pénzérme a perselyben, felmutatják tárcsáik közül azt, amelyen a megfelelő szám áll.)
 +
 +
Hány érmét dobtam a perselybe?
 +
 +
Hány pohár vizet öntöttem a vödörbe?
 +
 +
Hány mágnest teszek a táblára? (bontott alakkal)
 +
 +
Hány fogast látsz? (bontott alakkal)
 +
 +
== '''Összegalakok felismerése, előállítása''' ==
 +
 +
Célkitűzés: A mai órán a számok sokféle nevéről szerzünk további tapasztalatokat.
 +
 +
Gyerekekről igaz állítások gyűjtése (6 gyerek: 3 fiú, 3 lány, egyik hosszú fekete hajú, kettő szőke.)
 +
 +
[[Kép:gyerekek.jpg|left]]
 +
Nincs köztük…
 +
 +
Mindegyik…
 +
 +
Egyik sem…
 +
 +
Van köztük…
 +
 +
Az állítások segítségével mondjátok el számokkal is, hogy látjátok ezt a 6 gyereket!
 +
 +
Például: 2 gyerek szőke, 4 gyerek nem szőke.
 +
 +
Számtannyelven: a 6= 2+4; 4+2
 +
 +
 +
 +
 +
'''Sokféle alak gyűjtése, elmondása szavakkal és számokkal'''
 +
 +
Olvassatok a tasakokról is! (A tábla képe: 5 tasak: 2 nagy, 3 kicsi)
 +
 +
'''Összegalakról kirakás készítése'''. A tevékenységet végeztethetjük színes kupakokkal. Ezeket könnyen összegyűjtethetjük a gyerekekkel, s szükség esetén használhatjuk. [[Kép:Kupakok.jpg|left]]
 +
 +
 +
A padban az egymás mellett ülő két gyerek közül az egyik ezt rakja ki: '''4+1''', a másik pedig ezt:'''3+2+1'''
 +
 +
 +
 +
 +
 +
== '''Bontott alakok összehasonlítása''' ==
 +
Ezután összehasonlítják a párok a kirakásokat. Gyufaszálból hamar elkészíthetik a jelet. '''4+1<3+1+2'''
 +
 +
Az óra végén: – más tárgyakból készült kirakásokat hasonlítanak össze, majd hasonló munkafüzeti feladatot oldanak meg.
 +
 +
Élvezetes lezárása az órának a Postás játék bontott alakkal. Az egyik gyerek ezt az üzenetet kapja egy lapra rajzolva: 3 érintés nyitott tenyérrel és 3 koppantás behajlított ujjal. A másik üzenete így szól: 2 érintés nyitott tenyérrel, 1 koppantás behajlított ujjal és 2 érintés nyitott tenyérrel.

Aktuális változat

Tartalomjegyzék

Számfogalomépítés, összegalakok

Óravázlat


Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel

  • Motiválás, ráhangolódás a munkára üzenetküldő játékkal: a sorban az első gyerek hátán valamennyit kopogunk. A kisgyerek megfigyeli, majd ugyanennyit kopog társa hátán. Így megy végi a soron, míg az utolsóhoz nem ér.

1.sor: XXXXX (5)

2. sor: XXXXXXX (7)

3. sor: XXXX (4)

4. sor: XXXXXX (6)

Minden gyerek az ujján mutatja az ő számát. Ezután a táblán lévő számok között megkeresi az ő számának a helyét

2 7 9

5 8 4

1 6 3

  • Halmazok számosságának felismerése sokféle érzékeléssel, mennyiségekhez számjelek választása

Tapsolj 6-ot!

Ints ennyit!

Tapints ki ennyit! (lánc)

Szökkenj ennyit!

Hangoztass ennyi „u” hangot!

Mutasd a tárcsával! (Az első három megjelenítésnél hunyni kell, a gyerekek csak hallásukra támaszkodnak! Miután megszámlálták, hányszor csörrent a pénzérme a perselyben, felmutatják tárcsáik közül azt, amelyen a megfelelő szám áll.)

Hány érmét dobtam a perselybe?

Hány pohár vizet öntöttem a vödörbe?

Hány mágnest teszek a táblára? (bontott alakkal)

Hány fogast látsz? (bontott alakkal)

Összegalakok felismerése, előállítása

Célkitűzés: A mai órán a számok sokféle nevéről szerzünk további tapasztalatokat.

Gyerekekről igaz állítások gyűjtése (6 gyerek: 3 fiú, 3 lány, egyik hosszú fekete hajú, kettő szőke.)

Nincs köztük…

Mindegyik…

Egyik sem…

Van köztük…

Az állítások segítségével mondjátok el számokkal is, hogy látjátok ezt a 6 gyereket!

Például: 2 gyerek szőke, 4 gyerek nem szőke.

Számtannyelven: a 6= 2+4; 4+2



Sokféle alak gyűjtése, elmondása szavakkal és számokkal

Olvassatok a tasakokról is! (A tábla képe: 5 tasak: 2 nagy, 3 kicsi)

Összegalakról kirakás készítése. A tevékenységet végeztethetjük színes kupakokkal. Ezeket könnyen összegyűjtethetjük a gyerekekkel, s szükség esetén használhatjuk.


A padban az egymás mellett ülő két gyerek közül az egyik ezt rakja ki: 4+1, a másik pedig ezt:3+2+1



Bontott alakok összehasonlítása

Ezután összehasonlítják a párok a kirakásokat. Gyufaszálból hamar elkészíthetik a jelet. 4+1<3+1+2

Az óra végén: – más tárgyakból készült kirakásokat hasonlítanak össze, majd hasonló munkafüzeti feladatot oldanak meg.

Élvezetes lezárása az órának a Postás játék bontott alakkal. Az egyik gyerek ezt az üzenetet kapja egy lapra rajzolva: 3 érintés nyitott tenyérrel és 3 koppantás behajlított ujjal. A másik üzenete így szól: 2 érintés nyitott tenyérrel, 1 koppantás behajlított ujjal és 2 érintés nyitott tenyérrel.